UTK na swojej stronie internetowej informuje, że RegioJet chce działać na trasie z Krakowa do Gdyni od 11 grudnia 2022 roku do 11 grudnia 2027 roku. Czesi chcą realizować dziennie dziewięć kursów w obie strony przez cały roczny rozkład jazdy.
Kursy realizowałyby pociągi liczące od sześciu do dziesięciu wagonów pasażerskich. Znajdą się w nich miejsca do siedzenia.
UTK teraz przez miesiąc będzie czekać na wniesienie wniosków o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej. Kto może złożyć taki wniosek? Na przykład przewoźnik kolejowy, który już dziś operuje na trasie, na którą chce wkroczyć RegioJet.
Po przeprowadzeniu powyższej analizy urząd określi, czy równowaga ekonomiczna umowy o świadczenie usług publicznych byłaby zagrożona. To natomiast ustali na podstawie przepisów unijnych.
Zgodnie z brukselską wykładnią równowaga ekonomiczna umowy o świadczenie usług publicznych jest zagrożona, jeżeli proponowana nowa usługa miałaby m.in. istotny negatywny wpływ na poziom zysku podmiotu świadczącego usługi publiczne.
To kolejne połączenie, które w Polsce chce realizować RegioJet. Pod koniec bieżącego roku czeski przewoźnik planuje połączyć czeską Pragę z Gdynią. Oprócz tego RegioJet szykuje oferty, które połączą Polskę z Włochami, a także z Niemcami, Niderlandami oraz Belgią.