Reengineering — co to takiego?
Reengineering, a właściwie Business Process Reengineering jest metodą, która polega na wprowadzeniu gruntownym zmian pod względem organizacyjnym oraz procesowym mających na celu poprawę funkcjonowania firmy. W praktyce często metoda ta jest wykorzystywana poprzez wprowadzanie nowych technologii informacyjnych, które zastępują tradycyjne i pozwalają na zmniejszenie nakładów i lepsze wykorzystanie zasobów przedsiębiorstwa. Zmiany organizacyjne nie mogą wykluczać czynnika ludzkiego, a ich szybki i gruntowny charakter ma za zadanie przede wszystkim poprawić efektywność.
Zaleca się, by w pierwszej kolejności zająć się na nowo projektowaniem jednego z głównych procesów, a nie wszystkich na raz. Może to być np. zmiana dotycząca struktury organizacyjnej. Powinno się zacząć najpierw od zidentyfikowania wszystkich procesów zachodzących w firmie, aby znaleźć sposób ich zmiany na bardziej wydajny i mniej skomplikowany. Najczęściej reengineering jest implikowany na rynkach dynamicznie się rozwijających.
Jakie są warunki zastosowania reengineeringu?
Aby reengineering mógł zadziałać, konieczna jest obecność pewnych warunków, które sprzyjają tej metodzie. Wśród nich wyróżnia się posiadanie kadry, które jest odpowiednio wykwalifikowana, kreatywna i nastawiona na sukces. Dobrze współpracująca grupa daje możliwość wprowadzenia nowych i radykalnych zmian.
Kolejnym warunkiem jest posiadanie właściwej infrastruktury zarządzania, czyli dysponowania nowoczesną technologią informacyjną. Konieczna będzie także znajomość zasad reengineeringu, by cały proces przeszedł pomyślnie, a uczestnicy byli świadomi tego, jakie kroki będą podejmowane.
Jakie są zasady reengineeringu?
Reengineering to metoda bazująca na kilku ogólnych zasadach, którymi trzeba kierować się, by wcielić ją w życie. Pierwsza mówi o tym, by skoncentrować się na kluczowych procesach zachodzących w przedsiębiorstwie. Kolejna podkreśla, by procesy wychodziły od potrzeb klienta, a następna by firma skupiła się na swojej podstawowej działalności. Należy także wykorzystywać wspomniane wcześniej nowoczesne systemy informacyjne i móc odrzucić balast przeszłości oraz zacząć myśleć inaczej.
Wprowadzając reengineering, trzeba również uwzględnić istniejące ograniczenia i starać się upraszczać procesy. Zwiększa się także decyzyjność pracowników, do których należy ostatnie słowo i zmniejsza kontrola.
Ta metoda była często wykorzystywana w polskich firmach państwowych, które przechodziły w prywatne ręce, ponieważ wymagało to głębokiej zmiany w sposobie kierowania przedsiębiorstwem.
Zalety wprowadzenia reengineeringu
Dla firm efektywne wprowadzenie reengineeringu może wiązać się z szeregiem korzyści. Jakie są zalety reengineeringu? To m.in.:
- rozwój zarządzania procesowego kosztem zarządzania funkcjonalnego,
- badanie efektywności procesów przez pryzmat satysfakcji klienta i przyznanie jego potrzebom priorytetu, co przekłada się na zwiększenie jego zadowolenia,
- wykorzystanie efektu synergii poprzez połączenie różnorodnych metod,
- wzrost wydajności oraz efektywności,
- zmniejszenie nakładów na procesy i skrócenie czasu ich trwania,
- podniesienie pozycji na rynku,
- elastyczność stosowanych metod.
Dla kogo jest reengineering?
Nie ma ograniczeń co do podmiotów, które mogą wprowadzić reengineering. By jednak mówić o efektywnym wykorzystaniu tej metody, należy zapewnić przede wszystkim wspomniane wyżej warunki. Kluczowym aspektem jest doświadczona kadra managerska, która musi być nastawiona pozytywnie na nadchodzące zmiany.
Reengineering wymaga naprawdę radykalnej reorganizacji w firmie, dlatego z perspektywy przedsiębiorstwa trzeba zadać sobie pytanie, czy jest ono na nie gotowe. Potencjalne korzyści są ogromne, jednak reengineering to także pewne poświęcenia, o czym warto pamiętać, rozważając zastosowanie tej metody.