Mijający rok był wyjątkowy dla polskiej branży internetowej. Po załamaniu się rynku w 2001 roku, firmy wreszcie zaczęły przynosić znaczące zyski i z powrotem zajęły należne im miejsce - awangardy mediów i biznesu.
Dzisiaj znów nikt już nie ma wątpliwości, gdzie leży przyszłość. Razem z ekspertami i przedstawicielami polskich firm internetowych próbujemy podsumować ten rok.
| Rok 2006 w sieci - | Money.pl typuje najważniejsze wydarzenia: |
| --- | --- |
|
Przedstawiciele branży nie mają wątpliwości. Dla nich najważniejszym wydarzeniem były decyzje UKE pod rządami Anny Streżyńskiej, które stworzyły warunki do obniżek cen dostępu do internetu.
Dziennik.pl wystartował z hitowym materiałem o Młodzieży Wszechpolskiej. | - Google otwiera biuro w Polsce. Pod koniec roku centrum badawczo-rozwojowe w Krakowie. I zgarnia pierwsze miejsce popularności. - O2.pl uruchamia kilka potężnych serwisów - Pudelek, Wrzuta, Smog, duża oglądalność za małą cenę oraz bardziej prestiżowe Autokrata i Luxlux. - Handelsblatt kupuje 70 proc. udziałow Money.pl, Bankier.pl wchodzi na giełdę. Wycenia się na 53,7 mln zł, ale pod koniec roku jest wart nawet 80 mln zł. Inwestor strategiczny z branży wydawniczej kontra udany debiut. - Zmiana strategii Agory i po upadku projektu prasowego koncentracja na Gazeta.pl. Zmiany w
kierownictwie portalu, rozbudowa nowych serwisów. Pracagazeta.pl goni lidera rynku Pracuj.pl. Sukces serwisu zczuba w tematyce sportowej. - Właściciele Allegro.pl rozwiązują spór o prawa do serwisu. Spółka wchodzi na zagraniczne rynki i w bardzo intratne nieruchomości. - O Onecie nie było głośno, ale chcąc nie chcąc zyskał 20 proc. nowych użytkowników. Dał też cichego susa w nową erę internetu na urządzeniach przenośnych i udostępnił wersję Onetlajt. Patrząc daleko w przyszłość wszedł też w projekt społeczno-komercyjnej sieci radiowego dostępu do internetu Fon. Wp.pl podążyła za nim zmieniając layout. - Długooczekiwany Dziennik.pl zaskoczył użytkowników. Axel Springer postawił na przekaz wideo. W blokach startowych do wyścigu na tym polu przygotowane są już prawie wszystkie duże portale. - Po podpisaniu porozumienia inwestycyjnego między giełdową spółką Internet Group a CR Media Consulting, pośrednikiem reklamy i właścicielem wielu serwisów internetowych, startuje wersja beta portalu
Pino.pl, który już na starcie może liczyć na 8 mln użytkowników. |
Rynek reklamy internetowej w Polsce szybko rośnie, ale wciąż daleko mu do poziomu w rozwiniętych krajach. W Wielkiej Brytanii sieć zjada 6 proc. tortu, u nas dwa razy mniej.
Źródło: CR Media Consulting
| KOMENTUJE DLA MONEY.PL * |
| --- |
| *Magda Górak, Internet Standard Sądząc po wynikach spółek internetowych, to był bardzo dobry rok. O ile poprzedni był przełomowy, bo spółki zaczęły zarabiać, to w tym zyski były naprawdę zauważalne. Podobnie jest w USA. Tam ten rok też jest rekordowy. Od czasu pęknięcia bańki internetowej w 2001 roku, wreszcie jest lepiej, niż było. Kolejne koncerny, które dotąd działały w tradycyjnych mediach, weszły do polskiego internetu - Axel Springer, Handelsblatt, także Agora po nieudanej próbie wprowadzenia nowego dziennika. O nowej strategii świadczy też odseparowania Gazeta.pl od "Gazety Wyborczej". Branża ma się dobrze, bo szybko rośnie liczba internautów. Decyzje UKE - zmiana cennika łącz, kosztowy dostęp do sieci TP SA, rozdział usług głosowych od internetowych, sprawiły, że więcej osób stać na szybkie łącze. Szacuje się, że ceny dostępu do internetu w przyszłym roku zmaleją nawet o 30 proc. Inwestorzy na to liczą. Onet.pl stał się bardziej interaktywny. Onetlajt to świetna usługa, bardzo przyszłościowa.
