Jest trzy razy bardziej wydajny niż benzyna. Jest dostępny niemal wszędzie. Idealnie spełnia warunki "paliwa przyszłości". Jego spalanie nie emituje dwutlenku węgla, a jedynie parę wodną. Dodatkowo może być on wytwarzany w procesie elektrolizy wody przy wykorzystaniu energii z odnawialnych źródeł. Jest to niemal doskonały obieg zamknięty, który przy maksymalnym wykorzystaniu OZE pozwoli dbać o środowisko i klimat bez wyrzekania się osiągnięć cywilizacji. O wodorze coraz częściej mówi się w kontekście transportu. Rozwiązania zastosowane w samochodach z napędem wodorowym stanowią technologię komplementarną wobec samochodów elektrycznych.
Z nadzieją w stronę wodoru spoglądają więc firmy motoryzacyjne, które przyszłość transportu chciałyby oprzeć przynajmniej w równiej mierze na nim i na elektromobilności. Za tym idą dostawcy paliw, którzy wiedzą, że nie da się bez końca budować biznesu tylko na paliwach tradycyjnych. W Polsce Grupa ORLEN intensywnie rozwija inwestycje w tym obszarze i buduje strategię opartą w dużej mierze właśnie na inwestowaniu w przyszłość, w tym na wodorze.
Jednym z filarów Strategii wodorowej ORLENu jest produkcja nisko- i zeroemisyjnego wodoru z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii i technologii przetwarzania odpadów komunalnych w kierunku wodoru. Do 2030 r. firma, dzięki nowym instalacjom produkcji nisko- i zeroemisyjnego wodoru, chce osiągnąć ok. 0,5 GW mocy wytwórczych. W planach jest m.in. powstanie dziesięciu hubów wytwarzających rocznie ok. 60 000 ton wodoru. Pierwszy z nich działa już w Trzebini.
Wodór w ruch
Wydajność paliwa wodorowego jest tak duża, że znajdzie on zastosowanie do napędzania nie tylko autobusów, które na ulicach polskich miast już się pojawiają, ale też pociągów czy samochodów ciężarowych. To doskonała okazja dla ORLENu do wejścia m.in. na tor rozwoju takich technologii, które w przyszłości zastąpią stosowane dziś na kolei paliwa. Współpraca z wiodącymi producentami taboru kolejowego wydaje się tu naturalna – PKN ORLEN, PESA czy Alstom, widzą jak zmienia się transport i dążą do dynamicznego rozwoju.
Na mocy zawartych porozumień, PKN ORLEN będzie odpowiedzialny za dystrybucję, magazynowanie, dostawy paliwa wodorowego oraz całą infrastrukturę potrzebną do tankowania pociągów. Te z kolei będą dostarczane przez takie firmy jak Alstom czy PESA, które już realizują projekty pociągów napędzanych wodorem.
Wodorowy plan
Realizowana przez PKN ORLEN strategia wodorowa zakłada rozpowszechnienie paliwa wodorowego w miejskim transporcie publicznym oraz przewozach kolejowych. Koncern ma już podpisane ponad dwadzieścia listów intencyjnych z polskimi miastami oraz przedsiębiorstwami, które swoją przyszłość wiążą właśnie z wodorem. Pierwsza mobilna stacja tankowania działa w Krakowie, w kolejnych miesiącach tego typu instalacje mają pojawić się także w innych miastach.
Jednym z takich miast jest Poznań, gdzie od ponad dwóch lat jeżdżą autobusy elektryczne, a teraz flota zostanie powiększona o pojazdy wodorowe. MPK Poznań zakontraktował już kupno 25 nowych, wyprodukowanych przez Solaris Bus & Coach, autobusów z napędem wodorowym. Pierwsze pojazdy wyjadą na ulice w przyszłym roku. Do tego czasu w Poznaniu powstanie też pierwsza stacja tankowania wodoru PKN Orlen. Będzie miała status publiczny, czyli będzie dostępna nie tylko dla autobusów, ale również dla innych pojazdów wodorowych.
Do 2030 r. ORLEN chce zbudować sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru w Europie Środkowej. Cel to 57 punków w kraju, 28 w Czechach i 26 na Słowacji.
Mazowiecka Dolina Wodorowa
Polska strategia wodorowa przewiduje, że szersze wykorzystanie tego paliwa wspomogą także tzw. doliny wodorowe, które m.in. poprzez prowadzenie badań oraz edukowanie, przyczynią się do rozwoju gospodarki wodorowej.
Mazowieckiej Dolinie Wodorowej przewodzi PKN ORLEN, który jeszcze w kwietniu tego roku podpisał umowy rozpoczynające jej działalność z ponad trzydziestoma podmiotami z kręgu biznesu, nauki i finansów.
Inicjatywa będzie oparta na czterech filarach, z których jednym z najistotniejszych jest rozwój infrastruktury transportowej wykorzystującej wodór, która pozwoli na jego dostarczanie i tankowanie. Pozostałe dotyczą badań, kształcenia specjalistów i działań w zakresie prawodawstwa, w celu ułatwienia wprowadzania rozwiązań wodorowych.
Zielono, czysto, wodór
Celem strategii wodorowej PKN ORLEN jest budowanie podstaw do rozwoju i utrzymania pozycji rynkowej w czasie stopniowego odchodzenia od paliw tradycyjnych, a także zmniejszenie o ponad 1,5 mln ton emisji CO2 w perspektywie 2030 roku. Grupa Orlen będzie wdrażać projekty w całym łańcuchu wartości nisko i zeroemisyjnego wodoru na rzecz obniżenia emisyjności swoich aktywów, a także rozwoju branży związanej z transportem wykorzystującym wodór jako nowe paliwo. W sumie do 2030 roku, prawie połowa wykorzystywanego przez Orlen wodoru ma pochodzić ze źródeł zero- i niskoemisyjnych.
Rozwój prac nad rozpowszechnieniem wodoru to jeden z elementów budowania przyszłości Orlenu, ale też niezależności energetycznej Polski. W ostatnim czasie ten temat nabrał szczególnego znaczenia. Wzrost emisji dwutlenku węgla powyżej poziomów sprzed COVID, inwazja na Ukrainę i rosnące obawy o bezpieczeństwo energetyczne wynikające z wojny w Europie stawiają sprawę jasno: nasze gospodarki potrzebują zero i niskoemisyjnego wodoru. Potrzebne są konkretne działania, aby przełożyć propozycje na realne, wdrażane projekty. Wątek ten został też ostatnio poruszony podczas Krynica Forum 2022, konferencji, której ambicją jest kreślić kierunki rozwoju politycznego, społecznego i gospodarczego Polski i Europy. Partnerem strategicznym tegorocznego wydarzenia był PKN ORLEN.
Materiał powstał przy współpracy z Krynica Forum