W Polsce dostęp do Internetu ma 20 mln osób. Dla co trzeciego Polaka sieć stała się główną częścią życia - wynika z raportu McKinsey & Company. Dodatkowo ponad połowa robi zakupy przez internet, a wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza 34 miliardy złotych.
Dla około 2/3 cyfrowych Polaków internet jest bardzo istotny, a co trzeci przyznaje, że sieć stała się główną częścią jego życia. Tradycyjna telewizja jest wypierana przez ofertę online i telewizję na życzenie, SMS-y – przez komunikatory, książki – przez e-booki, drukowane dokumenty – przez pliki przechowywane w chmurze, a zakupy w centrum handlowym przez dostawę kurierem - wynika z raportu "cyfrowi Polacy" przygotowanego przez firmę doradztwa strategicznego McKinsey & Company.
Z badań wynika, że Polacy są podłączeni do sieci przez średnio 6 godzin dziennie, a na komunikację przy użyciu internetu poświęcają 3 razy więcej czasu niż na rozmowy telefoniczne i wysyłanie SMS-ów.
Prawie 90 proc. z nich ma w domu laptop i sieć wi-fi. Dzieci ponad 40 proc. respondentów dysponują własnym tabletem. Jak prognozują autorzy badań, w ciągu najbliższych dwóch dekad 25 proc. polskich gospodarstw domowych, które dziś nie są podłączone do sieci, powinno zyskać dostęp, a cyfrowi Polacy – jeszcze intensywniej korzystać z internetu.
34 miliardy złotych w sieci
To, w jakim tempie cyfryzacja będzie w Polsce postępować, w dużej mierze zależy od tego, czy serwisy internetowe będą w stanie zyskać szersze zaufanie wśród internautów. Na razie 60 proc. Polaków uważa, że strony internetowe nie zabezpieczają w wystarczającym stopniu ich danych osobowych. Z drugiej jednak strony dokładnie taka sama grupa - również 60 proc. badanych - zapisało swoje dane płatnicze na stronach internetowych lub aplikacjach, a jeszcze więcej dzieli się danymi osobowymi na portalach społecznościowych.
Co trzeci woli logować się do różnych serwisów za pomocą konta z portali społecznościowych, a co drugi uważa, że to szybsza i wygodniejsza opcja niż zakładanie nowego konta. Największymi entuzjastami internetu są przeważnie osoby młodsze, zamożniejsze lub lepiej wykształcone.
Większość nie ma oporów również w wydawaniu pieniędzy w sieci. Badania McKinsey & Company pokazują, że 55 proc. Polaków swobodnie robi zakupy przez internet. Już teraz wartość rynku e-commerce w Polsce przekracza 34 miliardy złotych, a udział zakupów online w całości handlu detalicznego jest bliski poziomowi Niemiec.
- Udział zakupów online w handlu, odsetek użytkowników smartfonów czy abonentów serwisów telewizji na życzenie jest w Polsce niewiele niższy lub wręcz wyższy niż w niektórych krajach Europy Zachodniej - podkreśla Wojtek Bogdan, lider praktyki dóbr konsumpcyjnych i handlu w McKinsey.
Szansa dla polskich firm?
Gospodarka cyfrowa nabrała konkretnych kształtów - udowadniają autorzy raportu. To, czy stanie się ona dla danej firmy źródłem wzrostu, czy zagrożeniem, będzie jednak zależało od odpowiedniego przygotowania w postaci jasnego planu działania.
- Nasz raport wskazuje, że Polska ma solidne podstawy, aby być liderem cyfryzacji w Europie Środkowej. Dlatego tak istotne jest, by firmy uwzględniły cyfrowe trendy przy tworzeniu swoich strategii - przekonuje Wojtek Bogdan, współautor raportu.
Strategia powinna uwzględnić zmieniające się zachowania i potrzeby e-konsumentów, trendy takie jak popularność mediów społecznościowych, rosnąca wartość rynku e-commerce czy ROPO oraz działania cyfrowych pionierów.
Po trzecie, plan działań powinien uwzględniać potencjał cyfrowy produktów, kanałów dostępu i wszystkich zasobów organizacji. Polskie firmy stoją przed ogromną szansą, aby na fali e-rewolucji odnieść sukces. Wiele z nich ma już narzędzia i wykwalifikowanych pracowników, niezbędnych do wdrożenia cyfrowej strategii. Polska ma więc możliwości, by wykorzystać e-rewolucję co najmniej tak dobrze, jak wiele krajów Europy Zachodniej.
- Postępująca cyfryzacja ma ogromny wpływ na życie Polaków. Kształtuje ich zachowania i preferencje oraz wpływa na powstawanie nowych rynków i zmiany w łańcuchach wartości tradycyjnych sektorów gospodarki - podkreśla ekspert z firmy McKinsey.
Źródło: Raport Cyfrowi Polacy/McKinsey
Więcej na temat zwyczajów e-konsumentów w Polsce będzie się można dowiedzieć podczas panelu w czasie Forum w Krynicy w najbliższą środę 7.09 o godz. 10.40. Udział w nim potwierdził już prezes Wirtualnej Polski, Jacek Świderski.
Wśród uczestników będzie również Grzegorz Wójcik, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Allegro, Agnieszka Hryniewicz-Bieniek, Country Director Google, Wiktor Namysł, Partner Zarządzający McKinsey, Cezary Stypułkowski, prezes mBanku czy François Colombié, prezes rady nadzorczej Auchan.
Z badań wynika, że cyfrowi Polacy są podłączeni do sieci przez średnio 6 godzin dziennie. Prawie 90 proc. z nich ma w domu laptop i sieć wi-fi.