W panelu o raportowaniu ESG uczestniczyli:
● Katarzyna Szwarc – Pełnomocnik Ministra Finansów ds. Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego Ministerstwo Finansów
● Bartek Czyczerski – menedżer ds. polityki klimatycznej, European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition ERCST
● Przemysław Galiński – CEE Cloud & Digital Director PwC
● Katarzyna Kucisz-Rosłoń – Corporate Relations Manager McDonald’s Polska
● Kamil Wyszkowski – przedstawiciel krajowy i prezes Rady UN Global Compact Network Poland
● Wojciech Hann – prezes Banku Ochrony Środowiska
● Radosław Kwiecień – członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego
MODERATOR: Piotr Glen – koordynator ds. społecznej odpowiedzialności SGH
Kluczowa jest wiarygodność w raportowaniu
Katarzyna Kucisz-Rosłoń, Corporate Relations Manager McDonald’s Polska:
– Raportowanie ESG pomaga budować wiarygodność. W tym roku wydaliśmy pierwszy taki raport, jesteśmy na początku tej drogi. Wiemy od naszych franczyzobiorców, że takie raportowanie wpływa na większą wiarygodność naszych lokalnych partnerów.
Kamil Wyszkowski, przedstawiciel krajowy i prezes Rady UN Global Compact Network Poland odniósł się do pytania, jak wygląda kwestia raportowania na świecie.
– Raportowanie to wiarygodność. Jeśli nie ma nic do ukrycia, to raportuje się szeroko. Należy zadbać o to, by nie stracić biznesowo, ale także, by nie stracić wiarygodności biznesowej. Są ośrodki, w których ten system raportowania świetnie się sprawdza: Stany Zjednoczone, Chiny.
Przemysław Galiński, CEE Cloud & Digital Director PwC:
– W strategię ESG powinna być wbudowana nowoczesna strategie biznesowa. Musimy zbierać informacje w czasie rzeczywistym, wiarygodność tych informacji powinna być jak największa. Musimy brać za to odpowiedzialność.
Raportowanie ESG – wyzwanie i szansa
Katarzyna Szwarc, Pełnomocnik Ministra Finansów ds. Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego, przyznała, że resort patrzy na kwestie raportowania ESG jak na wielkie wyzwanie, duży wysiłek finansowy i organizacyjny dla firm, ale też ogromną szansę.
– Polska Platforma Zrównoważonych Finansów pracuje nad przygotowaniem mapy rozwoju zrównoważonych finansów. Musimy zobaczyć, gdzie są obszary, w których Polska ma przewagi konkurencyjne, tak żeby stała się regionalnym liderem. To mogą być. np. zielone obligacje. Chcemy, żeby podmioty z Polski i regionu mogły otrzymać je po przystępnej cenie – zdradza Katarzyna Szwarc.
I dodaje: – Wszyscy członkowie Platformy mówią, że najważniejsze jest usprawnienie raportowanie ESG. Musimy sprawić, żeby zaczęły raportować firmy, które muszą to robić. A te, które to robią, by poprawiły się. Musimy też przygotować firmy, które będą zaraz miały taki obowiązek.
Jak zauważa Katarzyna Szwarc, jednym z zadań Platformy jest sprawdzenie, czy istnieje możliwość, by w Polsce było jedno rozwiązanie technologiczne i jedna baza danych dla raportujących.
– Do nas należy wdrażanie i wsparcie przedsiębiorstw, my już edukujemy na temat obowiązków, które nadchodzą. Nie mam wątpliwości, że nasze firmy sobie poradzą – mówi Szwarc. I dodaje: – Cieszę się, że przedsiębiorcy dobrze rozumieją, czego wymagają przepisy, co trzeba zrobić i kiedy. Mam nadzieję, że ten poziom zaangażowania będzie równie wysoki w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw.
Katarzyna Szwarc zastanawia się, czy polscy przedsiębiorcy będą w tym najlepsi lub jednymi z najlepszych. – I choć pokażemy, że Polska stoi dziś węglem, to pokażemy także mamy plany, jak przejść transformację energetyczną – podkreśla.
Przewrót kopernikański
– Z punktu widzenia banku, który ma ochronę środowiska w nazwie, transparentność jest bardzo istotna, nie będzie przesadą stwierdzenie, że instytucje finansowe mogą zbudować przewagę konkurencyjną na tym jak raportują ESG – zauważa Wojciech Hann, Prezes Zarządu Bank Ochrony Środowiska.
BOŚ dwukrotnie opublikował raport ESG, a wkrótce powstanie trzeci. Raportowanie i wymaganie raportów od kontrahentów jest kopernikańskim przewrotem. Czy to doprowadzi do podwyższenie kosztów? Zdaniem Wojciecha Hanna w długim terminie nie.
