Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Marcin Lis
|
aktualizacja

Przekop Mierzei. Ostateczny rachunek może być o miliard złotych wyższy

288
Podziel się:

880 mln zł – tyle Polskę kosztować ma zbudowanie kanału przez Mierzeję Wiślaną. Wiele wskazuje na to, że kwota może być o miliard złotych wyższa – już dziś inwestor obiecuje weryfikowanie kosztów.

Projektowany kanał przez Mierzeję Wiślaną może być o wiele droższy niż zaplanował rząd
Projektowany kanał przez Mierzeję Wiślaną może być o wiele droższy niż zaplanował rząd (Materiały prasowe)

Inwestorem przekopu jest Urząd Morski w Gdyni, który na 22 maja wyznaczył kolejny już termin składania ofert na pierwszy etap budowy kanału. Za 650 mln zł netto wykonawca będzie musiał zbudować m.in. port osłonowy, kanał żeglugowy, śluzę, nowe drogi na Mierzei budynki techniczne, sztuczną wyspę i punkt widokowy.

Drugim etapem prac mają być warte 150 mln zł prace na rzecze Elbląg oraz budowie mostu obrotowego. Ostatnim etapem prac ma być pogłębienie Zalewu Wiślanego. Łączny koszt prac to 880 mln zł. Budowlańcy nie mają wątpliwości, że kwota jest zbyt niska.

- Realne koszty mogą być co najmniej o 500 mln zł wyższe, a pojawiają się nawet wyceny na poziomie 1,5-1,8 mld zł za wykonanie całej inwestycji - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni zapewniają jednak, że kosztorysy będą aktualizowane.

Zobacz także: Oglądaj też: Przekop Mierzei Wiślanej. Dlaczego Rosjanie nie chcą tej inwestycji

To jednak nie koniec problemów z przekopem - firmy, które mogłyby podjąć się zadania już dziś przyznają, że wyceniają roboty drożej niż założył inwestor nie tylko ze względu na koszty materiałów, ale także dlatego, że dotrzymanie harmonogramu prac może być niemożliwe. Choćby ze względu na pozostałości po walkach z okresu II wojny światowej - ich usunięcie jest niezbędne, by zacząć m.in. budować sztuczną wyspę. Niektóre firmy prognozują, że może to zająć nawet 6 miesięcy i w tym okresie trudno będzie prowadzić inne prace.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(288)
WYRÓŻNIONE
alf
6 lat temu
Przecież rozminowanie można było prowadzić już od dwóch lat i to niezależnie czy przekop powstanie.
Mann
6 lat temu
Przekop powinien zostać wykonany 25 lat temu, ponieważ jest on polską racją stanu. Rosja łamie prawo międzynarodowe poprzez zamknięcie Cieśniny Pilawskiej dla polskich statków.
zbroniarz
6 lat temu
Przekop nie jest w interesie ani Niemiec ani Rosji. Dlatego agentura tak chce tą inwestycję wybić z głowy.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (288)
Królowa Nauk
5 lata temu
Niby prosta matematyka, a jednak niektórzy chodzili na WF... Koszt 880 mln złotych w szacunkach Skarbu Państwa na lata 2016-2022. Przy spełnieniu założeń budżetowych zwrot inwestycji nastąpi po upływie 450 lat, o ile obroty portu w Elblągu wzrosną do miliona ton rocznie, a stawki portowe zostaną podwojone, tak, że roczne wpływy portu w Elblągu sięgnęłyby 2 milionów złotych.
POwszech czas...
6 lat temu
W końcu Rząd dba o interes Polski. Brawo....Pis4you. ....
zibimaks
6 lat temu
ten przekop jest realizacją marzeń z epoki budowania socjalizmu gdy ZSRR utrudniała lub uniemożliwiała swobodny dostęp do Zalewu z Bałtyku... a więc ...? nie na darmo Stalin zabrał Królewiec...
David
6 lat temu
Trzeba przyjąć uchodźców z Afryki będziemy mieć tanią siłę roboczą i dotacje z unii
Gruby Jan
6 lat temu
To bardzo dobry pomysł choć kosztowny, trzeba się uniezależnić od Rosyjskiego brata
...
Następna strona