Wiodąca platforma motoryzacyjna zaprezentowała wnioski z drugiej edycji autorskiego raportu OTOMOTO Insights, kompendium wiedzy i analizy danych o kondycji rynku sprzedaży aut w Polsce. Premierowa edycja podsumowała III kw. 2023 r. Teraz eksperci wzięli pod lupę cały miniony rok. Zawarte w opracowaniu konkluzje w większości są optymistyczne.
Poprawa nastrojów konsumenckich
Wiele wskazuje na to, że po trudnym dla sektora motoryzacyjnego okresie – spowodowanym pandemią, wybuchem wojny w Ukrainie, kryzysem na rynku paliw i najwyższą od ponad 25 lat inflacją w Polsce – nadszedł czas stabilizacji. Świadczy o tym m.in. ogólna poprawa nastojów wśród Polaków. Wskaźniki ufności konsumenckiej GUS (bieżące i wyprzedzające) w grudniu 2023 r. były o ponad 20 proc. wyższe niż w analogicznym okresie 2022 r. A to – szczególnie w IV kwartale ubiegłego roku – przełożyło się na wyższą sprzedaż samochodów, motocykli oraz części samochodowych i motocyklowych. W listopadzie odnotowano w tym aspekcie blisko 12-procentowy wzrost rok do roku.
Co więcej, jak wynika z raportu OTOMOTO Insights, w całym 2023 r. w Polsce zarejestrowano o 14 proc. więcej samochodów niż rok wcześniej. Łącznie było to 3,27 mln pojazdów (dane CEPiK). Rekordowy pod tym względem okazał się październik (308 tys. zarejestrowanych aut). Dla tego miesiąca był to także najlepszy wynik od czterech lat, a zatem od czasów sprzed pandemii.
Co kupujemy? Polacy wciąż najczęściej wybierają auta używane (63 proc. spośród wszystkich rejestracji – 2,08 mln pojazdów). 23 proc. stanowiły samochody importowane, 14 proc. – nowe. Te ostatnie kupowały przede wszystkim firmy. Jak zauważają autorzy raportu, proporcje rejestracji w 2023 r. aut używanych, importowanych i nowych były takie same jak rok wcześniej.
Samochody wciąż drożeją
Zwiększyła się sprzedaż samochodów, wzrosły także ich ceny. Według danych portalu OTOMOTO w ubiegłym roku auta podrożały w Polsce średnio o 10 proc. Tylko między III a IV kw. roku mediana ceny podwyższyła się o 6,4 proc. Jak podkreślają twórcy raportu, był to nieproporcjonalnie wysoki wzrost w stosunku do podwyżek wynagrodzeń oraz poziomu inflacji w analizowanym okresie.
Zdaniem ekspertów wynika to jednak z faktu, że do sprzedaży w naszym kraju trafia coraz więcej droższych samochodów. Proporcja aktywnych ogłoszeń sprzedaży aut w cenie poniżej 50 tys. zł. spadła na portalu OTOMOTO z 55 do 51 proc. w stosunku do 2022 r.
Rosnące ceny sprawiają, że coraz więcej Polaków decyduje się na zakup samochodu z finansowaniem. Porównując średnią wysokość kredytów udzielanych za pośrednictwem OTOMOTO Pay w pierwszej połowie 2023 r. do kwot z końca roku widać niemal 25 proc. wzrost wysokości zobowiązań. W grudniu średnia kwota kredytu na zakup auta przekroczyła 40 tys. zł, a wysokość raty wynosiła średnio 500–750 zł (tyle miesięcznie płaci co czwarty kredytobiorca). Warto przy tym dodać, że aż 77 proc. osób decydujących się na finansowanie zakupu pojazdu z kredytu stanowią mężczyźni.
Wrócił rynek kupujących?
Osoby chcące sprzedać auto w ubiegłym roku musiały uzbroić się w większą cierpliwość. I tak przykładowo w grudniu 2023 r. ogłoszenie w serwisie OTOMOTO było aktywne średnio o 6 dni dłużej niż w grudniu 2022 r. (w 2023 r., aby zbyć samochód, potrzeba było na to ok. 40 dni). W ciągu minionych 12 miesięcy pojazdy we wszystkich segmentach – niezależnie od typu nadwozia czy rodzaju silnika – sprzedawały się wolniej. Najtrudniej mieli właściciele aut elektrycznych, którzy na sprzedaż potrzebowali aż dwukrotnie więcej czasu niż w 2022 r.
Przyczyna? Zwiększona podaż aut na rynku, która obecnie wróciła do poziomu sprzed pandemii.
- Dziś kupujący mogą spokojnie podejmować decyzję o zakupie, rozważać wiele możliwości – ocenia Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO.
Zdaniem twórców raportu OTOMOTO Insights sytuacja na rynku w 2023 r. pozwala całemu sektorowi motoryzacyjnemu z optymizmem myśleć o nadchodzących miesiącach.
- Odczuwalny jest realny wzrost płac, który bezpośrednio wpływa na poprawę nastrojów konsumenckich. Z drugiej strony wydłużył się czas sprzedaży samochodów, co jest efektem wzrostu podaży aut. Nie mamy już problemu z ich dostępnością – dodaje Agnieszka Czajka.
- Choć wysoka dynamika zmian na rynku w ciągu ostatnich kilku lat sugeruje niepewność tego, co może nas czekać, to zjawiska, które pojawiły się w 2023 r., przynoszą pewnego rodzaju stabilizację. Powrót do poziomu podaży sprzed pandemii przekłada się na dłuższy czas potrzebny do sprzedaży samochodu, ale jednocześnie pozwala kupującym na spokojne poszukiwanie aut odpowiadających ich potrzebom – podkreśla Tomasz Sułkowski, Head of Sales OTOMOTO.
Więcej o sytuacji na rynku motoryzacyjnych w 2023 r. oraz perspektywach na nadchodzące miesiące można przeczytać w najnowszym raporcie OTOMOTO Insights.
Płatna współpraca z OTOMOTO