Inwestycje w modernizację i rozwój polskich portów sięgną w najbliższych latach 3,7 mld zł. Spory udział w nich mają środki pozyskane w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
W najbliższych pięciu latach planowane są _ portowe _inwestycje na łączną kwotę 3,7 mld zł - wynika z wyliczeń Money.pl na podstawie dokumentu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczącego projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013.
Skala jest ogromna. Od projektów zwiększających atrakcyjność turystyczną polskiego wybrzeża (port jachtowy w Sopocie) po działania mające strategiczne znaczenie dla kraju (terminal LNG). Porty w miastach nad Bałtykiem nie tylko się rozrosną, ale zyskają nowe połączenia z lotniskami, siecią kolejową i drogami.
Kryzys nie pokrzyżuje inwestycji
Spowolnienie tempa rozwoju gospodarki nie powinno wpłynąć poważnie na te plany, gdyż są one na liście podstawowej programu operacyjnego i w dużym stopniu ich finansowanie ma być zapewnione ze środków unijnych.
- _ Kryzys gospodarki światowej ma to do siebie, że jest nieprzewidywalny. Niewykluczone więc, że realizacja części inwestycji mogłaby zostać __ np. przedłużona. Inne mogą zostać odłożone w czasie w zależności od sytuacji gospodarczej. Jednak sądzę, że najistotniejsze inwestycje zostaną przeprowadzone, na co pozytywny wpływ ma wsparcie finansowe z UE _ - mówi Wojciech Szymon Kowalski, główny ekonomista Invest Consulting.
Największe ryzyko dla realizacji portowych projektów, stoi po stronie inwestora.
Jeśli nie przygotuje on czas dokumentacji lub terenu inwestycji, to w tej sytuacji może ona przepaść.
Starania o unijną kasę podjął już zarząd portu w Gdyni. - Przebudowujemy obecnie kanał portowy. Przygotowujemy też wnioski i ubiega,y się o dofinansowanie kolejnych projektów inwestycyjnych - mówi Beata Ostrowska z portu w Gdyni.
Także Wojciech Sobecki z Zarządu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście podkreśla, że to właśnie pieniądze z UE zostaną zaangażowane w modernizację infrastruktury. - _ Wielkość dofinansowania może wynosić nawet do 85 proc. kosztów. Mimo symptomów spowolnienia gospodarczego będziemy starali się konsekwentnie realizować nasze plany- _zapowiada Sobecki.
Jego zdaniem realizacja zaplanowanych inwestycji to jeden z podstawowych elementów zwiększenia konkurencyjności i przygotowania portów do nowej sytuacji, która nastąpi wraz z poprawą światowej koniunktury gospodarczej.
Zabytkowa infrastruktura
Wojciech Czajko, prezes Hydrobudowy z Gdańska, specjalizującej się w morskim budownictwie hydrotechnicznym wskazuje, że porty wymagają nie tylko nowych inwestycji, ale również modernizacji, gdyż dotychczasowa infrastruktura pamięta niejednokrotnie okres międzywojenny.
_ - Te inwestycje są koniecznością, ponieważ __ jest naprawdę dużo do zrobienia w związku z tym, że niektóre obiekty są już zabytkami. _- mówi Wojciech Czajko, prezes Hydrobudowy z Gdańska.
Popłyną miliardy złotych?
Z dokumentu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczącego projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013 wynika, że najdroższe inwestycje przeprowadzone zostaną w porcie w Gdańsku. Ich łączna wartość to blisko 2,1 mld zł. W Szczecinie i Świnoujściu wydatki wyniosą niemal 900 mln zł. Z kolei port Gdynia przeprowadzi inwestycje na przeszło 0,5 mld zł.
- _ Polska nie wykorzystuje w pełni potencjału jaki daje dostęp do morza. Zwiększenie przepustowości portów morskich, podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej wybrzeża zaowocuje strategicznym dla kraju włączeniem możliwości transportu morskiego w budowanie wzrostu konkurencyjności Polski - _wskazuje główny ekonomista Invest Consulting.
Gdańsk stawia na komunikację
Gdańsk największe projekty planuje na lądzie. Ich celem jest połączenie krajowych sieci transportowych z gdańskim wybrzeżem. Połączenie portu z lotniskiem i całą siecią transportową będzie kosztować niemal 1,3 mld zł.
Jest to tzw. Trasa Słowackiego i Trasa Sucharskiego wraz z tunelem pod Martwą Wisłą. Ponadto modernizacja linii kolejowej do portu wraz z budową mostów.
Najważniejsze inwestycje _ na wodzie _ mają zmodernizować wejście do portu wewnętrznego. Jest to to przebudowa szlaku Martwa Wisła i Motława za 185 mln zł oraz przebudowa falochronu za około 95 mln zł.
źródło: dokument Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczący planowanych Podstawowych Projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013.
W Gdyni już remontują. Najpierw kanał potem nadbrzeże
Port Gdynia już teraz inwestuje. Według harmonogramu prac na koniec tego roku przewidywane jest zakończenie prac związanych z przebudową kanału portowego w Gdyni. Na początek 2010 planowane jest rozpoczęcie przebudowy Nadbrzeża Bułgarskiego.
Kolejne działania to budowa dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, a także rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków.
źródło: dokument Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczący planowanych Podstawowych Projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013.
Gazoport determinuje projekty w Szczecinie i Świnoujściu
Szczecin i Świnoujście szykują się do inwestycji w dużym stopniu pod kątem państwowego projektu terminalu LNG. Modernizacja torów wodnych Kanałów Piastowskiego i Mielińskiego pochłonie ponad 200 mln zł.
Na przebudowę falochronu i rozbudowę nabrzeża w Świnoujściu pójdzie ponad 250 mln zł. W efekcie port będzie mógł obsługiwać jeszcze większe jednostki. Z kolei na poprawę infrastruktury kolejowej i drogowej łączącej oba zachodnie porty z siecią transportową kraju pójdzie łącznie 195 mln zł.
źródło: dokument Ministerstwa Rozwoju Regionalnego dotyczący planowanych Podstawowych Projektów dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 - 2013.
Mniejsze porty też dostaną szansę
Według dokumentu Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oprócz największych portów modernizację przejdą mniejsze w Kołobrzegu, Darłowie i Elblągu. Kompleksowa przebudowa nadbrzeża przewidziana jest w Elblągu. Inwestycja wyniesie 46,4 mln zł.
Tymczasem Kołobrzeg wzbogaci się o nowe drogi i mosty na rzece Parsęcie za 44 mln zł. Poprawa dostępności lądowej do portu w tym mieście (dróg i kolei) pochłonie łącznie około 125 mln zł. Z kolei poprawa infrastruktury i modernizacja portu w Darłowie kosztować ma 32,6 mln zł.