Serwis blogowy zwiększył oglądalność kilkakrotnie. O2.pl może sobie pozwolić na otwieranie nowych domen. Tworzy serwisy, które żywią się popularnością o2, a potem same sobie radzą. Wrzuta w ciągu kilku miesięcy dorobiła się ponad miliona użytkowników. W przyszłym roku będzie na pewno ciekawie. Prawdopodobnie dojdzie do konsolidacji rynku. Jednak nie spodziewałabym się inwazji zagranicznych serwisów. Google będzie się spokojnie lokalizował. Yahoo przechodzi głęboką restrukturyzację, eBay już jest, ale na razie nie może zagrozić Allegro. Amazon musiałby przejąć jakiś lokalny sklep. Zagraniczne firmy zaczynają się interesować polskim rynkiem dosyć późno, kiedy już poradzą sobie na tych najważniejszych. Do tego czasu nowe trendy wykorzystują rodzime portale. |
styczeń | wrzesień | ||
---|---|---|---|
Onet.pl | 8142765 | 10487792 | |
8103466 | Onet.pl | 9405382 | |
Wirtualna Polska | 7351516 | Wirtualna Polska | 8272655 |
INTERIA.PL | 5907540 | Allegro.pl | 6728058 |
Allegro.pl | 5626637 | INTERIA.PL | 6676369 |
Microsoft | 5112068 | Microsoft | 5839034 |
o2.pl | 4350046 | o2.pl | 5733675 |
Gazeta.pl | 3977696 | wikipedia.org | 4902596 |
wikipedia.org | 3448052 | Gazeta.pl | 4624401 |
auto.search.msn.com | 2869824 | msn.com | 3586307 |
Orange | 2852183 | Orange | 3277880 |
Plus GSM | 2707658 | TP | 3178142 |
msn.com | 2429988 | Grupa IDG | 2956304 |
sciaga.pl | 2419249 | youtube.com | 2758906 |
PTC Era | 1964313 | Plus GSM | 2623027 |
Gery.pl | 1950308 | imageshack.us | 2382527 |
idg.pl | 1939703 | otoMoto | 2363663 |
neostrada.pl | 1932642 | PTC Era | 2346772 |
gadu-gadu.pl | 1859615 | Osemka.pl | 2318634 |
yahoo.com | 1811654 | eBay | 220393 |
Źródło: Badanie Megapanel PBI/Gemius
| Najważniejsze wydarzenia minionego roku według przedstawicieli wiodących portali |
| --- |
Michał Brański, członek zarządu spółki o2.pl
1. Liberalizacja rynku telekomunikacyjnego przez prezes Annę Streżyńską.
2. Skuteczne odbicie rynku wideo z rąk YouTube (m. in. Wrzuta.pl).
3. Nasycenie rynku VoIP i nieuchronny spadek marż.
4. Gwałtowna wymiana menedżmentu Interia.pl.
5. Nowy szef Gazeta.pl, który dynamicznie wszedł w rynekMoney.pl: O2.pl uruchomił w tym roku wiele nowych serwisów. Jakie były najważniejsze zmiany i osiągnięcia o2.pl?
M.B.: W tym roku nie zaliczyliśmy potknięcia. Wprowadzone na rynek serwisy przyjęły się, mają dobry odzew. Pudelek, Wrzuta, Smog gwarantują nam poszerzony zasięg. Na drugim biegunie są Autokrata, Pardon, LuxLux, Snobka i Egoiści, które pozwalają nam dotrzeć do tych segmentów, w których nie byliśmy obecni lub nie mieliśmy silnej reprezentacji.
Money.pl: Patrząc na główną stronę o2.pl i poszczególne serwisy, trudno oprzeć się wrażeniu, że ze wszystkich największych portali najmocniej stawiacie na erotykę. Czy nie szkodzi to wizerunkowi firmy?
M.B.: Nie inwestujemy w erotykę, pikanteria prezentowanych materiałów jest na poziomie nieerotycznych kanałów TV w Polsce i na świecie. Wystarczy przypomnieć, że TVN obok poważnych treści prezentował "Big Brothera", który mógł niektóre osoby szokować. o2.pl obok Smoga prowadzi również Pardon. Warto nie oceniać nas przez pryzmat jednego serwisu.
Money.pl: Czy i jak zamierzają państwo w przyszłym roku zaatakować trójkę liderów?
M.B.: Oczywiście, zaatakujemy, kontynuując naszą strategię wchodzenia w segmenty, w których nas jeszcze nie było.
Money.pl: Jakie są plany o2.pl w internecie na przyszły rok - na co ze swojej szerokiej oferty będą Państwo stawiać?
M.B.: Nie mogę powiedzieć nic więcej poza tym, że pośród kilkunastu usług i serwisów uruchomimy m.in. wortal finansowy.
