Pomimo kryzysu Polacy kupują, a ceny systematycznie spadają. Całoroczna sprzedaż elektroniki użytkowej w tym roku ma być rekordowa i sięgnąć niemal 5,5 mld zł.
Początek listopada przyniósł chwilowe wahnięcie w sprzedaży elektroniki użytkowej - przyznają w rozmowie z Money.pl przedstawiciele wiodących sieci sprzedających elektronikę. Jednak, ich zdaniem, sytuacja szybko wróciła do normy. Sieci sprzedaży spodziewają się, że pomimo kryzysowych sygnałów, tegoroczny przedświąteczny okres nie będzie gorszy niż rok wcześniej. Tym bardziej, że na kupujących czekają promocje.
Sprzedaż elektroniki użytkowej to najszybciej rozwijający się segment rynku produktów elektronicznych. Europejski instytut badawczy Euromonitor International szacuje, że na koniec tego roku w Polsce wartość tego rynku sięgnie 5,452 mld zł.
Wartość rynku elektroniki użytkowej w Polsce | |
---|---|
Rok | mln zł |
2004 | 4236,23 |
2005 | 4730,24 |
2006 | 5109,75 |
2007 | 5326,58 |
2008* | 5452,28 |
_ źródło: Euromonitor International _
Słabe echa kryzysu
Na klientów czekają jak zwykle promocje. Firmy nie boją się kryzysu.
- _ Jak co roku przygotowujemy specjalne oferty, szczególnie dotyczyć one będą telewizorów, mp4, laptopów - _- mówi Tomasz Wawszczyk, dyrektor sprzedaży Media Saturn - _ Naszym celem jest pokazanie, że za dany produkt w danej grupie oferujemy najatrakcyjniejszą cenę. Kryzys atakuje głównie w wymiarze psychologicznym. _
_ - Nasi sprzedawcy mówią, że odzwierciedla się to w przedłużeniu okresu podjęcia decyzji o kupnie. Klienci uważniej zastanawiają się np. czy dokonać zakupu za gotówkę czy na raty. Na początku listopada doszło do zachwiania sprzedaży w związku z informacjami o kryzysie. Jednak w kolejnych tygodniach sytuacja wróciła do normy i sprzedaż nie wykazuje pogorszenia w porównaniu z poprzednim rokiem _ - mówi Tomasz Wawszczyk.
Kryzys światowy uderzył w Polsce szczególnie w sektor nieruchomości. Tymczasem sieci nie narzekają na sprzedaż AGD.
- _ Nie odczuwamy obecnie skutków kryzysu w nieruchomościach, czy spowolnienia gospodarczego, choć nie wykluczam tego w przyszłości. Dotychczas w tym roku oferta AGD do zabudowy cieszy się naprawdę dużą popularnością _ - zaznacza dyrektor Media Saturn.
Choć na polskim rynku elektroniki użytkowej w sprzedaży dominuje masowy segment, to wyraźnie zaznacza się tendencja według której klienci przywiązują bardzo duże znaczenie do uznanych marek. Uznane firmy dostosowują się do tego trendu oferując swoje produkty w średniej lub wyższej półce cenowej. Jednocześnie klienci unikają kupowania wyłącznie ze względu na cenę.
Badania rynkowe pokazują, że polski rynek elektroniki użytkowej nie jest jeszcze nasycony. Wskaźnik wyposażenia gospodarstw domowych w podstawowy sprzęt elektroniczny (video, telewizory, radio) jest wysoki. Jednak bardzo często jest on technicznie przestarzały.
Erozja cenowa
Jedną z głównych tendencji panujących w segmencie elektroniki użytkowej jest systematyczny spadek cen sprzętu, wynikający z dużej konkurencji, postępu technologicznego oraz dążenia producentów, dystrybutorów i sieci handlowych/sklepów do zwiększenia wolumenu sprzedaży.
- _ Konkurencja jest ogromna, nowego sprzętu co chwilę przybywa, ceny muszą spadać _ - mówi Wojciech Szymon Kowalski, analityk Biura Analiz i Koniunktur.
_ Spadki cen telewizorów LCD i plazmowych sięgnęły w ostatnim półroczu nawet 10-15 proc. Markowy model telewizora LCD 32 cale kosztuje poniżej 2 tys. zł. _Z szacunków Money.pl wynika, że spadki cen telewizorów LCD i plazmowych sięgnęły w ostatnim półroczu nawet 10-15 proc. Markowy model telewizora LCD 32 cale kosztuje poniżej 2 tys. zł. W Electroworld taki model firmy Philips kosztuje nawet 1,5 tys. zł.
Okazuje się, że parametry techniczne sprzętu, choć znacznie tańszego, są znacznie lepsze niż przed rokiem. Przedstawiciele czołowych sieci wskazują, że sprzedaż płaskich telewizorów LCD lub plazmy rósł dotychczas w tempie nawet 100 proc. rocznie.
Tanieją, choć ostatnio wolniej laptopy
- _ Przenośne komputery można nabyć nawet poniżej 1,5 tys. zł. Dziś za cenę około 2 tys. zł kupić można już laptopy takich uznanych marek jak Acer, Fujitsu - Siemens czy Toshiba _ - wskazuje Wojciech Szymon Kowalski.
