Przykładem zawojowania rynku przez e-usługę jest masowa już dziś e-faktura.
E-usługi, z racji mobilności, wygody i skróconego czasu obsługi, zostały szybko i pozytywnie przyjęte przez użytkowników. Tym bardziej, że klienci coraz częściej dostrzegają wady papierowych dokumentów: opóźnienia związane z obiegiem dokumentów, konieczność archiwizowania czy wreszcie negatywny wpływ na środowisko naturalne. Dalszy rozwój e-usług jest zatem nieunikniony. Będą ograniczać, a z czasem zastępować usługi tradycyjne. Wpływ na to, poza wcześniej wymienionymi zaletami, mają niewątpliwie niskie koszty świadczenia e-usług oraz stale rosnąca świadomość użytkowników odnośnie do ich zalet.
Wpisując się w trendy i odpowiadając na oczekiwania klientów, w maju b.r. Raiffeisen Polbank wdrożył nową usługę finansowania handlu: e-gwarancję. To jedyne na polskim rynku rozwiązanie, które umożliwia dostarczenie każdej gwarancji bankowej bezpośrednio na adres e-mailowy klienta banku i jego kontrahenta. Istota gwarancji bankowej oraz możliwości jej zastosowania jako popularnego instrumentu zabezpieczającego transakcję, nie uległy przy tym zmianie. E-gwarancja to po prostu znaczne ulepszenie funkcjonalnego i cenionego na rynku narzędzia finansowego.
Usługa została zaprojektowana z myślą o korzyściach i wygodzie, które korzystanie z e-gwarancji niesie dla użytkowników. Wybranej grupie klientów oraz odbiorców gwarancji bankowych najpierw zaprezentowano prototyp rozwiązania, a analiza zebranych w trakcie badania opinii umożliwiła - jeszcze przed wdrożeniem produktu na rynek - uzupełnienie go o elementy, na brak których zwrócili uwagę klienci. Pozwoliło to dopasować e-gwarancję do faktycznych potrzeb jej użytkowników.
Klienci Raiffeisen Polbank mogą zlecić wystawienie e-gwarancji za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej R-Online Biznes. Zlecenie, które klient składa w systemie samodzielnie, zostało zaprojektowane tak, aby w jak najprostszy i najszybszy sposób mógł wystąpić o taką gwarancję, jakiej potrzebuje. Przeanalizowane zostały najczęściej występujące rodzaje gwarancji i elementy jakie zawierają. Dzięki temu system sam podpowiada użytkownikowi kolejne kroki. Treść gwarancji tworzona jest symultanicznie do wprowadzanych przez klienta w systemie danych. W efekcie – jeszcze przed złożeniem zlecenia – klient może zobaczyć jaka będzie finalna treść gwarancji oraz skonsultować ją ze swoim kontrahentem przed wystawieniem dokumentu.
Po złożeniu zlecenia gwarancja opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym wysyłana jest bezpośrednio na adres mailowy kontrahenta.
Zamiana dotychczasowej formy papierowej na elektroniczną oznacza dla klienta nie tylko oszczędność czasu (e-gwarancja dostarczana jest na adres mailowy kontrahenta w ciągu 2 godzin od złożenia zlecenia), ale również brak konieczności angażowania firmy kurierskiej czy własnych pracowników do dostarczenia dokumentu na czas. Dodatkowo e-gwarancję można zapisać w elektronicznym archiwum.
E-gwarancja opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym jest równoznaczna z gwarancją złożoną w formie pisemnej, a podpis elektroniczny zamieszczony w pliku gwarancji wywołuje skutki prawne jednoznaczne z podpisem złożonym własnoręcznie.
Również w sytuacji, kiedy zaistnieje konieczność dochodzenia praw z gwarancji przed sądem, dowodem zobowiązania banku zawartego w treści gwarancji jest plik zapisany na elektronicznym nośniku informacji i dołączone do niego dane o podpisie elektronicznym (np. płyta CD, pamięć przenośna).
Raiffeisen Polbank przygotował dla swoich klientów rozwiązanie proste i wygodne w użyciu, a jednocześnie tak samo wiarygodne i bezpieczne jak dotychczas stosowane.
E-gwarancja – prosto i wygodnie.
Magdalena Zdrojkowska
Menedżer Produktu w Raiffeisen Polbank
Artykuł sponsorowany