Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Malwina Gadawa
Malwina Gadawa
|
aktualizacja

Regionalne sery, wina i drony. Tym Dolny Śląsk chce podbić Koreę

7
Podziel się:

Dwanaście firm z Dolnego Śląska, które tworzą m.in. innowacyjne aplikacje, zajmują się dronami, branżą kosmetyczną i produkują regionalne produkty, uczestniczy w misji gospodarczej w Seulu zorganizowanej przez samorząd województwa. Przedsiębiorcy wizytę w Korei chcą wykorzystać do promocji swoich produktów oraz nawiązania nowych, biznesowych kontaktów.

Regionalne sery, wina i drony. Tym Dolny Śląsk chce podbić Koreę
Dolnośląskie firmy z misją gospodarczą w Seulu. Przedsiębiorcy liczą na współprcę gospodarczą z koreańskimi firmami (Getty, © 2019 Bloomberg Finance LP)

Republika Korei jest drugim, po USA, największym pozaeuropejskim inwestorem zagranicznym w Polsce. Na koniec 2020 r. wartość wszystkich południowokoreańskich inwestycji w Polsce wyniosła 3,06 mld euro.

Wartość handlu dwustronnego wyniosła w 2021 r. 7,7 mld dolarów, w porównaniu z 6,4 mld dolarów w roku poprzednim.

W Korei nigdy nie mówi się "nie"

Coraz większe jest także zainteresowanie Koreą wśród polskich przedsiębiorców, dlatego samorząd województwa dolnośląskiego zorganizował misję gospodarczą w Seulu, aby pomóc regionalnym firmom w nawiązaniu nowych kontaktów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja 2 dzień

Anna Łagodzińska z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu przyznaje, że w Korei Południowej coraz bardziej widoczny jest trend propolski, a potencjał inwestycyjny w tym azjatyckim kraju jest naprawdę spory.

Na pewno przedsiębiorcy reprezentujący branżę spożywczą powinni próbować zawalczyć o koreański rynek. Mamy wiele w tej kwestii do zaoferowania Koreańczykom, chociażby doskonałe produkty mleczarskie, czy różnego rodzaju przekąski. Wiele na to wskazuje, że już niedługo będziemy mogli także eksportować do Korei nasze mięso - mówi w rozmowie z money.pl Anna Łagodzińska.

Dodaje też, że koreański rynek to także potencjał dla przedsiębiorców z branży kosmetycznej.

Firmy, które chcą inwestować w Korei, muszą się jednak uzbroić w cierpliwość.

- Tutaj robi się interesy zupełnie inaczej niż w Europie. Jest ustalona hierarchia, dlatego proces decyzyjny może trwać długo. Jednocześnie Koreańczycy oczekują od innych szybkiej reakcji. Do osiągnięcia zamierzonego celu potrzeba czasu. Jeżeli komuś się wydaje, że jedno spotkanie biznesowe wystarczy, to może się rozczarować - ostrzega Anna Łagodzińska.

W kulturze koreańskiej, a zatem i w biznesie, nigdy nie mówi się "nie". Biznes dla obcokrajowca nie znającego tutejszych zwyczajów i zasad to trudna, ale do pokonania sztuka. Kontrakt traktuje się tu inaczej aniżeli w naszej europejskiej cywilizacji - mówi money.pl Piotr Ostaszewski, ambasador nadzwyczajny RP w Republice Korei.

Dodaje, że ważne są negocjacje, na nie trzeba być dobrze przygotowanym i mieć jasno wytyczony cel.

- Rozmowy z partnerami, których poznajemy bliżej, mogą przeciągnąć się w cały proces zapraszania na kolację, obiad – to ma duże znaczenie w nawiązywaniu osobistych kontaktów. Często spotkania te są zakrapiane, ale dobre jedzenie i dobry napitek to od wiek wieków był dobry instrument porozumienia - opowiada Piotr Ostaszewski.

Dodaje, że w przypadku małego i średniego biznesu zwyczajowo dobrze jest mieć partnera koreańskiego.

Regionalne wina i sery mają podbić Półwysep Koreański

W misji gospodarczej uczestniczy m.in. Tomasz Pilawka, właściciel dolnośląskiej winnicy 55-100. Przedsiębiorca nie ukrywa, że jest mocno zainteresowany wejściem na koreański rynek.

W Korei nie produkują wina, takiego jakie my znamy, głównie z powodów klimatycznych. Dla nas to szansa, aby wypromować naszą markę, która myślę, że idealnie pasuje do koreańskiego odbiorcy. Na początek chcielibyśmy sprzedawać tutaj 500, może tysiąc butelek wina - mówi Tomasz Pilawka.

