Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Artykuł sponsorowany Impact

Przyszłość jest cyfrowa, technologiczna i napędzana przez GENERATIVE AI

Podziel się:

Jesteśmy świadkami technologicznego przełomu, który w najbliższych dekadach będzie mieć wpływ na nasze życie, naukę, zdobywanie wiedzy i pracę. Miniony rok był tym, w którym sztuczna inteligencja przestała być jedynie domeną literatury science fiction, naukowców i poufnych badań lub ściśle strzeżonych zastosowań militarnych.

Przyszłość jest cyfrowa, technologiczna i napędzana przez GENERATIVE AI
Znajdujemy się w kluczowym momencie dla przyszłości sztucznej inteligencji. Skala zmian będzie podobna, jeśli nie większa, do tych, jakie kilka dekad temu przyniosła popularyzacja internetu. (Unsplash.com, Randa Marzouk)

Dziś coraz liczniejsze narzędzia wykorzystujące AI stały się łatwe w obsłudze i powszechnie dostępne. Sztuczna inteligencja "rozlewa się" wręcz po kolejnych branżach, wykorzystując swoje coraz większe możliwości. Już teraz zaskakująco dobrze odpowiada na różnorodne pytania, pisze eseje, programy komputerowe, tworzy rysunki i zdjęcia. Jest coraz lepsza w bardziej skomplikowanych zadaniach, tworzy złożone dzieła, np. filmy czy obrazy. Światowy rynek AI ma w tym roku osiągnąć wartość ponad 300 miliardów USD. Prognozy zakładają dynamiczny wzrost i przynajmniej podwojenie tej wartości do końca dekady. Już za 6 lat z technologii AI ma korzystać, według różnych prognoz, od 700 do 800 milionów mieszkańców naszej planety.

Znajdujemy się w kluczowym momencie dla przyszłości sztucznej inteligencji. Skala zmian będzie podobna, jeśli nie większa, do tych, jakie kilka dekad temu przyniosła popularyzacja internetu. Zasadne są oczywiście pytania o to, jak AI będzie wykorzystywana, uregulowana i kto będzie miał do niej dostęp. Już teraz senat USA zorganizował publiczne debaty na temat bezpieczeństwa sztucznej inteligencji. Także Unia Europejska prowadzi prace nad regulacjami bezpieczeństwa i sprawiedliwego dostępu do modeli AI. W marcu Parlament Europejski przegłosował tzw. AI Act, który jest pierwszą na świecie tak kompleksową regulacją systemów wykorzystujących sztuczną inteligencję. Rozporządzenie ma zagwarantować m.in. zgodność z unijnym prawem autorskim, szereg obowiązków dla branż wysokiego ryzyka, a także bezpieczeństwo i przestrzeganie praw obywateli.

AI w bankowości

W biznesie sztuczna inteligencja ma rosnący wpływ na wiele obszarów – obsługę klienta, analitykę oraz bezpieczeństwo danych. W sektorze bankowym już od pewnego czasu intensywnie wykorzystujemy te narzędzia.

Pomagają nam one w analizach związanych z cyberbezpieczeństwem, walce z wyłudzeniami i oszustwami. Spodziewam się, że dla banków na polskim rynku kolejne lata będą kontynuacją oraz dalszym rozwojem sukcesywnie wprowadzanych narzędzi. Trzeba jednak pamiętać o aspektach związanych z zaufaniem i bezpieczeństwem danych. Na teraz kwestia praw autorskich wygenerowanych treści czy poufności danych nie jest jeszcze w pełni jasna. Banki już teraz testują wykorzystanie modeli AI np. w komunikacji wewnętrznej czy helpdeskach dla swoich pracowników. Te doświadczenia pomogą w przyszłości efektywnie i mądrze wdrożyć takie usługi także dla klientów. Warunkiem koniecznym jest jednak bezpieczeństwo i etyczność w zastosowaniu generatywnej sztucznej inteligencji w relacji klienta z bankiem.

