W Biedronkach przy kasach pojawiły się tajemnicze komunikaty. Wyświetlają się też na ekranach kas samoobsługowych – informuje portal wiadomoscihandlowe.pl. Oto ich treść:
Szanowny Kliencie, w przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej (art. 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług).
Komunikaty to efekt decyzji UOKiK-u
Portal zwrócił się do sieci handlowej z prośbą o wyjaśnienie, skąd wzięły się powyższe komunikaty i czy są one elementem np. zaplanowanej kampanii edukacyjnej operatora dyskontów. Odpowiedź rozwiała wątpliwości.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Informacja ta jest wypełnieniem prawomocnej decyzji Prezesa UOKiK: RBG 6/2020 z 5 sierpnia 2020 roku – informuje Biedronka w odpowiedzi na pytania portalu wiadomoscihandlowe.pl.
W sierpniu 2020 r. prezes UOKiK-u Tomasz Chróstny nałożył na firmę Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci sklepów, karę w wysokości 115 mln zł. Argumentował tę decyzję chaosem cenowym, do jakiego miało dochodzić przy kasach sieci sklepów, na co skarżyli się sami klienci.
Praktyka miała trwać przynajmniej od 2016 r. do 2019 r., czyli do momentu wszczęcia kontroli w tej sprawie przez inspektorów urzędu.
Setki sygnałów dotyczyły wyższych cen w kasie niż na sklepowych półkach lub braku cen przy towarze. Skargi dały podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko Jeronimo Martins Polska. W jego trakcie Prezes Urzędu zlecił kontrole Inspekcji Handlowej, które potwierdziły skalę nieprawidłowego informowania o cenach w sklepach należących do JMP – wyjaśnił UOKiK w 2020 r.
Sąd podtrzymał decyzję UOKiK-u
Spółka nie zgadzała się z zarzutami Urzędu. Zapowiedziała też, że odwoła się w tej sprawie do sądu. Decyzję UOKiK-u jednak podtrzymał najpierw Sąd Ochrony Konkurenci i Konsumentów, a następnie Sąd Apelacyjny.
Wyrok tym samym stał się prawomocny. A zatem Biedronka musiała przystosować się do decyzji prezesa UOKiK-u, która – oprócz kary – nakładała też na sieć konieczność prawidłowego oznakowania cenowego wszystkich produktów, jak również zamieszenie informacji o prawach przysługujących konsumentom w przypadku różnicy w cenie na półce i w kasie.
Zgodnie z decyzją prezesa Urzędu, wspomniane komunikaty będą musiały wisieć przez 36 miesięcy – informują wiadomoscihandlowe.pl.