- _ W laptopach generalna tendencja jest spadkowa. Tu jednak w pewnym stopniu wpływ na ceny mają wahania kursowe. Ostatni wzrost wartości szczególnie dolara przyczynia się do zahamowania obniżek cen tego asortymentu _ - zaznacza Tomasz Wawszczyk.
Według szacunków, uwzględniających sklepy internetowe, nawet około połowę spadły ceny np. kart pamięci. Nawet poniżej 500 zł zeszły ceny sprzętu do nawigacji GPS. Natomiast nawet do około 400 zł cena kin domowych.
- _ W aparatach cyfrowych mamy do czynienia z podobną tendencją jak w telewizorach. Klienci coraz częściej wybierają lustrzanki, które stają się coraz bardziej masowe i wypierają kompaktowe aparaty. Wciąż bardzo wysoki przyrost sprzedaży notujemy w segmencie nawigacji satelitarnej GPS _ - wskazuje przedstawiciel Saturna.
_ Niezmiennie hitem sprzedażowym jest nawigacja satelitarna GPS, duży potencjał mają elektroniczne ramki do zdjęć cyfrowych. _Zaznacza on, że przyrosty sprzedaży nawigacji w poprzednich latach były ponad dwukrotne. Obecnie w związku z wysoką bazą dynamika sięga kilkudziesięciu procent, ale i tak jest to bardzo dobry wynik. Klienci wybierają produkty markowe wyraźnie stawiając na jakość i dokładność map. W efekcie średnia cena sprzedaży jest dość wysoka. Duży potencjał mają np. fotograficzne ramki elektroniczne.
Główne sieci sprzedaży elektroniki użytkowej w Polsce | |
---|---|
Sieć | Liczba sklepów |
Avans | 426 |
Electro World | 7 |
Euro RTV AGD | 149 |
Media Markt i Saturn | 33+12 |
Neonet | 327 |
_ źródło: strony www spółek _
Globalne miliardy
Sytuacja w Polsce jest odzwierciedleniem światowej koniunktury w sektorze elektroniki użytkowej. Według prognoz firm badawczych CEA/GfK wartość globalnej sprzedaży elektroniki użytkowej (telewizory, telefony, DVD etc.) wzrośnie w przyszłym roku do 700 mld dol.
_ W 2009 roku globalna wartość sprzedaży elektroniki użytkowej ma sięgnąć 700 mld dolarów. _Przyczyni się do tego głównie popyt w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach. W przyszłym roku Chiny będą już trzecim co do wielkości rynkiem świata (po Ameryce Płn. i Europie Zachodniej), a sprzedaż elektroniki użytkowej wzrośnie tam do 105 mld dolarów. Będzie to już ok. 15 proc. globalnej sprzedaży tej branży, która ma się zwiększyć w przyszłym roku o 42 mld dolarów.
Jak podkreślają autorzy raportu, rozwojowi rynku elektroniki użytkowej sprzyja także coraz powszechniejsze dążenie do mobilności. W rezultacie przenośne urządzenia (telefony komórkowe, laptopy, GPS) stały się już największą kategorią w branży zarówno pod względem wartości, jak i wielkości sprzedaży. Ta ostatnia w tym roku ma sięgnąć ok. półtora miliarda sztuk.
Biorąc pod uwagę wartość sprzedaży, największym tempem wzrostu będą mogli się cieszyć producenci urządzeń do nawigacji (20 proc.), choć laptopy i telefony komórkowe także zanotują silny wzrost (odpowiednio po 15 i 14 proc.).
Na koniunkturę nie będą też mogli narzekać producenci telewizorów LCD, których sprzedaż sięgnie w tym roku 100 mln sztuk. Jej wartość wzrośnie o 28 proc. Łącznie światowe wydatki na telewizory LCD i plazmowe przekroczą 130 mld dolarów, co stanowi jedną piątą całego rynku elektroniki użytkowej.
| Komentarz |
| --- |
| Sebastian Gawłowski
Money.pl Dotychczasowy kryzys finansowy i spowolnienie gospodarki uderzyło przede wszystkim w giełdę, banki i nieruchomości. Póki co społeczeństwo odczuwa echa kryzysu w głównie w sferze psychologicznej, czytając o jego światowych skutkach w gazetach, internecie, czy oglądając w telewizji. Święta to zawsze wyjątkowy okres kiedy kupujemy prezenty i przygotowujemy się do ich obchodzenia nawet za cenę nadszarpnięcia domowych budżetów. Na razie sprzyja niskie bezrobocie i rosnące płace, a gospodarce stosunkowo wysoki popyt wewnętrzny. Te tendencje podsycają instytucje finansowe oferując łatwo dostępne kredyty konsumpcyjne czy okazjonalne lub karty kredytowe. Rok 2009 po raz pierwszy od kilku lat przynosi więcej niewiadomych. Jeśli spowolnienie gospodarcze będzie się przedłużać, w końcu jego widmo zajrzy również do portfeli Polaków. Dlatego
powinniśmy unikać zbyt wielkiego zadłużania się na te święta i rozsądniej wydawać pieniądze. |