Bezpieczeństwo nowej generacji

Bezpieczeństwo i cyberbezpieczeństwo będą kluczowymi obszarami rozwoju dla sektora bankowego na całym świecie. Już teraz mamy do czynienia z pierwszymi przypadkami wykorzystania deepfake i voice deepfake do ataków na klientów prywatnych i korporacyjnych. W międzynarodowych mediach można przeczytać o udanych wyłudzeniach, np. w Wielkiej Brytanii czy w krajach azjatyckich. W tych przypadkach technologie zostały wykorzystane do ataku na osoby odpowiedzialne w firmach za dokonywanie przelewów i skłoniły do transferu środków do oszustów. Oczywiście banki rozwijają mechanizmy defensywne równie szybko jak postępuje rozwój technologii wykorzystywanych do ataków. Jednak ciągle najsłabszym elementem w tym ochronnym murze jest człowiek.

W ponad 90% przypadków to właśnie dzięki wykorzystaniu tego "słabego ogniwa" dochodzi do skutecznych ataków. Coraz częstszym zjawiskiem są także ataki na infrastrukturę IT firm z praktycznie wszystkich sektorów oraz jednostek publicznych. Liczba przeprowadzanych ataków DDoS czy ransomware rośnie z każdym rokiem – w 2023 roku było ich o kilkadziesiąt procent więcej niż rok wcześniej. Liczba zgłoszonych ataków ransomware, które dotknęły jednostki samorządowe, instytucje oświatowe oraz opieki zdrowotnej na całym świecie, podwoiła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, natomiast od 2021 roku wzrosła czterokrotnie. Sektor bankowy ma bardzo wysoką skuteczność w powstrzymywaniu takich incydentów. Jest to możliwe dzięki ciągłej edukacji klientów i pracowników. Kluczowe jest aktywne wykorzystywanie najnowszych technologii, śledzenie i przewidywanie nowych sposobów przestępczych wyłudzeń.

Sektor bankowy jest liderem zaawansowanych technologii

Jeśli chodzi o sektor bankowy, wykorzystanie zaawansowanych technologii to nie kwestia przyszłości a teraźniejszość. Aktywnie wykorzystujemy prace na dużych zbiorach danych, tzw. Big Data i uczenie maszynowe. Jeszcze niedawno była to teoria, a dziś codzienne projekty, które pomagają nam lepiej poznać i zrozumieć klienta oraz jego potrzeby. Od lat rozwijamy rozwiązania związane z digitalizacją i cyfryzacją usług i procesów. Jak w wielu branżach jeszcze większy rozpęd dała nam pandemia. Zmieniła też oczekiwania klientów, którzy chcą mobilnej bankowości, cyfrowych usług i możliwości załatwiania zdalnie swoich spraw finansowych. Żeby to zobrazować, wystarczy wspomnieć, że przed pandemią tzn. na koniec 2019 roku, w polskim sektorze bankowym było 12 mln aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych. A na koniec zeszłego roku ta liczba urosła do ponad 21,5 mln.

Nowoczesne technologie, digitalizacja i cyfryzacja to teraźniejszość oraz przyszłość sektora bankowego. Jesteśmy liderem cyfrowej transformacji, a wiele technologii, które wkrótce kształtować będą przyszłość gospodarek i biznesów, u nas jest już na porządku dziennym. Banki to dziś firmy technologiczne, z najlepszymi zespołami ekspertów.

Wiemy, że przyszłość będzie cyfrowa, technologiczna, napędzana generatywną sztuczną inteligencją. I choć dziś nie wiemy, jak dokładnie będzie wyglądać bankowość za 10 czy 20 lat, jesteśmy na tę przyszłość przygotowani. Absorbujemy nowe trendy i technologie, analizujemy scenariusze, reagujemy dynamicznie i adekwatnie.

Patryk Nowakowski, Członek Zarządu Santander Bank Polska S.A. kierujący Pionem Transformacji Cyfrowej

Artykuł sponsorowany Impact

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Vibez.pl