Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Andrzej Zwoliński
|

Mimo kryzysu chcemy kupować auta

0
Podziel się:

Co trzeci internauta Money.pl chce w tym roku kupić samochód. Większość z nich myśli o używanym.

Mimo kryzysu chcemy kupować auta

*Co trzeci internauta Money.pl chce w tym roku kupić samochód. Blisko jedna piąta spośród tych, którzy to deklarują, myśli o nowym modelu. *

Branża motoryzacyjna na całym świecie boleśnie odczuwa skutki kryzysu finansowego.Sprzedaż nowych samochodów załamała się. Ale dno już chyba za nami. Ostatnie miesiące wskazują na lekkie odbicie. *Money.pl *zapytał internautów, czy w najbliższym czasie planują kupno samochodu.

Co może nieco zaskakiwać blisko 29 proc. ankietowanych zadeklarowało chęć zakupu auta jeszcze w tym roku. Zdecydowana większość w tym gronie - bo aż 80 proc. - myśli o używanym egzemplarzu.

_ źródło:Money.pl _

Dla 35,5 proc. będzie to pierwszy, własny samochód, 64,5 proc. zamierza wymienić już posiadane cztery kółka.

Gdzie będziemy szukać okazji? Trzy czwarte potencjalnych kupców deklaruje chęć zakupu samochodu już zarejestrowanego w naszym kraju. 25 proc. sprowadzi auto zza granicy.

_ źródło:Money.pl _

Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się auta osobowe. Za nimi zamierza się rozglądać blisko 94 proc.deklarujących kupno. Reszta wskazała auto dostawcze lub ciężarowe. Tylko 12 proc. zadeklarowała kupno auta w celu zarobkowym.

W gronie tych, którzy odpowiedzieli, że nie zamierzają kupować auta, 61 proc. osób jako powód wskazało fakt posiadania czterech kółek. 14 proc. nie ma prawa jazdy. Blisko 25 proc. odpowiedziało, że nie stać ich na kupno, albo mieliby problemy z późniejszym utrzymaniem pojazdu.

Auto za oszczędności, rzadziej kredyt lub leasing

67 proc. internautów przepytanych przez Money.pl, deklarujących kupno auta, zamierza na to przeznaczyć posiadane oszczędności. 22 proc. chce zaciągnąć kredyt, Co dziesiąty . myśli o leasingu.

Ponad połowa potencjalnych kupców zamierza wydać ponad 20 tys zł. Co czwarty planuje przeznaczyć na zakup więcej niż 50 tys zł..

_ źródło:Money.pl _

Trzy czwarte ankietowanych deklaruje kupno pojazdu z silnikiem o pojemności do 2000 ccm. Reszta poszuka auta z mocniejszym silnikiem.

Ci, którzy zamierzają wydać do 20 tys. najczęściej - w tym gronie to aż 17 proc. ankietowanych - chcą kupić auto marki Volkswagen. Niemieckie marki są też najpopularniejsze wśród tych, którzy zamierzają wydać więcej. Prym wiodą - po 15 proc. - Audi i BMW.

Koniec ze szrotami?

Niespełna 20 proc. kupujących, wybierze się do salonu po nowy egzemplarz. Reszta myśli o używanych czterech kółkach.

Co kłóci się ze stereotypem Polaka sprowadzającego złom z zagranicy, zdecydowana większość potencjalnych kupców - ponad 90 proc. - deklaruje, że kupi auto, którego wiek nie przekroczył 10 lat.

Im wyższy wiek respondentów tym częściej wyrażana jest chęć kupna nowego pojazdu. W grupach internautów mających ponad 40 lat odsetek ten waha się od 30-40 proc. .

_ źródło:Money.pl _

Królują niemieckie marki

Zdecydowanie największym zainteresowaniem cieszą się marki kojarzone z niemiecką solidnością. Ponad 10 proc. wszystkich potencjalnych kupujących wskazało Audi. Podobny wynik uzyskał Volkswagen. Niewiele mniej osób stawia na Opla i BMW. Na auta konstruowane lub produkowane za naszą zachodnią granicą w sumie chce zdecydować się niemal połowa osób planujących zakup.

