Branża spirytusowa odczuwa skutki recesji. W tym roku rynek wódki może skurczyć się nawet o 2 mld złotych.
Wódka to zdecydowanie najpopularniejszy w Polsce mocny alkohol. Jak wynika z danych firmy badawczej AC Nielsen między lutym 2008 a styczniem 2009 roku wydaliśmy na nią ponad 10 mld zł.
To o niemal jedną piątą - czyli o 1,5 mld zł - więcej niż rok wcześniej. I aż o blisko 2,5 mld zł więcej niż w 2007 roku.
źródło: AC Nielsen
Co oczywiste wraz z wartością rynku rosła też ilość wypijanej wódki. W ciągu roku polscy producenci sprzedali o blisko 17 proc. więcej mocnego alkoholu.
Recesję już widać. Tak dobrze nie będzie
Mogłoby się wydawać, że stagnacja z lat 2004-06 - gdy wartość rynku oscylowała w granicach 6,5 mld zł - jest już na dobre za nami. Jednak prognozy na ten rok nie są optymistyczne.
Przedstawiciele branży spirytusowej spodziewają się, że sprzedaż może zmniejszyć się aż o jedną piątą. To oznaczałoby, że rynek wódki skurczy się o ok. 2 mld zł i wróci do poziomu z roku 2007.
Pierwsze miesiące 2009 roku pokazały, że pesymistyczne szacunki mogą się sprawdzić. Stowarzyszenie Polski Przemysł Spirytusowy poinformowało, że w I kwartale tego roku sprzedaż mocnych alkoholi spadła aż o 28 proc. i w przeliczeniu na czysty, stuprocentowy alkohol wyniosła 21,1 mln litrów. Gdyby ta tendencja się utrzymała przez kolejne III kwartały, rynek skurczyłby się aż o blisko 3 mld zł.
Skąd takie załamanie? Swoje zrobiła na pewno podwyżka akcyzy. Stawka tego podatku urosła od 1 stycznia o 9 proc. W efekcie producenci musieli podnieść ceny o ok. 2 zł na butelce. Ale najważniejszy powód to spowolnienie gospodarcze. W niepewnych czasach ograniczamy zakupy towarów, bez których można się obejść.
Wódka za piwem. Ale wydajemy na nią niewiele mniej
Pod względem udziału w wielkości sprzedaży wszystkich alkoholi zdecydowanym liderem jest piwo. Ale w ujęciu wartościowym wódka jest tuż za złocistym trunkiem. Wydajemy na nią niemal 40 proc. wszystkich pieniędzy przeznaczonych na zakup alkoholu.
źródło: AC Nielsen, dane za okres: luty '08 - styczeń '09
|
| *Zadyszka w browarach. Rynek piwa się skurczy? * W tym roku wypijemy mniej piwa niż w 2008 roku. Rynek może skurczyć się nawet o 5 proc. Czyli o ok. 650 mln zł. Czytaj w Money.pl |
Polacy to tradycjonaliści - wybieramy czystą i polską
Gusta polskich konsumentów są niezmienne od lat. Zdecydowanie najczęściej sięgamy po trunki wyprodukowane w krajowych gorzelniach. Łączne udziały wszystkich zagranicznych wódek są mniejsze niż udziały najbardziej popularnych, poszczególnych krajowych marek.
źródło: AC Nielsen
Nie zmieniają się też preferencje smakowe. Polacy to konserwatyści, którzy są wierni popularnej _ czystej _. Po wódki smakowe sięgamy zdecydowanie rzadziej.
źródło: AC Nielsen
|
| *Alkohol za miliardy. Będzie kaganiec na rynek? * Wartość rynku alkoholu w Polsce dynamicznie rośnie. W 2008 roku na napoje z procentami wydaliśmy ponad 25,2 mld złotych. |
Przywiązanie do tradycji widać też w tym, że ponad połowa wypijanej w Polsce wódki kupowana jest w butelkach o pojemności 0,5 litra.
źródło: AC Nielsen
Co ciekawe w 2008 roku spadły udziały hipermarketów w zestawieniu placówek handlowych, w których kupujemy wódkę. (z 6,8 do 6,3 proc. wartości rynku). Rosły za to udziały małych sklepów spożywczych i sklepów winno cukierniczych, Odpowiednio o 0,8 i 0,6 proc.
Czterech do wódczanego brydża. Trwa ostra walka
*91 *tyle mln litrów wódki CEDC sprzedało w 2008 r.
*7 *o tyle mln litrów był ten wynik lepszy od wyniku z 2007 r.
Na polskim rynku wódki karty rozdaje czterech graczy. Liderem pozostaje niezmiennie Central European Distribution Corporation (CEDC). Jednak ostatnio przewaga nad konkurencją znacząco stopniała.
Jeszcze dwa lata temu producent m.in: Bolsa i Żubrówki miał ok. 30 proc. udziałów w krajowym rynku.
Teraz - jak wynika z publikowanych przez _ Rzeczpospolitą _ danych AC Nielsen z marca 2009 roku - udziały CEDC zmalały do 26 proc.
