Z budżetu zniknęłaby co dziesiąta złotówka, gdyby niewypłacalne stały się wszystkie instytucje, którym rząd udzielił poręczeń lub gwarancji. Gwarancji na kwotę ponad 28 mld złotych państwo udzielało przed nastaniem globalnego kryzysu.
Jak sprawdził Money.pl, gdy do Polski przyszło spowolnienie gospodarcze, kwota poręczeń i gwarancji wcale nie wzrosła znacząco, choć na ten cel rząd w swoim pakiecie antykryzysowym podniósł roczny limit z 15 do 40 mld zł.
Na zdjęciu premierDonald Tuskz ministrem finansów Janem Rostowskim.
W 2009 roku wykorzystano z tego jedynie miliard. To gwarancje dla PKP Polskich Linii Kolejowych oraz dla Banku Gospodarstwa Krajowego.
To właśnie te dwie instytucje - jak sprawdził Money.pl - są największymi beneficjantami rządowego wsparcia.
Wartość gwarancji może się jednak zwiększyć, bo niedawno wicepremierWaldemar Pawlakstwierdził, że polski oddział Opla również mógłby je otrzymać, gdyby o nie wystąpił.
Czytaj w Money.pl | |
---|---|
*Gliwicki Opel nie boi się Rosjan * Załoga gliwickiej fabryki w nowym właścicielu widzi szansę, a nie zagrożenie. Nie boi się ani likwidacji fabryki, ani przeniesienia linii produkcyjnych do Rosji. Szykuje się do montowania nowej wersji Opla - modelu Astra IV. Czytaj w Money.pl |
Money.pl sprawdził, komu i ile dotychczas tak hojnie państwo dawało gwarancje. Około 8,3 mld zł uzyskał BGK, który jest państwową instytucją finansową, specjalizującą się w obsłudze sektora finansów publicznych. Zapewnia wspieranie państwowych programów społeczno-gospodarczych oraz samorządowych programów rozwoju regionalnego. Stąd tak wysokie wsparcie rządowe w postaci gwarancji i poręczeń dla tej instytucji.
źródło: Ministerstwo Finansów, stan na 30 września 2008
Suma gwarancji i poręczeń - 28,5 mld złotych - wystarczyłaby na kupienie banku Pekao SA lub czterech mniejszych, takich jak na przykład BZ WBK
Co ciekawe, niewiele mniej od BGK, bo ok. 7 mld zł, mają zagwarantowane PKP. Sytuacja polskich kolei jest nie do pozazdroszczenia od wielu lat. Na niekończącą się restrukturyzację grupa pozyskuje systematycznie kolejne kredyty, np. z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
Jednocześnie kredyty grupy PKP są systematycznie gwarantowane przez polski rząd. Obok samych PKP, gwarancje na ponad miliard otrzymały PKP Polskie Linie Kolejowe. Wygląda na to, że egzystencja polskiego kolejnictwa jest wręcz uzależniona od gwarancji rządowych.
ZOBACZ TAKŻE:
Na ponad 5 mld zł rząd zagwarantował inwestycje w autostrady firmom: Autostrada Wielkopolska (A-2) i Gdańsk Transport Company (A-1). Potencjalne wsparcie na _ spłaty kredytów mieszkaniowych _ otrzymał bank PKO BP. Z kolei gwarancje na 2,4 mld zł ma również Polska Grupa Energetyczna.
Miller gwarantował _ szczodrą ręką _
Obecna wielkość gwarancji i poręczeń rządowych wcale nie jest rekordowa. Najwyższy poziom 32,5 mld zł osiągnęły w 2002 roku za rządu Leszka Millera.
źródło: MF
Z kolei największe gwarancje i poręczenia w jednym roku udzielono w 2001 roku, na łącznie niemal 11,2 mld zł. Największe _ granty _dostało wtedy lotnictwo (w reakcji na zamachy na World Trade Center), PKP oraz PKO BP.
W ciągu ostatnich dziesięciu lat najmniej skłonny do gwarantowania był rząd Jerzego Buzka. W 1999 roku wartość poręczeń przekroczyła zaledwie 1,5 mld zł, a potencjalne zobowiązania z tego tytułu wynosiły wtedy łącznie 18,5 mld zł.
| Kto korzystał z największych gwarancji i poręczeń Skarbu Państwa w 1998-2009? |
| --- |
| Jak sprawdził Money.pl, w ciągu ostatnich dziesięciu lat na liście miliardowych beneficjentów gwarancji rządowych były m.in.: Krajowy Fundusz Mieszkaniowy (gwarancja wynosiła 2,8 mld zł), Agencja Rynku Rolnego oraz stocznie. PKO BP miał gwarancje na restrukturyzację portfela kredytów mieszkaniowych. Skorzystał Bank Ochrony Środowiska, któremu rząd zagwarantował zbrojeniowy kontrakt Bumaru w Malezji. Granty otrzymał także Bank Gospodarki Żywnościowej. źródło: www MF |
Należy pamiętać, że Skarb Państwa regulował również w międzyczasie gwarancje i poręczenia. Dla przykładu w 2007 roku budżet państwa wydał na spłaty z tego tytułu aż 15,7 mld zł.
Raporty Money.pl | |
---|---|
*Kryzys się kończy? Są pierwsze oznaki ożywienia * Od końca lutego indeksy na GPW zyskały średnio 35 procent. Money.pl szuka przyczyn optymizmu. | |
*Straty Polski z tytułu złych długów wynoszą 28 mld zł * Średnie opóźnienie płatności wynosi dziś 20 dni. Największe opóźnienia ma sektor publiczny! | |
*KNF zaatakuje karty kredytowe. Będzie nowa rekomendacja * Nasze zadłużenie na kartach to już niemal 13 mld zł. Przez rok urosło o 40 proc. Czy to bomba z opóźnionym zapłonem |
ZOBACZ TAKŻE:
| Komentarz |
| --- |
|
Sebastian Gawłowski Money.pl Gwarancje i poręczenia Skarbu Państwa miały być jednym z głównych instrumentów utrzymywania stabilizacji systemu finansowego w obliczu kryzysu. Okazuje się, że z dużej chmury spadł mały deszcz. Dane za ten rok nie wskazują, aby banki, fundusze czy inne instytucje masowo ustawiły się w kolejce po państwowe granty. Za to gwarancje ponownie otrzymali w tym roku _ stali bywalcy _: BGK i PKP. Jeszcze w przypadku państwowego banku wsparcie jest zrozumiałe. Ale, jeśli chodzi o grupę PKP, to wiele wskazuje na to, że kolejarski moloch w ogóle nie _ pociągnąłby _ bez gwarancji i poręczeń rządowych na kolejne kredyty. |