- Oficjalna inauguracja działalności kanału żeglugowego nastąpi 17 września. Docelowe parametry uzyska on w przyszłym roku - deklaruje Marek Gróbarczyk, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej.
Kończy się pierwszy etap inwestycji
Dobiegające końca prace to pierwszy etap budowy drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, który pochłonie ok. 2 mld zł. Dodajmy, że drugim będzie przebudowa toru wodnego nad rzeką Elbląg, a trzecim - roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym i wspomnianej rzece do 5 m głębokości.
Pierwszy etap zakładał m.in. budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej oraz kanału żeglugowego ze śluzą i konstrukcją zamknięć wraz ze stanowiskami oczekiwania, nowego układu drogowego z obrotowymi stalowymi mostami, a także sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym.
- Jesteśmy przed odbiorem końcowym. Natomiast wiele obiektów ma już pozwolenie na użytkowanie. Są to oba mosty – południowy i północny, śluza, budynek Kapitanatu, który Urząd Morski już przejął oraz część toru wodnego w kierunku Zalewu Wiślanego o długości około dwóch kilometrów - informuje Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w UM w Gdyni.
Przekop Mierzei Wiślanej - trwają prace wykończeniowe
Zaawansowanie inwestycji, jak przekazał Marcin Janczewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix, zbliża się do 98 proc. - Na części lądowej w większości pozostały prace wykończeniowe, nasadzenia, zieleń, jak również zakończenie testów oraz prób związanych z obrotem mostów i ruchem śluzy - informuje.
Jeśli chodzi o prace wykończeniowe, trwa m.in. uruchamianie nadrzędnego systemu sterowania, montaż kamer, głośników ostrzegania w rejonie mostów, oświetlenia drogowego czy tablic zmiennej treści toru wodnego.
- Na falochronie zachodnim pozostały ostatnie prace przy odwodnieniu linowym, kanalizacji deszczowej, wykonaniu nawierzchni z kostki oraz zakończeniu części głowicy w zakresie robót żelbetowych i ułożenia prefabrykowanych elementów. Na falochronie wschodnim również pozostały do zrobienia jedynie części nadwodne - przekazał Janczewski.