_ źródło:Money.pl _

Znacznie mniejszym zainteresowaniem cieszą się marki: francuskie, włoskie, japońskie czy koreańskie.

Nie uwzględnione na powyższym wykresie 21 proc. odpowiedzi to m.in. takie marki jak: Seat, Hyundai, Citroen czy Dacia. Ich popularność nie przekraczała 3 proc., a najczęściej oscylowała wokół 1 proc..

Co ciekawe ankietowani mający powyżej 40 lat dużo częściej - bo od 10 do 20 proc. - wskazywali na japońskie marki. W tych grupach wiekowych największą popularnością cieszy się Toyota.

| Ankietę przeprowadzono w dniach 27-29 lipca 2009 roku wśród 5000 internautów Money.pl. |
| --- |

| Komentarz Money.pl |
| --- |
| **Andrzej Zwoliński, dziennikarz Money.pl

** _ Ja wam mówię jest dobrze, jest dobrze, ale nie najgorzej jest _ - śpiewa Andrzej Grabowski i te słowa dobrze pasują do tego co dzieje się na naszym rynku motoryzacyjnym. Po gwałtownym pikowaniu wskaźników sprzedaży pod koniec 2008, widać wyraźne ożywienie i wzrost, nawet w porównaniu z okresem sprzed roku. Blisko 30 proc. internautów deklarujących kupno samochodu w czasach kryzysu to niezły wynik. Jednak nienajlepszą informacją, dla dealerów aut czy producentów jest ta iż, zaledwie niespełna jedna piąta noszących się z zamiarem kupna samochodu wybierze nowy egzemplarz. Jest za to druga strona medalu. Pracy na pewno nie zabraknie mechanikom samochodowym. Kupując używane auto praktycznie zawsze trzeba odwiedzić mechanika. Ciekawe jest tez to, że zdecydowana większość bo 75 proc. chce kupić auto w kraju. Można to tłumaczyć znacznym osłabieniem się złotego. Samochody importowane przestały być już aż tak
konkurencyjne cenowo. |

Rynek motoryzacyjny w Polsce. Kryzys lżejszy niż w Europie

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje, że w 2009 roku w Polsce sprzedanych zostanie 290-300 tysięcy nowych samochodów.

Z badań Instytutu wynika, że w ciągu czterech pierwszych miesięcy bieżącego roku sprzedano w Polsce 116 tys. 702 nowych samochodów osobowych - o 1,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2008 roku.

W kwietniu sprzedaż nowych samochodów w Polsce wyniosła 28 tys. 736 sztuk, co oznacza spadek w stosunku do marca o 7,6 proc., zaś w stosunku do kwietnia ubiegłego roku wzrost o 2,4 proc. Zdaniem ekspertów to w dużej mierze zasługa planów pomocowych. Np. w Niemczech, przy zakupie nowego auta, rząd dopłaca do złomowania samochodów.

W czerwcu w izbach celnych zgłoszono prywatny import 64 tys. 18 samochodów. To rekordowy miesięczny wynik od początku tego roku. Wzrost w stosunku do poprzedniego miesiąca wynosi 2,9 proc..

| W całej Europie trochę inaczej niż u nas |
| --- |
| Od początku 2009 roku, europejscy klienci kupili łącznie blisko 7,4 mln nowych aut osobowych. To o 10,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Tylko czerwcu wolumen sprzedaży osiągnął poziom 1,45 mln sztuk, w czym ogromna zasługa wprowadzonych w różnych krajach programów promujących klientów oddających na złom swój stary pojazd. Trudno jest szacować wynik na koniec bieżącego roku, jednak przy utrzymujących się obecnie trendach można ewentualnie oczekiwać rezultatów zbliżonych do tych z 2008. *10 najpopularniejszych marek w Europie w czerwcu 2009 r.: * 1. Volkswagen: 165 tys. 636 2. Ford: 126 tys. 919 3. Renault: 112 tys. 714 4. Opel/Vauxhall: 109 tys. 140 5. Fiat: 100 tys. 446 6. Peugeot: 100 tys. 418 7. Citroen: 90 tys. 837 8. Mercedes-Benz: 64 tys. 174 9. Toyota: 63 tys. 621 10. Audi: 63 tys. 027 źródło:JATO Dynamics |

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)