Wartość sprzedaży wody mineralnej w Polsce może w tym roku przekroczyć 3 mld zł - to 7 razy mniej, niż alkoholi. Jednak rynek wody rośnie - do 2011 roku zwiększy się o co najmniej o 700 mln zł, wynika z analizy Money.pl.
W ciągu kilku ostatnich lat Polska wyrosła na jednego z liderów w produkcji wody mineralnej. Zajmujemy już piątą pozycję na europejskim rynku.Gorzej jednak wygląda spożycie na jednego mieszkańca. Statystyczny Polak wypija dwukrotnie mniej wody mineralnej niż Francuz i 2,5 raza mniej niż Niemiec.
Rośnie sprzedaż
Analitycy różnie oceniają wartość, jaką osiągnie sprzedaż w tym roku. Wstępne prognozy mówiły o kwocie powyżej 3 mld złotych, jednak według szacunków Money.pl przekroczenie tego poziomu nie będzie łatwe. Lato w tym roku nie było tak upalne jak początkowo się spodziewano. Firmy nie były również zadowolone ze sprzedaży w kwietniu i maju. Pozostaje jednak jeszcze kilka miesięcy, które mogą poprawić roczny bilans.
Prognoza sprzedaży wody w latach 2007-2011 | |
---|---|
Lata | wartość w mln zł |
2007 | 2756,3 |
2008 | 3084,5 |
2009 | 3354,8 |
2010 | 3557,1 |
2011 | 3732,9 |
źródło: Euromonitor International
Według prognoz firmy badawczej Euromonitor International wzrost sprzedaży wody mineralnej w Polsce będzie postępował stosunkowo szybko. Jednak Krajowa Izba Gospodarcza _ Przemysł Rozlewniczy _skupiająca producentów w Polsce uważa, że przedstawione prognozy są _ nieco _zbyt optymistyczne - przynajmniej jeżeli chodzi o tegoroczną sprzedaż.
Z drugiej jednak strony faktem jest, że Polska już teraz klasyfikowana jest na 5 miejscu w Europie wśród największych producentów wody mineralnej w opakowaniach jednostkowych.
Najwięksi producenci wody w Europie w 2007 r. | |
---|---|
Kraj | ilość |
1. Niemcy | 12,87 mld l. |
2. Włochy | 12,35 mld l. |
3. Francja | 7,50 mld l. |
4. Hiszpania | 6,1 mld l. |
5. Polska | 2,35 mld l. |
6. Wielka Brytania | 1,5 mld l |
źródło: Canadean, dane za 2007 r.
- _ Firmy w Polsce mają się dobrze i rozwijają produkcję. W skali roku szacujemy, że rynek sprzedaży rośnie o 5-6 proc. Wiele zależy oczywiście od czynników pogodowych. Należy jednak zauważyć, że Polacy coraz częściej sięgają po wodę mineralną. _
W 2007 roku Polacy tylko na wódkę wydali o 1,3 mld więcej niż rok wcześniej. Łącznie z piwem i winem wydaliśmy na alkohol 21,3 mld zł_ Pod tym względem zapewne będziemy zbliżać się do średniej europejskiej. Istotna jest również odpowiednia promocja wód mineralnych wydobywanych i produkowanych w Polsce. Jakość większości z nich oceniamy jako ,,górną półkę" i możemy śmiało konkurować z zagranicznymi producentami _ - mówi Money.pl, Wojciech Rutkowski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej _ Przemysł Rozlewniczy _.
ZOBACZ TAKŻE:
Jak już wspomnieliśmy wyżej, znacznie gorzej przedstawia się spożycie w Polsce. Jeżeli przeliczymy produkcję wody na liczbę mieszkańców danego kraju, okazuje się, że jesteśmy na dalekim miejscu. Najwięcej piją wody mineralnej Włosi i Hiszpanie, co jest zrozumiałe ze względu na panujący klimat. Okazuje się jednak, że jedno z czołowych miejsc zajmują pod tym względem Niemcy.
Produkcja wody na 1 mieszkańca | |
---|---|
Kraj | ilość w litrach |
Polska | 61,9 |
Rumunia | 63,3 |
Austria | 96,5 |
Węgry | 102,2 |
Francja | 121,9 |
Hiszpania | 136,5 |
Niemcy | 155,9 |
Włochy | 198,0 |
średnia w Europie | 105,6 |
źródło: Canadean, wybrane kraje, dane na koniec 2007 r.
Według firmy Euromonitor International klienci w naszej części Europy kupią w tym roku blisko 11,8 mld litrów wody butelkowanej. Do 2012 roku wielkość tego rynku ma się zwiększyć do około 15,9 mld litrów. Średnio popyt na wodę w butelkach będzie rosnąć w regionie o 7,8 proc. rocznie. Najszybciej sprzedaż będzie rosła w Rosji (o 13 proc. rocznie do 2012 r.). Kolejne rynki to Ukraina (10,8 proc.), Bułgaria (8 proc.) i Rumunia (7,9 proc.).
Według dr Bożeny Noseckiej z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zmienia się rynek producentów. W 1999 roku aż 64,5 proc. z nich to były małe firmy. W 2006 ich liczba spadła już do niecałych 50 proc., a wzrosła w tym samym czasie liczba średnich producentów (o ponad 16 proc.). Spodziewane wzrosty rynków również w innych krajach mobilizują polskie firmy do unowocześniania i zwiększania mocy produkcyjnych.
Eksport stanowi jeszcze niewielką część całej produkcji. Krajowa Izba Gospodarcza Przemysł Rozlewniczy, szacuje, że jest to pomiędzy 100-200 tys. litrów rocznie. Najwięcej wód mineralnych wysyłamy do USA, Kanady, Niemiec czy na Litwę.
Polski rynek wód butelkowych został zdominowany przez trzy duże światowe koncerny: Danone/Żywiec Zdrój, Nestle/Nałęczowianka i Coca-Cola/Kropla Beskidu. Działają również dziesiątki mniejszych producentów, oferujących prawie 200 marek wody. Wśród mniejszych firm na pozycję lidera wyrósł w ostatnich kilkunastu miesiącach Nałęczów Zdrój producent Cisowianki.