Do końca 2021 roku osiągnięto 86 proc. realizacji pierwszej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Przekop Mierzei Wiślanej jest jedną ze sztandarowych inwestycji PiS.
W ramach inwestycji zbudowano dwa mosty obrotowe, na falochronach zakończono pogrążanie ścianek szczelnych, a w śluzie zrealizowano większość prac żelbetowych i zamontowano dwie bramy, wynika z informacji Urzędu Morskiego w Gdyni.
Sztuczna wyspa i kanał żeglugowy
W 2021 roku na budowie przekopu między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym prowadzone były także prace m.in. przy budowie sztucznej wyspy, kanału żeglugowego czy budynku Kapitanatu Nowy Świat. W prace te zaangażowanych było ponad 2,8 tys. osób.
- Trwają również prace przy części drugiej, gdzie wykonawca, firma Budimex S.A., kontynuuje prace zbrojarskie na podporze mostu w Nowakowie, roboty kafarowe związane z obudową brzegów na pięciu odcinkach rzeki Elbląg oraz prace instalacyjne i drogowe — powiedział dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Dzięki budowie kanału na Mierzei Wiślanej jednostki o zanurzeniu do 4,5 m, długości do 100 m oraz szerokości do 20 m będą mogły przepływać z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany. Inwestycja rozpoczęła się w październiku 2019 r. i jej pierwszy etap zakończy się w bieżącym, 2022 roku. Inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a generalnym wykonawcą pierwszej części inwestycji konsorcjum NDI/Besix.