Dominik Kaznowski, dyrektor marketingu portalu Gazeta.pl
1. Wzrost zainteresowania internetem ze strony domów mediowych. Do tej pory internet był postrzegany jako medium uzupełniające, teraz występuje na równi z innymi.
2. Powołanie do życia Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska. Branża jest już ukształtowana i widzi potrzebę realizacji wspólnych działań, także w obszarze regulacyjnym.
3. Udany Webstarfestival *- dopiero po raz drugi, ale mimo wszystko pozytywnie zaskoczył.
4. Realny wzrost *zainteresowania polskim rynkiem ze strony międzynarodowych graczy.
5. Początek procesu autonomizacji internetu jako źródła informacji. Media tradycyjne coraz częściej powołują się na źródła internetowe.
Money.pl: Jakie są największe zmiany i osiągnięcia Agory w internecie?
Dominik Kaznowski: Proces zmian rozpoczęliśmy zaledwie w lipcu. Tym bardziej cieszą sukcesy naszych wortali - zdobycie pierwszej pozycji w kategorii Nieruchomości przez serwis Dom.Gazeta.pl czy znalezienie się w ścisłej czołówce serwisów rekrutacyjnych przez serwis GazetaPraca.pl. Za sukces uważam także nowy serwis GazetaWyborcza.pl, który zaledwie w miesiąc po uruchomieniu osiągnął zasięg milion unikalnych użytkowników. Jesteśmy zadowoleni z ekipy reporterskiej i szybkiego przyrostu liczby realizowanych przez nią materiałów wideo, które wykorzystywane były m. in. przez telewizyjne serwisy informacyjne.
Money.pl: Jakie są plany Agory w internecie na przyszły rok?
D.K.: Będziemy dalej pracować nad realizacja naszych planów związanych z jednej strony ze zwiększeniem zasięgu i rozdzieleniem marek Gazeta.pl i GazetaWyborcza.pl, a z drugiej koncentrować się na rozwoju nowych serwisów. Mamy ciekawe plany - to będzie intensywny i interesujący rok.
Jacek Murawski, prezes Wirtualnej Polski
Zamiast wskazać najważniejsze wydarzenia w branży internetowej w 2006 roku, wolałbym raczej mówić o trendach mieliśmy, i nadal mamy . W mojej ocenie do czynienia z drugim boomem w Internecie.
1. Bardzo dynamicznie rośnie liczba internautów, coraz częściej mają oni dostęp do szybkiego Internetu.
2. Dzięki temu powstają nowe serwisy, rosną obroty portali, brokerów reklam, sieciowych sklepów, dynamicznie rozwija się e-handel.
3. Wszyscy podążają w kierunku Web 2.0, stawiając na społeczności, kontent tworzony przez użytkowników oraz multimedia.
4. Wspomnieć trzeba także o coraz bardziej postępującej konsolidacji mediów – widać ją zarówno na rynku zachodnim (np. ostatnie przejęcie YouTube przez Google), jaki na polskim (udziały Bauera w RMF FM, a przez to i w Interia.pl).
Money.pl: Największe zmiany i osiągnięcia wp.pl?
J.M.: Ten rok był dla nas wyjątkowo dynamiczny. Uruchomiliśmy blisko trzydzieści nowych serwisów, w tym m.in. serwis dla kobiet (kobieta.wp.pl), dla mężczyzn (facet.wp.pl) oraz sondaż wyborczy (sondaz.wp.pl), gruntownie przebudowaliśmy m.in. serwis turystyczny oraz filmowy, a także wprowadziliśmy konkurencyjną ofertę hostingową.
W grudniu wprowadziliśmy nowatorską usługę przesyłania wideomaili w Poczcie WP, zmieniliśmy stronę główną na bardziej nowoczesną i przejrzystą oraz odświeżyliśmy logo portalu.
Money.pl: Czy i jak zamierzacie w przyszłym roku zaatakować lidera rynku - Onet.pl? Jakie są plany wp.pl na przyszły rok?
J.M.: Nie ukrywamy, że chcemy powalczyć o koszulkę lidera. Już teraz w wielu serwisach i usługach zajmujemy pierwsze miejsce. Od dłuższego czasu bezkonkurencyjna pozostaje Poczta WP, którą miesięcznie odwiedzają blisko 4 miliony internautów i którą stale będziemy rozwijać.
Mocno stawiamy na budowanie społeczności wokół naszych serwisów tematycznych oraz rozwijamy multimedia. Wierzymy, że rok 2007 będzie bardzo dobry dla Wirtualnej Polski i wszystkich naszych klientów. Jestem pewny, że dzięki naszym nowym produktom jeszcze lepiej będziemy spełniać ich potrzeby.