Płeć a satysfakcja z pracy. Mężczyźni częściej niż kobiety, a kadra kierownicza częściej niż szeregowi pracownicy odczuwają satysfakcję z pracy.
Małe firmy liderem! W małych firmach aż 68% pracowników czuje, że ma poczucie wpływu, a aż 65% z nich chętnie poleciłoby swoje miejsce pracy innym. Tymczasem w dużych firmach te liczby są drastycznie niższe (w firmach średnich odsetek ten wynosi 41 proc., a w firmach dużych – 34 proc.). Jeszcze wyższą dysproporcję na korzyść małych firm obserwujemy, jeśli chodzi o odnajdywane w pracy poczucie sensu.
POBIERZ RAPORT:
- EXECUTIVE SUMMARY
- Bądź na bieżąco z trendami #wellbienig: KUP PEŁNY RAPORT
- Koszt raportu = cegiełka na działania Humanites
DOWIEDZ SIĘ:
- Jak rozwija się trend skróconego tygodnia pracy?
- Co Polacy cenili najbardziej w ostatnim roku?
- Czy firmy inwestują w pracowników?
- Czy pracownicy mają dość czasu i energii na życie prywatne?
Raport #Wellbeing. Dobre praktyki pracodawców 2024 powstał na podstawie odpowiedzi przeszło tysiąca pracowników z firm zatrudniających łącznie ponad 19 tysięcy osób. Badanie objęło szerokie spektrum zagadnień, jak np. integracja ról zawodowych i prywatnych, poczucie identyfikacji z firmą czy wielowymiarowy rozwój. Ankietowani reprezentowali różne branże, m.in. prawniczą, farmaceutyczną, finansową czy IT.
Badanie odbyło się przy okazji czwartej edycji konkursu Firma Przyjazna Rodzinie / Firma Przyjazna Człowiekowi organizowanego corocznie przez Instytut Humanites. Firmy są w nim oceniane pod względem strategicznego podejścia do kapitału ludzkiego, spójności realizowanych polityk dotyczących dobrostanu oraz całościowego spojrzenia na człowieka i kulturę pracy.
Z badania wynika, że osoby na stanowiskach kierowniczych częściej deklarują wyższe poczucie satysfakcji z pracy – 59 proc. z nich zdecydowanie odczuwa zadowolenie z jej efektów w porównaniu do 40 proc. reszty pracowników. Różnicę w odpowiedziach widać także w podziale na płeć: 50 proc. mężczyzn wysoko ocenia swoją satysfakcję z pracy, podczas gdy wśród kobiet wynik ten wynosi 42 proc.
Wyraźnie rysuje się również zbieżność między wielkością firmy a deklarowanym poczuciem wpływu. Wśród pracowników małych firm aż 68 proc. ocenia je jako zdecydowanie wysokie. Z kolei w firmach średnich odsetek ten wynosi 41 proc., a w firmach dużych – 34 proc. Wyniki są podobne, jeśli chodzi o odnajdywane w pracy poczucie sensu. Pracownicy firm zatrudniających poniżej 250 osób dużo częściej niż reszta (65 vs 50 proc.) są też skłonni rekomendować innym zatrudnienie u swojego pracodawcy.
Ankietowani najbardziej cenią elastyczne formy pracy, szanse rozwoju, możliwość pogodzenia życia zawodowego i prywatnego, a także atmosferę w biurze i bezpieczeństwo zatrudnienia. Jednocześnie tylko 33 proc. mężczyzn i 28 proc. kobiet deklaruje, że po pracy mają dość czasu i sił na życie rodzinne i rozwój osobisty. Odsetek ten jest jeszcze niższy w przypadku osób opiekujących się seniorami – 26 proc.
Z raportu wynika również, że programy przekwalifikowania oferuje jedynie 1/3 badanych firm. Znaczącą różnicę w tym zakresie widać między pracownikami firm małych (do 50 pracowników) i większych. W przypadku tych pierwszych znacznie częściej dostrzegano wyraźną możliwość przekwalifikowania (45 vs 28 proc.).
– Trwa walka o talenty na rynku pracy – wyjaśnia Zofia Dzik, prezes Instytutu Humanites. – Obecnie już 66 proc. pracodawców ma kłopot z obsadzeniem wakatów. Jednak paradoksalnie choć firmy chcą brać udział w wyścigu technologicznym i cierpią na braki kadrowe, to zarazem nie kwapią się do inwestowania w programy reskillingowe. Najchętniej zatrudniałyby już wykwalifikowanych pracowników, jednak w obecnej sytuacji takie podejście jest nie do utrzymania. Dlatego firmy chcące dysponować specjalistyczną kadrą powinny z jednej strony rozpoznawać potencjał swoich pracowników i inwestować w dobre programy umożliwiające zdobycie nowych kwalifikacji przez obecnych pracowników, a zarazem dbać o ich utrzymanie przez zapewnienie im szerszej oferty korzyści skierowanych na poprawę ich dobrostanu. Od kilku lat diagnozujemy te przemiany w ramach projektów prowadzonych w Instytucie Humanites.
Strona Konkursu: https://2godzinydlarodziny.pl/konkurs-firma-przyjazna-rodzinie-firma-przyjazna-czlowiekowi
Partnerzy Konkursu
Partnerem strategicznym Konkursu jest Instytut Biznesu Rodzinnego.
Partnerami wspierającymi są: Fundacja Liderek Biznesu, Great Place to Work® Polska, Konfederacja Lewiatan, Stowarzyszenie LiderShe, Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką, THINKTANK – Centre for Dialogue and Analysis, Vital Voices Chapter Poland, Money.pl
Materiał sponsorowany przez Instytut Humanites