Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

Przekop Mierzei Wiślanej. W rok kosztorys poszedł w górę o ponad miliard złotych. A to nie koniec

362
Podziel się:

Prestiż kosztuje – bo jak inaczej wytłumaczyć, że szacowane koszty przebudowy Mierzei Wiślanej wzrosły w ciągu roku z 990 mln zł do niemal 2 mld? Wcale nie ma pewności, czy za te pieniądze uda się zrealizować cała inwestycję.

Tak ma wyglądać Mierzeja po zakończeniu wszystkich prac. Droga do tego daleka
Tak ma wyglądać Mierzeja po zakończeniu wszystkich prac. Droga do tego daleka (Materiały prasowe)

Koszty przekopu Mierzei Wiślanej rosną w oczach. Jeszcze w marcu 2019 r. rzecznik ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapewniał, że inwestycja, która ma ożywić okolice Elbląga, zamknie się w 880 milionach złotych. Później rzecznik mówił, że "kwota może się odrobinę zwiększyć", ale nie minął rok, a minister gospodarki morskiej już podbił cenę do 1,9 mld zł – informuje trójmiejska "Gazeta Wyborcza".

Czym tłumaczyć tak znaczący wzrost ceny i czy można go było przewidzieć? Anna Moskwa, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, wyjaśniła, że w połowie 2019 r. rząd zmienił wartość programu "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" i ustalił ją na 1,987 mld zł. Było to konieczne, bo rosnące ceny usług budowlanych uniemożliwiły zamknięcie się w pierwotnym kosztorysie.

"Gazeta Wyborcza" wylicza, że na wzrost kosztów miały też wpłynąć m.in.: wykonanie obudowy brzegów rzeki Elbląg o długości 2,5 km; budowa sztucznej wyspy do odkładu urobku - choć pierwotnie odkładanie urobku planowano na brzegach Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej i inne, nie ujęte w początkowych założeniach prace.

Czy całość inwestycji uda się zamknąć w 2 miliardach złotych czy jest to nadal kwota szacunkowa? Raczej to drugie. Nie zostały jeszcze rozpisane przetargi na wiele prac, m.in. na budowę toru wodnego na Zalewie Wiślanym o długości 10,2 km. Nie wiadomo, jakie ceny zaproponują wykonawcy w tych postępowaniach. Dość powiedzieć, że w pierwszym etapie najtańsza oferta była o ćwierć miliard droższa od kwoty zaplanowanej przez Urząd Morski w Gdyni.

Zobacz także: Obejrzyj: Jaki kredyt może wziąć mikroprzedsiębiorca?

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(362)
WYRÓŻNIONE
przekop
5 lata temu
Ceny ...usług budowlanych...wzrosły o 100% ale materiały staniały a pkb .....rośnie o 4%...
zeenek
5 lata temu
Wystarczy zakupic duzo lopat i zatrudnic WOT. Bedzie tanio i zajecie dla nowo powolanych sluzb.
kaz
5 lata temu
Hasło PIS Tusk budował autostrady ale za drogo to teraz będzie hasło a my budjemy jeszcze drożej.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (362)
1820-2020
4 lata temu
to będzie taki nowy Kanał Augustowski, łódeczki i żaglówki będą sobie pływać, i kilku VIP-ów PiS-owskich też se przepłynie
Chore
4 lata temu
Sny o potędze....wszystkie kraje hamuja, a ci ?
konkretny
5 lata temu
To klasyczna manipulacja , niecały Miliard to koszt wybudowania samego przekopu z całą infrastrukturą pod klucz , oddzielnie pogłębienie toru wodnego na zalewie i oddzielnie kanal na rzece Elbląg do portu w Elblągu całość może być 2mld , niestety uniezależnienie od Rosji kosztuje
Polak
5 lata temu
Bardzo dobrze jak powiedziało się A to należy powiedzieć B. Jak rozpoczeliśmy przekop to należy go dokończyć. Czy garstka podszywających się za geologów może decydować za większość obywateli ?. Podobnie jak PO przegrało wybory a chcą rządzić dalej Polską.
fumfel
5 lata temu
Zastaw sie, a postaw się
...
Następna strona