Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MLG
|

Przekop Mierzei Wiślanej na finiszu. Podpisano ważną umowę

318
Podziel się:

W piątek w Elblągu podpisano umowę na ostatni etap budowy nowej drogi wodnej między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską. Inwestycja zakłada wykonanie toru wodnego na Zalewie Wiślanym.

Przekop Mierzei Wiślanej na finiszu. Podpisano ważną umowę
Podpisanie umowy na realizacje trzeciego etapu budowy przekopu na Mierzei Wiślanej (East News, Stanislaw Bielski/REPORTER)

Tor wodny na Zalewie Wiślanym ma umożliwić żeglugę statków morskich o długości 100 m i zestawów barek o długości do 180 m, szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m. Będzie miał ok. 8,2 km. Połączy kanał przez Mierzeję Wiślaną z Zatoką Elbląską, do której uchodzi rzeka Elbląg.

Grzegorz Witkowski, wiceminister infrastruktury podkreślił, że to trzeci etap budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, która pozwoli zawijać statkom nie tylko do portu w Elblągu, ale do wszystkich portów nadzalewowych.

- Rząd dotrzymał słowa. Obiecaliśmy cztery lata temu przekop Mierzei Wiślanej. Za rok o tej porze, po wykonaniu trzeciego etapu, jakim będzie 8 km toru wodnego na Zalewie Wiślanym, będzie można powiedzieć, że inwestycja jest ukończona — powiedział podczas podpisania umowy wiceminister.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Robertem Adamczykiem

Cała inwestycja ma być gotowa do 30 kwietnia przyszłego roku. Wykonawcą prac będzie konsorcjum NDI S.A. (lider), NDI Sopot S.A. i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. (partnerzy), które złożyło jedyną ofertę w przetargu ogłoszonym przez inwestora, tj. Urząd Morski w Gdyni. Koszt przedsięwzięcia to ponad 129 mln zł brutto.

Nowa droga wodna to jedna z priorytetowych inwestycji tego rządu. Celem inwestycji jest skrócenie, pogłębienie i uproszczenie morskiego szlaku na Bałtyk, omijając Cieśninę Piławską na terytorium Rosji.

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 km, z czego ok. 2,5 km stanowi odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Oficjalne otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną nastąpi 17 września tego roku. Tego dnia przepłyną nim pierwsze jednostki — poinformował na początku kwietnia wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Koszt całej inwestycji pierwotnie miał zamknąć się w niecałych 900 mln zł. W 2020 r. Ministerstwo Infrastruktury jednak podało, że prace pochłoną w sumie blisko 2 mld zł. Wzrost wynikał m.in. z rosnących cen materiałów budowlanych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(318)
WYRÓŻNIONE
sven
3 lata temu
z 900 mln zł urosło do 2 mld zł - a to się przy okazji towarzystwo nachapało
zcx
3 lata temu
Port Elbląg dopuszcza zanurzenie jednostek pływających max 2 m.
Gdańszczanin
3 lata temu
Inżynieryjna budowla jest rzeczywiście imponująca...ale czy będzie rentowna? Czy Elbląg stanie się portem? Czy będzie to tylko kosztowny pomnik? Jeśli przekop spowoduje, że Elbląg stanie się rentownym portem to mimo ,że do pisu dalej mi jak do gwiazd....powiem czapki z głów...Czas już wkrótce pokaże...Miastu Elbląg życzyłem zawsze jak najlepiej
NAJNOWSZE KOMENTARZE (318)
jerzy
2 lata temu
Oni tylko podpisują umowy na wydatki z budzetu. Z drukowanych inflacyjnych pieniędzy. A gdzie jakieś umowy przynoszące wpływy? Np. umowa na wykorzystanie toru? portu?
Cogito
3 lata temu
Kiedy kozacka czern pozwoli na godny pochowek Polakow
as132
3 lata temu
POwcy to umieją tylko robić przekopy w nosie aby dokopać się do glutów i dlatego wątroba im gnije z zawiści.
zcx
3 lata temu
Na czym polega sukces tej inwestycji? A na tym, że pisowcy zdoili Polaków dodatkowo ponad zapowiedziane 810 mln pln, na bursztyn wart 800mln drewno z wycinki i na daną chwile 1.4 mld. Końca inwestycji nie widać, gdzie całość ponad plan przekroczy nie mniej jak 3 mld pln. A jak doliczyć rozbudowę Portu w Elblągu dojdą kolejne mld pln.
jan
3 lata temu
czy ktorys z popierajacych szalenstwa pisu widzial plaze w krynicy morskiej. jak zostala zjechana przez morze. Jak sieknelo wydmy i plaze. Falochrony przy sluzie wychodza w morze na 600 m wiec nie ma sily aby piasek migrowal wzduz brzegu a do tego syf ktory idzie wisla zostanie w zatoce gdanskiej i to ja juz do konca dobije. Wystarczy zerknac na port w wladku to by z kolei blad komuchow. Polwysep aby zyl musi miec co roku sypany piasek.
...
Następna strona