– Mam wielką wiarę w polskich przedsiębiorców, nie mam wątpliwości, że sobie poradzą. Czy, gdy już zrobią świetne raporty ESG to czy dobrze w nich wypadną? Jak nie będzie możliwości zakontraktowania OZE, to czy motywacja ekonomiczna będzie wysoka? Obawiam się, że nie. Pytanie, czy polska gospodarka poradzi sobie z popytem wytworzonym przez to raportowanie – docieka Wojciech Hann.
Radosław Kwiecień, członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego, zauważył, że brakuje jednolitych narzędzi i standardów raportowania.
– Wiele informacji będzie nieporównywalnych. Dobrze że ten proces już się zaczął, bo dotychczas było wiele raportów fasadowych. Obecne mechanizmy sprawią, że okaże się jakie są prawdziwe efekty, będziemy wiedzieć o sobie więcej, choć jeszcze długa droga przed nami, żeby to były dane porównywalne – zauważa. I dodaje: – Prowadzimy proces kształcenia naszych partnerów i to jest praca u podstaw. Nie ma u nich świadomości i edukacji. Ten proces przygotowania do dobrych ujawnień jest dopiero na początku. Pierwsze raporty muszą powstać za 2022 r. i zobaczymy, jaki będzie efekt.
Radosław Kwiecień podkreśla, że wielu przedsiębiorców ma obawy, czy warto raportować i czy "nie zaraportują się na śmierć".
– Raportowanie ma pokazać pewną prawdę, jak ja i partnerzy wpływamy na środowisko. Wiemy, jaka jest sytuacja, ale pokażmy też, co z tym zrobimy, np. co jako korporacja oddajemy społeczeństwu – mówi Radosław Kwiecień. – Staramy się budować świadomość, że trzeba to robić – dodaje.
Bartek Czyczerski, menedżer ds. polityki klimatycznej, European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition ERCST odpowiedział na pytanie, jaka jest sytuacja na rynkach światowych jeśli chodzi o raportowanie.
– PwC przeprowadziło sondaż i okazało się, że 40-70 proc. jest świadomych ryzyk płynących z ESG. Przy dużych firmach ta świadomość zaczyna wyglądać obiecująco. Jednak dotyczy to zarządzania talentami, bezpieczeństwa danych, ale zrozumienie kwestii ekologicznych jest u nich bardzo niskie. Zatem jest lepiej niż u nas, ale nie idealnie. Inne statystyki mówią, że tylko 50 proc. firm, które miały obowiązek taksonomii w tym roku, złożyło taki raport. Uderzające jest również, że w tej dyskusji o zrównoważonych finansach, ton nadają instytucje finansowe, a mało jest przedstawicieli realnej gospodarki.
Bartek Czyczerski podkreśla, że polscy przedsiębiorcy są dynamiczni i to napawa go optymizmem.
– Przeszliśmy od komunizmu do gospodarki rynkowej i również tę transformację przejdziemy. Można i należy pomóc firmom, zwłaszcza małym i średnim, bo to one odpowiadają za większość emisji w UE. To wielka rola instytucji publicznych i sektora finansowego, który może pomóc uczyć się tym, którzy chcą być zieloni – zauważa.
Czy polski biznes poradzi sobie z raportowaniem?
Kamil Wyszkowski: – Czas pokaże. Standardy, o których rozmawiamy w ramach europejskiego systemu, będą miały tendencje do uszczegółowienia. Droga europejska zapewne będzie podobna do tej, jaką przeszły Chiny i USA. Z optymizmem patrzę na szanse raportowania ESG w Polsce, może czas nie jest najlepszy, ale wszystko powinno się udać.
IKEA ma u siebie mechanizmu audytu, który wymusza od firmy coś, co można nazwać raportowaniem pozafinansowym. – Dużo mechanizmów już świetnie funkcjonuje, nie trzeba zaczynać od zera – zauważa Kamil Wyszkowski.
Przemysław Galiński odniósł się do wypowiedzi Radosława Kwietnia:
– Przedsiębiorcy poradzą sobie, bo muszą. Wszystko co zbudujemy na transformacji na ESG będzie wartością. Polscy przedsiębiorcy przewrotnie są w lepszej pozycji. Ważne jest, byśmy mogli wyciągać wnioski. Bardzo łatwo jest te narzędzia wdrożyć, są dostępne od ręki.
Jedyną przestrzenią do zbierania i przetwarzania informacji jest obecnie chmura. – W tym roku przechodzimy transformację chmurową: ma być taniej, będą ulepszenia, ma być efektywniej. Chmura jest zielona i będzie coraz bardziej zielona – zauważa Przemysław Galiński.
Katarzyna Kucisz-Rosłoń dodaje: – W naszym przypadku raportowanie jest elementem większej strategii. Zdajemy sobie sprawę, że jako duży gracz, będzie nam łatwiej, ale jest to proces długi, wymaga zaangażowania wielu zasobów, nie wystarczy zatrudnić konsultantów z rynku, ale konieczne jest włączenie wszystkich zaangażowanych w procesy.
Największe wyzwania?
