Oferty w przetargu na wykonanie nowej drogi wodnej między Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym otwarto w maju.Zgłosiło się sześć firm, ceny wahały się od 992,2 mln zł do 1,14 mld zł. Za to Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy chciało przeznaczyć 718 mln zł.
W rozmowie z PAP szef resortu Marek Gróbarczyk zapewnił, że mimo przekroczenia budżetu z kosztorysu, nowego przetargu nie będzie. - Absolutnie tak się nie stanie. Przetarg, który rozpoczęliśmy zostanie zakończony poprzez wybór wykonawcy. Obecnie trwa procedura oceny tych ofert, to zabierze nam trochę czasu i za około miesiąc będziemy gotowi do wskazania, którego oferenta wybraliśmy - stwierdził minister.
Dodał, że kierowany przez niego resort chce wskazać wykonawcę inwestycji na początku lipca, a umowa miałaby zostać podpisana na najpóźniej na przełomie września i października. Tuż po tym miałaby ruszyć budowa. Gróbarczyk zaznaczył, że MGMiŻŚ dołoży pieniędzy na realizację inwestycji. Konieczna będzie aktualizacja planu wieloletniego dotyczącego przekopu.
Minister zapewnił też, że resort jest w "w stałym dialogu z Komisją Europejską" w tej sprawie. - Ostatnie spotkanie na poziomie eksperckim dotyczyło poszczególnych rozwiązań. Wskazywaliśmy na nim potrzebę wykonania tej inwestycji. Ten przekop jest ważny ze względów bezpieczeństwa nie tylko militarnego. Zapewniamy również Komisję, że inwestycja odbędzie się z poszanowaniem środowiska naturalnego. Spotkanie skończyło się jednoznacznym naszym stwierdzeniem, że przekop musi być realizowany. Na razie nie mamy odzewu ze strony KE - powiedział w rozmowie z Polską Agencją Prasową.
Dodał też, że nie obawia się, by KE miała uniemożliwić budowę ze względów środowiskowych. Zdaniem Gróbarczyka, nie ma do tego podstaw. - Inwestycja jest bardzo dobrze przygotowana. Fakt, ma duże obciążenie polityczne i w związku z tym kontrowersje się pojawiają. Mamy dobry dialog z KE i w tym duchu chcemy go prowadzić. Nie ma żadnych podstaw do tego, by Komisja użyła weta wobec tej inwestycji - podkreślił.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości do 20 m. Ma mierzyć ok. 1 km długości i 5 m głębokości, zakończenie budowy planowane jest na 2022 r.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl