Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Justyna Nowaczek
Justyna Nowaczek
|
aktualizacja
Płatna współpraca z Instytutem Studiów Wschodnich

Przyszłość motoryzacji. Czy Polska sprosta ekologicznym wymogom UE?

Podziel się:

Jednym z ciekawszych punktów pierwszego dnia XXXII Forum Ekonomicznego w Karpaczu okazał się panel "EURO7, Zielona Energia, zależności motoryzacji i energetyki". Poruszono na nim m.in. kwestie związane z nową normą emisji spalin UE (ma wejść w życie w 2025 r.) oraz produkcją alternatywnych paliw.

Przyszłość motoryzacji. Czy Polska sprosta ekologicznym wymogom UE?
Panel odbył się w strefie Pawilonu Niemieckiego. (ISW)

Panel "EURO7, Zielona Energia, zależności motoryzacji i energetyki" poprowadził prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Jakub Faryś, a jego rozmówcami byli: Frederic Faroche (prezes Veolia Energia Polska S.A.), Agnieszka Olenderek (członek zarządu ds. Finansów, Zakupów i IT Volkswagen Poznań), Jacek Bogusławski (marszałek województwa Wielkopolskiego), Grzegorz Jóźwiak (Dyrektor Departamentu Paliw Alternatywnych PKN Orlen), Łukasz Gałczyński (wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.) oraz Mateusz Stańczyk (adwokat SMM Legal).

Przełomowy moment

W ciągu niespełna godzinnej rozmowy, która odbyła się w Pawilonie Niemieckim (specjalna strefa na terenie Hotelu Gołębiewskiego), padło sporo ważnych faktów związanych z przyszłością motoryzacji oraz rozwojem zielonej energii w Polsce.

- Jesteśmy w przełomowym momencie dla motoryzacji. W ciągu najbliższych kilku, kilkunastu lat będziemy przechodzili na napędy zeroemisyjne. To jest droga, z której nie ma odwrotu – powiedział prezes Jakub Faryś i dodał – W tej chwili zapadają decyzje o przyszłości zakładów produkcyjnych. Jeśli Polska chce być nadal w europejskiej czołówce producentów części do pojazdów zeroemisyjnych, musi zadbać o dostęp do zielonej i taniej energii. W przeciwnym wypadku inwestorzy mogą zdecydować się na inne kraje. Powinniśmy inwestować nie tylko w OZE, ale też w biogaz i wodór.

Temat produkcji odnawialnego wodoru, który można wykorzystywać w przemyśle motoryzacyjnym, pojawił się w trakcie panelu kilkukrotnie.

- Nasza strategia w tej dekadzie zakłada, że będziemy produkować 130 tysięcy ton wodoru odnawialnego rocznie. Chcemy go używać do dekarbonizacji własnych assetów, ale też udostępniać na rynku paliw alternatywnych – zadeklarował Grzegorz Jóźwiak z PKN Orlen.

Jóźwiak wyznał też, że Orlen posiada niemniej ambitne plany w kwestii produkcji biogazu.

- Zakładamy, że do końca obecnej dekady będziemy produkować ok. 1 mld m³ biogazu rocznie. W tej chwili koncentrujemy się na budowie pierwszych biogazowni, które będą wspierać również branżę paliwową.

Podczas spotkania nie padła konkretna data wprowadzenia alternatywnych paliw na stacje, ale – sądząc po wypowiedziach Grzegorza Jóźwiaka – jest to kwestia najbliższych lat.

Siła symbiozy

Wszyscy uczestnicy panelu "EURO7, Zielona Energia, zależności motoryzacji i energetyki" zgodnie podkreślili, że w obliczu nadchodzących przemian w branży motoryzacyjnej, niezwykle istotna jest sprawna współpraca. Nie tylko przemysłu, ale też lokalnych władz, rządu, firm energetycznych i legislatora. Polska będzie w stanie sprostać nowym ekologicznym standardom jedynie wtedy, gdy wymienione podmioty będą funkcjonować w symbiozie.

Płatna współpraca z Instytutem Studiów Wschodnich

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.