Koszty budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną mają wynieść blisko 2 mld zł. Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury, przekonywał ostatnio, że odpowiada to kosztowi budowy ok. 40 km dróg szybkiego ruchu.
- Ta sytuacja, która w tej chwili jest na terenie Ukrainy, atak Rosji pokazuje, że tego typu infrastruktura zabezpiecza nas przed potencjalnymi blokadami chociażby portów - podkreślał Müller.
Podczas briefingu po posiedzeniu rządu, do sprawy odniosła się też minister klimatu i środowiska. Podała przykład sytuacji, w której przekop Mierzei Wiślanej nie zostałby zrealizowany.
Wyobraźmy sobie, że polska jednostka handlowa czy turystyczna, chce wpłynąć do Polski. I musi zapytać Federację Rosyjską o zgodę, a ona mówi: nie. Na terytorium własnego państwa musieliśmy wpływać z wykorzystaniem wód rosyjskich. Odzyskaliśmy suwerenność własnej granicy i dostępu do terytorium państwa polskiego bez rosyjskiego pośrednika - powiedziała Anna Moskwa, minister klimatu i środowiska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Przekop Mierzei Wiślanej. Kiedy otwarcie?
Oficjalne otwarcie kanału zaplanowano na 17 września 2022 r. Przekop Mierzei Wiślanej jest główną częścią budowy nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Celem inwestycji jest skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk, omijając Cieśninę Piławską na terytorium Rosji.
Nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to odcinek o długości blisko 25 kilometrów. Kanał i cały tor wodny będą miały pięć metrów głębokości.
Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury jednak podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynikał m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.