Wcześniej udało im się już pozyskać klientów z Luksemburga czy Berlina. Dolnośląskie wina sprzedawane są także w Wielkiej Brytanii.

Duże nadzieje z wyjazdem ma także Bożena Sokołowska właścicielka "Golddom Sery Łomnickie". Ekologiczne produkty wytwarzane są w pobliżu Jeleniej Góry.

- Rynek się zmienia, coraz więcej osób rezygnuje z żywności produkowanej przemysłowo na rzecz tej ekologicznej. Liczy się przede wszystkim jakość produktu i jego pochodzenie. Niszowe firmy zyskują - przekonuje Bożena Sokołowska.

Dodaje, że wizyta w Korei to dla niej ciekawe doświadczenie. - Już dostaliśmy zaproszenie na targi spożywcze. Mamy informację zwrotną, że nasze produkty mogą zainteresować Koreańczyków - dodaje właścicielka firmy.

Radna sejmiku Monika Włodarczyk z Koalicji Obywatelskiej nie ma wątpliwości, że każda taka misja gospodarcza przynosi pozytywne efekty dla podmiotów dolnośląskich, które myślą o rozwoju.

- Nawiązywanie kontaktów biznesowych z Koreańskim Stowarzyszeniem Importerów będzie prawdopodobnie początkiem nowej drogi w budowaniu wzajemnych relacji. Niezwykle ważne jest to, że Dolny Śląsk jest pierwszym polskim regionem, który wchodzi w relacje niepaństwowe a regionalne z innymi krajami. To, co mnie ucieszyło to to, że dolnośląskie firmy mogą skutecznie konkurować z podobnymi projektami koreańskimi - mówi radna Koalicji Obywatelskiej.

Radna klubu PiS Ewelina Szydłowska-Kędziera dodaje, że taki wyjazd delegacji dolnośląskiej jak ten otwiera przed firmami z regionu nowe możliwości.

- Firmy pokazują, że nie mają kompleksów i ich oferta jest w stanie spełnić oczekiwania Koreańczyków - mówi radna wojewódzka.

Misja gospodarcza zorganizowana została w ramach programu "Going Global – Dolnośląska Dyplomacja Gospodarcza". Jednym z głównych celów projektu jest krajowa oraz międzynarodowa promocja gospodarcza regionalnych przedsiębiorstw.

Korea Południowa to już ostatnia destynacja w ramach tego projektu. Wcześniej dolnośląscy przedsiębiorcy mieli okazje promować swoje firmy m.in. w Japonii, Dubaju czy Miami.

Malwina Gadawa, dziennikarka i wydawca money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(7)
WYRÓŻNIONE
Grzegorz Gumo...
2 lata temu
Bardzo mnie to Cieszy że Polski Biznes chce Promować Polskę Na Świecie i cóż trzymam w Kciuki za Was.
Zenekkkk
2 lata temu
Bilet lotniczy w 2 strony jest droższy jak te parę butelek wina. Zapomnieliście zabrać jeszcze szewca z Ząbkowic śląskich żeby tam 3 pary butów w kwartale naprawik
Grzegorz Gumo...
2 lata temu
A Mam Nadzieję że Polska Branża Papiernicza też Odniesie Sukces w Tym Regionie Świata.Chcialbym żeby Tak było bo Pracuję w tej Branży a jak zbytu nie będzie to wiadomo będą zwolnienia.Pracodawca to nie Instytucja Charytatywna on musi mieć realny Zysk Netto.Pozdrawiam.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (7)
King/a41
2 lata temu
Byłam w Korei na wakacjach, uwielbiam podróżować. Średnio odwiedzam 3/4 kraje na okres około 2/3 miesięcy w ciągu roku. Po ukończeniu Studium Pracowników Medycznych i Społecznych nie mam problemu ze znalezieniem pracy za granicą oraz zarabiam dobre pieniądze.
Zenekkkk
2 lata temu
Bilet lotniczy w 2 strony jest droższy jak te parę butelek wina. Zapomnieliście zabrać jeszcze szewca z Ząbkowic śląskich żeby tam 3 pary butów w kwartale naprawik
kaka
2 lata temu
Czesi____tak jeszcze im udostępnić dostęp do morza Odrą , nie wiem co oni mają za dostęp do międzynarodowych SĄDÓW bo po pierwszej wojnie światowej Niemcy musieli im udostępnić dostęp do morza , na razie mamy Turów , czepianie się o Śnieżkę potem będzie Odra
Bfb
2 lata temu
Wycieczka....
set
2 lata temu
Hehe "właściciel dolnośląskiej winnicy 55-100" jakie to polskie , upić i wcisnąć jabłka, bo tylko w tym jesteśmy dobrzy.