Drogowcy zapewniają, że wzdłuż wybrzeża Bałtyku drogą ekspresową będzie można przejechać w 2025 r. Nowe przetargi GDDKiA planuje ogłosić w trzecim kwartale tego roku. Natomiast jeszcze w wakacje ma być ogłoszony przetarg na obwodnicę metropolitalną Trójmiasta, która pozwoli z autostrady A1 dostać się bezpośrednio na S6.
Drogowcy zakładali, że inwestycja będzie współfinansowana przez Unię Europejską. Okazało się jednak, że tak się nie stanie. Według nowej koncepcji budowa trasy S6 Słupsk - Lębork ma być finansowana z budżetu centralnego, nad którym władanie ma rząd.
Jak zwraca uwagę Ministerstwo Infrastruktury, stare przetargi były ogłaszane w 2015 r., a od tego czasu realia się zmieniły. Stąd też zmiana formuły finansowania inwestycji. Dlatego też - jak zapewniają przedstawiciele resortu - właśnie teraz prace będą mogły ruszyć z kopyta. - Rząd Mateusza Morawieckiego zapewnił w czerwcu br. dodatkowe 21,8 mld zł na budowę dróg krajowych, w tym na S6. Dzięki temu możliwe jest ogłoszenie przetargu na realizację tej trasy - mówi money.pl minister Andrzej Adamczyk.
Również Szymon Piechowiak, rzecznik GDDKiA,zwraca uwagę w rozmowie z money.pl, że nie tylko kwestia finansowania rzutowała na unieważnienie przetargu. Istniało też ryzyko, że konsorcja budowlane, które zgłosiły się do konkursu, konsorcjami już nie są, szczególnie w dobie kryzysu wywołanego pandemią koronawirusa. - Dla, mówiąc kolokwialnie, porządku w papierach i tak przetarg trzeba by rozpisać na nowo - powiedział nam Piechowiak.
Jak dodał, inwestycja będzie w pełni realizowana z budżetu centralnego. To pociąga za sobą szereg zmian. W czerwcu rząd poinformował o dofinansowaniu kwotą 21 mld zł Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 -2023. W ramach zwiększonego budżetu blisko 3 mld zł miały trafić na budowę trasy S6 na odcinku Słupsk - Lębork.
S6 Słupsk - Lębork
Przetarg ruszył we wrześniu 2015 roku. W 2019 unieważniono przetarg na odcinek Koszalin - Słupsk, ze względu na brak możliwości sfinansowania zamówienia w przyjętej formule w ramach ustalonego limitu finansowania.
Czytaj także: Morawiecki w Sejmie o budżecie UE. Opozycja bezlitosna
W uzasadnieniu unieważnienia przetargu na S6 z lipca tego roku GDDKiA podaje, że "środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostały mu przyznane, a możliwość unieważnienia postępowania na tej podstawie została przewidziana w ogłoszeniu o zamówieniu".
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl