W tym roku Okęcie straci 6 proc. udziałów w rynku. A porty regionalne obsłużą o 3,5 mln pasażerów więcej niż w 2007 r. - prognozuje Money.pl.
Boom na polskim rynku lotniczym wciąż trwa. Od 2004 roku liczba pasażerów obsługiwanych przez nasze lotniska rośnie bardzo dynamicznie. W 2007 r. była ona ponad dwukrotnie większa niż w trzy lata wcześniej. I choć w tym roku wzrost nieco wyhamuje, to według prognozy *Money.pl *liczba pasażerów urośnie o 7,92 proc. i osiągnie poziom 23,3 mln.
Włodarze polskich lotnisk wiedzą, że bez inwestycji w rozbudowę już wkrótce porty lotnicze mogą zostać sparaliżowane. Dlatego w ciągu kilku najbliższych lat zainwestują m.in. w: nowe terminale, parkingi i płyty postojowe dla samolotów co najmniej 1,1 mld złotych.
Regiony kontra stolica
Zdecydowanym liderem pod względem ilości obsługiwanych podróżnych pozostaje Okęcie, które w tym roku zbliży się do magicznej granicy 10 mln pasażerów. Przez drugi pod względem liczby obsługiwanych pasażerów port Kraków Balice przewinie się 3,5 mln pasażerów.
O trzecie miejsce na podium zacięcie rywalizują: katowickie lotnisko w Pyrzowicach i port im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. Z tego pierwszego w tym roku skorzysta 2 mln 600 tys. pasażerów. Drugi planuje obsłużyć 2 mln 462 tys. osób.
Źródło: Money.pl
(na podstawie danych z portów lotniczych)
Jednak to nie największe lotniska rozwijają się najszybciej. Według opracowanej na podstawie informacji dostarczonych przez porty lotnicze prognozy w 2008 roku, najdynamiczniej rosnąć będzie liczba pasażerów korzystających z lotniska w Łodzi.
I choć w I kwartale była ona zaledwie o 7 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2007 roku, to w skali całego roku liczba pasażerów będzie blisko dwukrotnie (92,87 proc.) wyższa niż w całym roku 2007.
Łódź jest także zdecydowanym liderem wzrostu liczby pasażerów po 2004 r. W czasie, gdy polskie niebo dopiero otwierało się na nowych przewoźników z lotniska im. Władysława Reymonta korzystało niecałe 7 tys. pasażerów. W 2007 r. było ich ponad 312 tys. to skok o blisko 5000 proc.
Źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego
Inne porty, które w tym roku zanotują spory przyrost liczby pasażerów to: Bydgoszcz (76,47 proc.), Szczecin (73,9 proc.), Poznań (62,22 proc.), Gdańsk (43 proc.) i Rzeszów (39,28 proc.).
Warszawa przegrywa z regionami
Od 2004 r. systematycznie rośnie znaczenie portów regionalnych i ich udziałów całym rynku. Cztery lata temu z Okęcia korzystało blisko 70 proc. pasażerów, którzy wylatywali z Polski lub przylatywali do naszego kraju. W ubiegłym roku udział stołecznego portu po raz pierwszy spadł poniżej 50 proc.
Źródło: Money.pl
(na podstawie danych z portów lotniczych)
W tym roku według szacunków *Money.pl *Okęcie straci kolejne 6 proc. udziałów w rynku. Skorzystają na tym wszystkie porty regionalne poza Krakowem. Najbardziej zyskają te w: Poznaniu i Gdańsku, które planują w 2008 r. uszczknąć po ok. 1,5 proc. z lotniczego tortu.
Okęcie nie zamierza się jednak poddawać. Po otwarciu Terminala 2 Przedsiębiorstwo Państwowe _ Porty Lotnicze _, które jest operatorem lotniska, zapowiedziało obniżenie opłat lotniskowych. Ma to przyciągnąć do stolicy tanich przewoźników, takich, jak np. irlandzki _ Ryanair _.
Źródło: Money.pl
(na podstawie danych z portów lotniczych)
Bez inwestycji ani rusz
By poradzić sobie z lawinowo rosnącą liczbą pasażerów i mając w perspektywie organizację przez Polskę lotniska muszą się rozbudowywać. Najbardziej okazale wyglądają plany: Wrocławia, Łodzi, Rzeszowa.
Włodarze wrocławskiego portu do 2015 roku na inwestycje związane z rozbudowę wydadzą 481 mln zł.. Sam terminal kosztować będzie ok. 250 mln zł.
Rzeszowski terminal powstanie za ok. 200 mln zł. Terminal nr 3 w Łodzi ma kosztować ok. 180 mln zł. Za 18 mln zł powstanie nowa baza paliwowa.
W Bydgoszczy na rozbudowę lotniska do 2015 r. wydanych ma być 157,7 mln zł. Połowę kwoty lotnisko chce pozyskać z UE, drugą połowę wyłoży prywatny właściciel. Port w Bydgoszczy jest bowiem pierwszym w Polsce lotniskiem z udziałem inwestora zagranicznego. W marcu 2008 r. austriacki koncern Meinl Airports International Ltd kupił 24,9 proc. udziałów w spółce zarządzającej lotniskiem.
W Poznaniu na inwestycje w rozbudowę wydanych zostanie w tym roku 70 mln zł. W Szczecinie wydatki na ten cel sięgną 17,5 mln zł.
Na polskim niebie coraz większy tłok
Pomimo rosnącej konkurencji ze strony portów regionalnych, Okęcie pozostaje lotniskiem, z którego polecimy do największej liczby miast na świecie. Warszawski port obsługuje połączenia z 81 miejscami. Drugi pod względem liczby destynacji Kraków oferuje przeloty do 52 miast. Do ponad 20 miast polecimy z Gdańska, Katowic i Wrocławia.
Według szacunków Money.pl w tym roku na polskim niebie pojawi się co najmniej 65 nowych połączeń. Trzeba pamiętać, że ta liczba może się zwiększyć, bo niektóre porty lotnicze nie ujawniają jeszcze swoich planów.
Źródło: Money.pl
(na podstawie danych z portów lotniczych)
Niewykluczone, że w 2008 roku uda się wyrównać wynik z 2007 r., gdy na polskim niebie pojawiło się 80 nowych połączeń.
| NOWE POŁĄCZENIA W 2008 ROKU: |
| --- |
| KRAKÓW: * Edynburg, Birmingham, Stavanger, Poznań, Dubrownik, Paryż, Mediolan Malpensa, Madryt, Oslo, Amsterdam, Frankfurt, Lille. Swoje operacje rozpocznie w Balicach 5 nowych linii: bmibaby, volareweb, SAS Norway, JetAir oraz Iberia Regional (Air Nostrum). *GDAŃSK: * Barcelona-Girona, Bournemouth, Cardiff, Coventry, East Midlands, Frankfurt, Goteborg, Oslo, Oslo Torp i Turku. *WARSZAWA: * Cardiff, Doncaster, East Midlands, Londyn City, Oslo Rygge, Reykjavik, Split, Trondheim Pekin. Pojawi się tam 3 nowych prewoźników: Iceland Express, VolareWEB oraz bmibaby. *WROCŁAW: * Londyn Luton, Doncaster Sheffield, Düsseldorf, Düsseldorf Weeze, Bournemouth, Oslo, Edynburg orz reaktywowane: Frankfurt Hahn i Rzym. Ze stolicy Dolnego Śląska w 2008 roku rozpocznie loty Norwegian. *KATOWICE: Londyn Gatwick, Stuttgart POZNAŃ: * Londyn Gatwick, Kraków, Bydgoszcz i Edynburg. Pojawi się dwóch przewoźników: British Airways i Jet Air. *RZESZÓW: * Birmingham, Paryż, Rzym, Madryt, Lwów, Gdańsk. *BYDGOSZCZ:
Dusseldorf Weeze, Birmingham, Kraków, Łódź, Poznań, Wiedeń. *ŁÓDŹ: * Berlin, Kopenhaga, Wiedeń, Bydgoszcz, Edynburg, Tel Awiw (mix czarter), Turcja (czarter). W 2008 roku pojawi się dwóch nowych przewoźników: Jetair i Sun d'Or. |
źródło: Money.pl na podstawie informacji z portów lotniczych
| NOWE POŁĄCZENIA W 2007 ROKU: |
| --- |
| KRAKÓW: * Wiedeń, Paryż, Turyn, Belfast, Nottingham East Middlands, Newcastle, Palermo, Wenecja/Treviso, Rimini, Saloniki, Bruksela, Londyn Gatwick, Lizbona, Burgas, Edynburg, Bournemouth, Girona / Barcelona, Ateny i Mediolan Bergamo. Trzeba jednak pamiętać, że z Balic wycofał się SkyEurope, który latał do 21 miast. * KATOWICE: 14 nowych połączeń regularnych i 3 czarterowe: Londyn-Stansted, Belfast, Eindhoven, Bourgas, Kreta-Heraklion, Bournemouth, Malmö-Sturup, Coventry, Glasgow-Prestwick, Bruksela-Charleroi, Turyn, Shannon, Bristol, Dublin, Malaga, Maroko, Teneryfa. GDAŃSK: 11 nowych linii - Dublin, Helsinki, Malme-Sturup, Doncaster-Sheffield, Londyn-Gatwick, Bristol, Edynburg, Belfast, Ronneby, Stord i Rzym. WARSZAWA: Dziewięć nowych kierunków: Belfast, Burgas, Durham, Hannover, Mediolan Bergamo, Oslo Torp, Salzburg, Stavanger i Werona. POZNAŃ: Osiem nowych kierunków: Barcelona, Bristol, Dortmund, East Midlands Airport, Edynburg, Rzym, Sztokholm, Paryż. WROCŁAW: Mediolan, Bruksela,
Bristol, Barcelona ŁÓDŹ: Mediolan, Paryż, Rzym, czarter - Egipt. SZCZECIN: Dublin, Oslo, Edynburg RZESZÓW: Nowy Jork, Bristol, Tunezja. BYDGOSZCZ: Dublin, Liverpool. |
źródło: Money.pl na podstawie informacji z portów lotniczych
Jednak nowe połączenia to nie jedyne zmiany w rozkładzie lotów. Część linii likwiduje bowiem nierentowne kierunki. W 2007 roku taki los spotkał - poza wspomnianymi lotami _ SkyEurope z Krakowa - m.in. : 5 połączeń z Okęcia (Łódź - _ LOT _( Jetair ), Tunezja - Tunisair _, Rzym Ciampino - _ Centralwings _, Bratysława - _ Skyeurope _, Kowno - _ Wizzair _) i 6 połączeń z Wrocławia (Sztokholm - _ Norwegian _, Frankfurt Hahn - _ Ryanair _
Mediolan - _ Ryanair _, Rzym - _ Centralwings, _ Gdańsk - _ Direct Fly _, Warszawa - _ Direct Fly _).
W tym roku z rozkładu znikną m.in. połączenia przeżywających kłopoty finansowe linii _ Centralwings _ (m.in.: Wrocław - Cork, Wrocław - Londyn Gatwick, Poznań - Paryż, Poznań - Edynburg, Szczecin - Edynburg, Gdańsk - Shannon). Z Gdańska wycofuje się _ EasyJet _ (Bristol, Belfast, Londyn, Edynburg).
|
| Raport: Rozwój polskich portów lotniczych - kliknij i pobierz raport w pliku pdf (2,9 MB) |
| --- | --- |