Przemysław Galiński: – Wyzwaniem jesteśmy my sami – ta bariera jest w głowie. Konieczne jest przestawienie się na tryb, że "chcemy", bo technologia nam to umożliwia. Nie bałbym się tego, że trzeba przestawić się na coś, czego wcześniej nie było.
Wojciech Hann ocenił, że największe wyzwanie to literka E, a raportowanie będzie rzetelne i mierzalnie, kiedy przedsiębiorcy przekonają się, jak wejść na ścieżkę, która pozwoli im osiągnąć konkurencyjną przewagę.
Katarzyna Szwarc stwierdziła, że nie chodzi o to, żeby pokazać, jak bardzo jesteśmy "zieloni", tylko gdzie chcemy być za rok, pięć, dziesięć lat.
– Stawiajmy cele, które są realistyczne, bez przeregulowania – apeluje Bartek Czyczerski.
– Najważniejsza jest budowa systemu wiedzy, bo to doprowadzi do zmiany nastawienia. Dobrze jest wiedzieć ile zarabiam, ale jeszcze lepiej, jak wpływam na środowisko i społeczeństwo – twierdzi Radosław Kwiecień.
DZIĘKUJEMY, ŻE BYLIŚCIE Z NAMI - KONGRES ESG POLSKA MOC BIZNESU 2022!
PARTNER ZŁOTY: KGHM Polska Miedź, Microsoft PARTNER SREBRNY: BGK Bank Gospodarstwa Krajowego, Lasy państwowe, ARP Agencja Rozwoju Przemysłu, PWC, McDonald's, Fundacja VEOLIA PARTNER ENERGETYCZNY: Tauron, PGE PARTNER+: BOŚ Bank, Grupa LuxMed, Totalizator Sportowy, POLREGIO, Pfizer, H&M PARTNER: PFR Polski Fundusz Rozwoju, Clouds on Mars, Zalando, PIOIRO, GPW, BROTHER, PAIH Grupa PFR, L’oreal, BSH, Sieć Badawcza Łukasiewicz, Hanton, EkoPak, PKP Intercity, Medicover, LUX RAD, United, envirly, EkoEnergetyka PATRONAT HONOROWY: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Sportu i Turystyki, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej PATRONATY MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW: Związek Województw Rzeczpospolitej Polskiej, Marszałek Województwa: dolnośląskiego, świętokrzyskiego, lubuskiego, opolskiego, mazowieckiego, lubelskiego, małopolskiego, podkarpackiego, podlaskiego, śląskiego, wielkopolskiego, warmińsko-mazurskiego PARTNERZY I PATRONI MERYTORYCZNI: TOGETAIR, CCIFP Francusko-Polsko Izba Gospodarcza, Business Centre Club, NCBR Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Fundacja Republikańska, Stowarzyszenie Program Czysta Polska, Fundacja Polsat, Mindgram, PSMM Press-Service Monitoring Mediów, Klub Integracji Europejskiej, KIPR Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej Polskie NGO, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców, , Infarma, AZS Warszawa, Akademicki Związek Sportowy, Polskie Stowarzyszenie Magazynowania Energii, Omenaa Fundation, Rafał Brzoska Fundation, ZUS Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Krajowa Izba Gospodarcza, PARP, Instytut Biznesu, IOŚ-PIB, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Polskie Regiony, Polski Komitet Olimpijski, PSPA Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Columbus, NASK, Igrzyska Europejskie Kraków Małopolska, APPLIA, Konfederacja Lewiatan, Future Collars GŁÓWNY PARTNER ORGANIZACJI PRACODAWCÓW: Pracodawcy RP PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Uniwersytet Warszawski, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Akademia Górniczo Hutnicza w im. Stanisława Staszica w Krakowie, Politechnika Warszawska, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: World Bank Group, UN Global Compact, ERCST European Roundtable on Climate Change and Sustainable Transition GŁÓWNY PARTNER MEDIALNY: Interia Biznes, Interia Zielona GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, Money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio Program I, Polskie Radio Program III, Polskie Radio24 PATRONI MEDIALNI: PAP Polska Agencja Prasowa, Rzeczpospolita, Forbes, Energetyka 24, Polska Press Grupa, I.pl, Strefa Biznesu, Brief, Teraz Środowisko, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Radio Opole, Radio Lublin, Comparic24.tv, Przedsiębiorcy@eu, TVP3 Katowice, TVP3 Rzeszów, TVP3 Lublin, TVP3 Katowice, Enerad.pl, Agencja Informacyjna, okrakow.pl, Tworzywa.pl, Wysokie Napięcie, Biznes Hub, Obserwator Gospodarczy, Biotechnologia.pl, Siła Nauki, Ecoekonomia.pl, Pod prąd, Smart Me, ŚlaskiBiznes.pl, FXmag, Poradnik Pracownika, Poradnik Przedsiębiorcy, wFirma, Wiadomości Warszawskie GŁÓWNY PARTER OOH: OHH.PL
Płatna współpraca z Kongresem ESG