Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. KRO
|
aktualizacja

Przełom w sporze z Niemcami? Jest decyzja ws. rozbudowy portu w Świnoujściu

146
Podziel się:

Rozbudowa portu w Świnoujściu, która niepokoiła naszych zachodnich sąsiadów, ma już decyzję środowiskową. A to – według zarządcy portu – oznacza zielone światło dla tej inwestycji. Potężny terminal kontenerowy ma przyjmować oceaniczne jednostki bezpośrednio przy polskim nabrzeżu.

Przełom w sporze z Niemcami? Jest decyzja ws. rozbudowy portu w Świnoujściu
Statek towarowy Pnoi w porcie w Świnoujściu (Agencja Wyborcza.pl, Cezary Aszkiełowicz)

Zapadła decyzja środowiskowa dla głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Wydała ją Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Szczecinie "po przeprowadzeniu oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko oraz postępowania transgranicznego ze stroną niemiecką" – poinformował Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Strona polska: Niemcy brali udział w postępowaniu

Podkreślono, że decyzja jest wynikiem "oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko przeprowadzonej na drodze weryfikacji raportu o jej wpływie na środowisko". Dyrekcja przy jej wydaniu uwzględniła "uzgodnienia, opinie stron i wnioski wynikające z udziału społeczeństwa w postępowaniu".

Wspomniany raport o oddziaływaniu na środowisko natomiast zawiera "szereg modeli i wyników analiz" wpływu portu na otoczenie, zarówno na etapie budowy, jak i jego późniejszego użytkowania.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - rozmowa z Filipem Bittnerem

Przed wydaniem decyzji przeprowadzono także postępowanie transgraniczne. Podano, że brały w nim udział zainteresowane urzędy, czyli głównie te z ministerstwa Meklemburgii Pomorza Przedniego, jak również organizacje pozarządowe i osoby prywatne.

Spotkanie stron odbyło się 20 września w Szczecinie. Na posiedzeniu przedstawiciele portu i eksperci "odpowiadali na pytania oraz wyjaśniali wątpliwości strony niemieckiej" – czytamy w komunikacie.

Zielone światło dla inwestycji

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podkreśla, że decyzja środowiskowa w praktyce jest zielonym światłem dla budowy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Podmiot zaznacza też, że inwestycji ma przyświecać misja ochrony środowiska, dlatego też – jak zapewnia zarządca portów – "przedsięwzięcie będzie proekologiczne na każdym etapie: od koncepcji, poprzez realizację projektu i następnie eksploatację terminalu".

Poszanowanie środowiska leży u podstaw naszych planów dotyczących terminalu kontenerowego. To dlatego m.in. zdecydowaliśmy, że projekt będzie realizowany na pirsie, czyli nowoutworzonym lądowym obszarze na Zatoce Pomorskiej, z minimalną ingerencją w obecny teren lasu – podkreśla Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich portów Szczecin i Świnoujście, cytowany w komunikacie.

Zapewnia też, że Zarząd dochowa wszelkich starań, by "jakiekolwiek uciążliwości dla środowiska ograniczyć do minimum".

Niemcy obawiają się terminalu w Świnoujściu

Jak opisaliśmy w money.pl, planowana rozbudowa portu w Świnoujściu ma sprawić, że przy polskim nabrzeżu będą mogły cumować statki oceaniczne pływające na trasach międzykontynentalnych. Według wiceministra infrastruktury Marka Gróbarczyka za 6-7 lat polskie miasto ma rzucić wyzwanie niemieckim portom i stać się konkurencją dla Hamburga, który jest obecnie głównym portem przeładunkowym w regionie.

Jednak plany Polski wywołują niepokój Niemców. Nasi zachodni sąsiedzi obawiają się, że ta inwestycja wpłynie na turystykę i środowisko. W lipcu pisaliśmy, że emocje  u naszych sąsiadów budzi m.in. kwestia granic na morzu i zasięg stref rezerwatu oraz obecne drogi wejścia do świnoujskiego portu.

Na początku sierpnia relacjonowaliśmy, że burmistrz Heringsdorfu Laura Isabelle Marisken wynajęła wyspecjalizowanego polskiego adwokata, który ma wystąpić o pełen wgląd do akt administracyjnych w związku z budową portu kontenerowego dla statków oceanicznych.

Rozbudowa portu wywołała wątpliwości nie tylko u Niemców. Swoje uwagi do niej zgłosiło m.in. Nadleśnictwo Międzyzdroje. Podkreśliło ono, że inwestycja – razem z gazoportem LNG – wpłynie na ewentualne działania strażaków, jeśli dojdzie do pożaru lasu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(146)
WYRÓŻNIONE
bogu
rok temu
Czy Niemcy pytali się nas jak prowadzą własne inwestycje ?
Scerba
rok temu
Kaczyński ma wizję przyszłości Polski na kilkanaście lat do przodu!!? Tusk to kosmopolita, który tylko chce wejść głębiej w niemiecki annus....
Gggg
rok temu
Zaraz opozycja protestuje i w parlamencie EU będzie debata. Doniosą i pójdą na odsiecz braciom niemcom.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (146)
nbv
3 miesiące temu
Świnoujście jest polskie to my sobie budujemy i tak musi być.
uczciwy obywa...
3 miesiące temu
Nie mylcie ludzi kłamcy!Artykuł z 11.10 2023r.!!!!! To juz zabblokowane przez nowy nierząd. Zablokował Tusk aby dogodzić Niemcom.
Aaaaa2211
6 miesięcy temu
W trybie pilnym budować terminal i cpk, dlatego głosowałem na Tuska, liczę że mnie nie zawiedzie, chociaż to główne działanie PiS ale dobre.
Aaaaa2211
6 miesięcy temu
W trybie pilnym budować terminal i cpk, dlatego głosowałem na Tuska, liczę że mnie nie zawiedzie, chociaż to główne działanie PiS ale dobre.
bogu
6 miesięcy temu
Niemcy się nie zgodzą i nic z tego nie będzie.
...
Następna strona