źródło: Rzeczpospolita, AC Nielsen, dane z marca 2009
Mocną pozycję CEDC potwierdzają wyniki badania firmy CBM Indicator. Dwie marki z portfolio rynkowego lidera znalazły się na szczycie zestawienia najchętniej kupowanych wódek czystych.
źródło: CBM Indicator, wyniki nie sumuja się do 100, bo repondenci mogli wskazać więcej niż jedną markę
| ILE WÓDKI SPRZEDAŁA GRUPA CEDC W 2008 ROKU |
| --- |
| Absolwent *- 37,6 mln litrów *Żubrówka - 9 mln litrów w tym 1,57 mln litrów na eksport Bols *- 16,65 mln litrów *Soplica - 13,23 mln litrów źródło: CEDC |
W 2008 roku wartość sprzedaży grupy była aż o blisko 40 proc. większa niż w 2007 i sięgnęła 1,64 mld dolarów. W tym roku prezes firmy William Carey spodziewa się stagnacji. Prognozy mówią o wyniku w granicach 1,55 - 1,64 mld dolarów.
Lubelski Polmos goni lidera
Kto zyskał na stracie udziałów przez CEDC? Przede wszystkim należący do grupy Stock Spirits lubelski Polmos. Producent najpopularniejszej polskiej marki - Żołądkowa Gorzka we wszystkich swoich odmianach miała w styczniu 13,5 proc.udziałów w rynku - wyprzedził Grupę Belvedere.
Firma z Lublina ma już jedną czwartą udziałów w całym rynku i apetyt na pozycję lidera. Flagowa marki Polmosu Lublin jest też oczywiscie liderem segmentu wódek smakowych.
źródło: CBM Indicator, wyniki nie sumuja się do 100, bo repondenci mogli wskazać więcej niż jedną markę
ZOBACZ JAK ZMIENIAŁ SIĘ WIZERUNEK WÓDKI ŻOŁĄDKOWEJ GORZKIEJ:
Skąd taki awans firmy należącej niegdyś doJanusza Palikota? Na pewno do poprawy wyników przyczyniło się wprowadzenie nowych odmian sztandarowej marki. W 2007 r. pojawiła się czysta odmiana najpopularniejszej wódki kolorowej czyli Czysta de Luxe, która po roku zdobyła aż 7 proc. udziałów w rynku
źródło: szacunki Money.pl, dane producentów
- - Żołądkowa Gorzka uwzględnia łączny wynik wszystkich rodzajów tej wódki (7 proc. - Czysta de Luxe, 6,5 proc - wersje kolorowe)
Sobieski trzeci na podium
Trzecim potentatem jest Grupa Belvedere, która w ostatnich miesiącach też traci swoje udziały w rynku. W grudniu 2008 roku producent m.in. wódek: Sobieski, Starogardzkiej i Polonaise miał 22,5 proc. To trzy procent mniej niż 12 miesięcy wcześniej. A według danych AC Nielsen w marcu udziały firmy wynosiły jeszcze mniej - 21 proc.
ZOBACZ JAK WÓDKA SOBIESKI REKLAMUJE SIĘ NA LITWIE:
- _ Zmiany w udziałach rynkowych były spodziewane i zasadniczo miały swoje powody w innym podejściu do rynku. Chodzi o mniej promocji, np. z dodatkowymi sokami gratis i zmianę wizerunku wybranych wódek szczególnie wódki Starogardzkiej i Krakowskiej. Te marki zostały przeniesione z najtańszej kategorii ekonomicznej do popularnej - _tłumaczy Maciej Meyer, rzecznik prasowy Grupy Belvedere.
| ILE WÓDKI SPRZEDAŁA GRUPA BELVEDERE W 2008 ROKU |
| --- |
| Starogardzka - 27,09 mln litrów Sobieski Vodka *- 24,75 mln litrów - sprzedaż łączna w 40 krajach świata, w tym 3,1 mln litrów w USA *Polonaise - 9,18 mln litrów Krakowska - 8,01 mln litrów źródło: Grupa Belvedere |
Pomimo utraty części udziałów i pozycji wicelidera rynku, w 2008 roku firma poprawiła swój wynik. Sprzedała wódkę za 1,2 mld euro. To o 15 proc. więcej niż w roku 2007.
1,2 mld euro
taka była wartość sprzedaży Grupy Belvedere w 2008 r.
W ostatnich tygodniach między dwoma liderami mocno zaiskrzyło. Grupa Belvedere oskarżyła fundusz Oaktree Capital - do którego należy m.in. Polmos Lublin - o próbę wrogiego przejęcia.
Za plecami trójki największych producentów czają się należące do koncernu Pernod Ricard spółki Wyborowa SA z Poznania i V&S Luksusowa - dawny Polmos Zielona Góra. Obie firmy - od kilku miesięcy spekuluje się o ich połączeniu - z portfolio francuskiego giganta mają - wg AC Nielsen - w sumie ok. 11 proc. udziałów w krajowym rynku. Nie podają jednak one żadnych danych dotyczących wielkości i wartości sprzedaży oraz udziałów w rynku całych firm i poszczególnych marek.
|
| *2007-10-08 Whisky coraz mocniejsza * Polacy coraz chętniej sięgają po whisky. Sprzedaż tego trunku rośnie najszybciej spośród wszystkich alkoholi. Czytaj w Money.pl |