To niezależna treść redakcyjna. Artykuł zawiera lokowanie efaktor.com.pl
Z kryzysem może się zmierzyć każda firma. To, czy wyjdzie z niego obronną ręką zależy od tego, jak dobrze będzie przygotowana wcześniej. Aby to się udało, warto dużo wcześniej opracować zarządzanie antykryzysowe.
Zarządzanie w kryzysie nie polega wyłącznie na przetrwaniu, wymaga również skupienia na kwestiach strategicznych, by ponownie nie doprowadzić przedsiębiorstwa do kryzysowej sytuacji. Działania naprawcze można rozpocząć od uporządkowania sytuacji wewnątrz firmy, dopiero później w relacji do rynku. Następnie można zająć się planowaniem i myśleniem o przyszłości.
Zwiastuny kryzysu
Zdarza się, że kryzys uderza niespodziewanie i zanim się zorientujemy, jesteśmy już w jego epicentrum. Czasem jednak rynek daje przedsiębiorcy sygnały ostrzegawcze, które mogą świadczyć o zbliżającym się kryzysie. Na co warto zwrócić uwagę? Poniższe sygnały mogą zwiastować gorszy czas dla przedsiębiorstwa:
• wzrost zadłużenia,
• większy odsetek reklamacji i zwrotów,
• spadek zadowolenia klientów,
• zwiększanie się wezwań do zapłaty,
• coraz częstsze przekraczanie terminów płatności,
• spadek kapitału własnego odnotowany rok do roku.
Jak działać w kryzysie
Zawsze – niezależnie od powodu kryzysu, pierwszym krokiem jest ocena sytuacji. Przeprowadź dokładną ocenę sytuacji finansowej firmy, aby zidentyfikować główne problemy i przyczyny kryzysu. Analiza bilansu, rachunku zysków i strat, przepływu gotówki oraz innych istotnych danych finansowych pozwoli lepiej zrozumieć obecny stan firmy i podjąć odpowiednie działania.
Kolejnym krokiem jest opracowanie planu naprawczego na podstawie oceny sytuacji. Powinien on zawierać konkretne działania, które mają na celu poprawę kondycji finansowej firmy. Istotna będzie redukcja kosztów, zwiększenie dochodów czy restrukturyzacja zadłużenia. Na tym etapie warto określić cele, strategie i działania, które następnie będą realizowane w ramach planu.
Dokładna analiza sytuacji i opracowany plan pozwoli przejść do następnego punktu, czyli konsolidacji zasobów. Przedsiębiorca powinien zidentyfikować, jakie zasoby są dostępne w firmie i w jaki sposób mogą przyczynić się do poprawy sytuacji finansowej. Może to obejmować restrukturyzację zobowiązań, przegląd portfela inwestycji, sprzedaż niepotrzebnych aktywów, czy poszukiwanie dodatkowych źródeł finansowania. Zasoby te mogą pomóc w zwiększeniu płynności finansowej i redukcji długów.
Sprawdź ile przychodów masz zamrożonych w fakturach z terminem płatności. Być może dobrym rozwiązaniem jest przyspieszenie ich płatności? Jeżeli tak to skontaktuj się z faktorem (np. z eFaktor) i wykorzystaj faktoring. Faktor pozabankowy jest w stanie przyspieszyć płatności za nieprzeterminowane faktury nawet w ciągu 24 godzin od złożenia wniosku!
Również w kryzysie, a może szczególnie w nim ważna jest otwarta komunikacja. Utrzymanie transparentności z pracownikami, klientami, dostawcami może uchronić przed utratą zaufania, które będzie niezbędne do odbudowania stabilnej pozycji firmy. Dzielić się powinniśmy nie tylko informacją o problemach, ale również podjętych działaniach naprawczych i dążeniu do poprawy sytuacji.
Jeśli firma ma problemy z zadłużeniem, należy podjąć negocjacje z wierzycielami w celu restrukturyzacji długów. Może to obejmować negocjowanie nowych warunków spłaty, wydłużenie okresu kredytowania, jak również zawarcie umowy o restrukturyzację zadłużenia. Działania te mają na celu zmniejszenie obciążenia finansowego firmy i zapewnienie większej stabilności w najtrudniejszym momencie.
Na każdym etapie zarządzania kryzysowego przedsiębiorca powinien regularnie monitorować wyniki finansowe i postępy w realizacji planu naprawczego. Tylko dzięki bieżącej kontroli możliwe będzie dostosowanie strategii i działania w oparciu o nowe informacje i zmieniającą się sytuację. Warto zachować elastyczność i gotowość do zmian. Podczas wychodzenia z kryzysu najlepiej sprawdza się powiedzenie: oczekuj nieoczekiwanego.
Nie bój się prosić o pomoc
W niektórych przypadkach może być konieczne skorzystanie z pomocy zewnętrznej, takiej jak ekspert faktoringowy, konsultanci finansowi, doradcy restrukturyzacyjni lub specjaliści do spraw upadłości. Oni mogą przeprowadzić bardziej szczegółową ocenę sytuacji, zaproponować skuteczne strategie i pomóc w negocjacjach z wierzycielami. Spojrzenie osoby z zewnątrz może ukazać te aspekty, które trudno dostrzec będąc emocjonalnie związanym z firmą.
Pamiętaj, że zarządzanie kryzysami finansowymi wymaga szybkiego działania, konkretnych działań i odpowiedzialności. Staraj się utrzymywać spokój i podejmować decyzje oparte na faktach i rzetelnej analizie. W zarządzaniu kryzysowym grzechem głównym jest pośpiech.