Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Krzysztof Olszewski
Krzysztof Olszewski
|
aktualizacja
Materiał sponsorowany przez Grupę Eurocash

Ranking Równi w Biznesie. Jak producenci współpracują z polskimi sklepami lokalnymi?

Podziel się:

Różne ceny w sklepach, nierówna dostępność produktów, edycje limitowane na wyłączność – to dziś w handlu standard. Pytanie brzmi: czy lokalne sklepy są traktowane przez producentów tak samo, jak wielkie, centralnie zarządzanie sieci handlowe? Można się o tym dowiedzieć z najnowszej edycji rankingu Grupy Eurocash "Równi w Biznesie".

Ranking Równi w Biznesie. Jak producenci współpracują z polskimi sklepami lokalnymi?
(Adobe Stock)

Ranking Równi w Biznesie, przygotowywany przez Grupę Eurocash co kwartał, sprawdza, jak układa się współpraca pomiędzy producentami najważniejszych kategorii FMCG a sklepami lokalnymi w porównaniu do wielkich, centralnie zarządzanych sieci handlowych. Pod uwagę brane są takie aspekty jak:

  • cena,
  • wielkość dystrybucji do sklepów,
  • udział produktów dedykowanych (czyli produkowanych dla wybranych sieci, takich, których nie da się dostać nigdzie indziej) w sprzedaży producentów.

Poprzez ranking Grupa Eurocash promuje traktowanie sklepów lokalnych, będących blisko nas, na równi z największymi supermarketami i dyskontami.

Niedawno ukazały się wyniki najnowszej edycji rankingu Równi w Biznesie, przygotowane w oparciu o dane za ostatni kwartał 2021 r. Pokazują one, że wielu dostawców wciąż oferuje preferencyjne warunki współpracy centralnie zarządzanym sieciom, choć zdarzają się i tacy, którzy stawiają przede wszystkim na rozwój na rynku niezależnym.

Którzy producenci faworyzują duże sieci?

Wśród producentów produktów FMCG nadal dużo jest firm oferujących asortyment dedykowany wyłącznie największym supermarketom i dyskontom, czyli taki, którego konsument nie znajdzie w sklepach osiedlowych, lokalnych. Przykładami takich marek są: producent makaronów Barilla, u którego aż 47 proc. sprzedaży stanowią produkty na wyłączność, producent herbat USP Zdrowie oraz wytwórca musztard – firma McCormick.

Co więcej, udział produktów dedykowanych w sprzedaży przez niektórych producentów (Barilla, Musztardy McCormick, Graal) nie tylko nie zmalał, ale wręcz zwiększył się w stosunku do wyników z poprzednich kwartałów.

Ceny. Kto traktuje lepiej wielkie sieci?

Wśród producentów faworyzujących centralnie zarządzane sieci w obszarze cen w ofercie również figurują te same marki, co w poprzednich kwartałach. Wyższe ceny w sklepach lokalnych dotyczą przede wszystkim produktów z kategorii: pralin, makaronów, musztard i środków do prania.

Lepszą ofertę dla dyskontów i supermarketów mają najwięksi producenci, tacy jak Coca-Cola, Lindt, Unilever czy Storck. W tym zestawieniu wysoko znaleźli się także niektórzy polscy dostawcy, m.in. producent pralin czekoladowych Vobro czy produktów kuchni świata De Care.

Kto docenia sklepy lokalne?

Niezmiennie w lokalnych sklepach detalicznych kupimy taniej m.in. produkty nabiałowe: przede wszystkim śmietanę oraz serki słodkie i homogenizowane. Tańsze śmietany oferuje sklepom niezależnym dwóch producentów: Jogo oraz Spółdzielnia Mleczarska Gostyń, która równocześnie nie różnicuje oferty dla sklepów niezależnych i dyskontów. Taniej w sklepach lokalnych kupimy również serki homogenizowane firmy Jana.

Dobre warunki współpracy oferują niezależnym przedsiębiorcom także wybrani dostawcy zagraniczni, m.in. ryżu (niezmiennie litewski producent Gemini Grupe) i dżemów (hiszpańska Grupa Angel Camacho, do której należy polska firma Stovit). Wśród kategorii, których producenci dobrze traktują sklepy lokalne, warto też wspomnieć o warzywach konserwowych i konserwach mięsnych.

Równe szanse na rynku to podstawa

Grupa Eurocash w swojej działalności kładzie szczególny nacisk na budowanie konkurencyjności lokalnych sklepów. Ranking Równi w Biznesie to jedna z inicjatyw, które przyczyniają się do polepszenia warunków współpracy między producentami a niezależnymi sklepami. Dzięki równemu traktowaniu sklepów lokalnych dostawcy mogą mieć pozytywny wpływ na rozwój polskiego rynku handlu detalicznego i rozwój regionów.

Pełne wyniki rankingu za 2021 rok można znaleźć tutaj.

Materiał sponsorowany przez Grupę Eurocash

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera