Sformułowanie definicji "przywództwa" nie jest łatwe, a pojęcie samo w sobie nie jest jednoznaczne. Przywództwo, czyli leadership to jednocześnie wyznaczanie kierunku, inspirowanie i uwalnianie potencjału członków zespołu, ale także podważanie status quo i gotowość do zmiany na drodze rozwoju organizacji, gdy okazuje się to konieczne. To z jednej strony nastawienie na realizację celów a z drugiej strony a może przede wszystkim, to nastawienie na wzrost i wellbeing ludzi: pracowników, franczyzobiorców i społeczności. Liderzy to ludzie, którzy zmieniają, transformują organizacje. – Adaptują je do nowego otoczenia.
We franczyzie przywództwo realizuje się na poziomie franczyzodawcy i franczyzobiorcy. Aby przywództwo we franczyzie skutecznie działało, trzeba je skutecznie skalować, kaskadować na całą organizację franczyzową a przede wszystkim na franczyzobiorców. - Na czym zatem się skupiać budując kulturę organizacyjną i wartości w sieci franczyzowej, aby każdy partner był przesiąknięty duchem leadershipu i budował wysoko performującą jednostkę franczyzową?
Wg badań firmy McKinsey firmy z górnego kwartyla pod względem efektywności leadershipu mają średnio 3.5 x lepszy total zwrot dla udziałowców (TRS) w porównaniu do firm z dolnego kwartałach w perspektywie trzyletniej.
Efektywność leadershipu może być mierzona i ma wpływ na tzw. performance organizacji. Jest kluczowym driverem zdrowia organizacji (Organization Health Index wg McKinsey), które mierzone jest między innymi: strategicznym uzgodnieniem między różnymi grupami interesariuszy, szczególnie między dawcą a biorcą licencji, retencją talentów, realizacją purpose, poziomem innowacyjności, poczuciem odpowiedzialności...
To, co ważne we franczyzie, to rozumienie, że różne modele franczyzy mają różne wyzwania, na które dobrze jest oddziaływać właściwie zaprojektowanym dostosowanym modelem przywództwa, które zaangażuje przedsiębiorców. To relacja Franczyzodawca - Biorca - Zespół Franczyzobiorcy. Wyzwania dla przywództwa we franczyzie zależą od profilu franczyzobiorców w sieci, więc od modelu franczyzy i pewnie bariery wejścia do sieci (czyli kwoty inwestycji).
Jakie wyzwania w zakresie przywództwa mają dziś organizacje franczyzowe w otoczeniu, które się zmienia i gdzie potrzebne jest szybkie i zwinne działanie? Jak znaleźć nowe tzw. value drivers - sposoby tworzenia wartości, nowe sposoby wzrostu, aby realizować strategię: np. rosnąć na nowych rynkach, zmienić sposoby, jak organizacja operuje, digitalizować biznes.
Przede wszystkim jednak to pytanie, jak zabrać ludzi w tę podróż, czyli jak rozwijać zachowania menedżerów i franczyzobiorców "on the job", czyli w procesie zarządzania biznesem, aby tę strategię pomogli zrealizować i odpowiedzieli na wyzwania rynkowe?
W nowym odcinku webinarium z cyklu Franczyza 2.0 lifestyle i przedsiębiorczość Monika Ferreira, Autorka książki "Franczyza 2.0. Strategie skalowania sieci franczyzowych", Founding Partner, Doradca Strategiczny w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy porozmawia o tym z @Hubert Bejger Franczyzobiorcą Żabka Polska,
Krzysztof Olesiak., CEO Sweet Gallery @Bafra Kebab
Materiał prasowy: I’GS In Good Strategy