Pasażerowie od niedzieli mogą korzystać z nowoczesnych pociągów Inspiro kursujących na I linii metra w Warszawie. Pierwszym kursem pociągu tego typu pojechała prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Docelowo 35 pociągów Inspiro będzie obsługiwało dwie linie podziemnej kolejki (II linia jest w budowie).
Prezydent Warszawy na briefingu prasowym podkreśliła, że pociągi Inspiro są ekologiczne i nowoczesne. "Mamy jeden z najnowocześniejszych pociągów. Zapewniono mnie, że Inspiro na pewno jest najnowszy w Europie, a niektórzy twierdzą, że i na świecie" - dodała.
W nowych pociągach pasażerów może zaskoczyć brak podziału na poszczególne wagony - użytkownicy mogą swobodnie poruszać się po całej, 120-metrowej, długości pociągu. Pociąg Inspiro może przewozić 1,5 tys. pasażerów, ma blisko 250 miejsc siedzących. Jest wyposażony w system automatycznej regulacji wentylacji, oświetlenie LED przedziału pasażerskiego, rampy ułatwiające wsiadanie do pojazdu osobom niepełnosprawnym, dodatkowe wyświetlacze z informacją pasażerską, monitoring wizyjny.
Dyrektor generalny branży Rail Systems Siemensa Jochen Eickholt podkreślił, że pociągi Inspiro są o 6,5 proc. lżejsze od innego typu pociągów wykonanych z aluminium i o 30 proc. lżejsze od pociągów wykonanych ze stali, dzięki czemu zużywają mniej energii.
Pociągi Inspiro są w tej chwili najnowocześniejszym taborem metra w Europie. Obowiązkowy przegląd techniczny będą przechodzić co trzy miesiące, podczas gdy pociągi rosyjskie, które obsługują linię podziemnej kolejki, wymagają przeglądu co 20 godzin; pociągi Metropolis (kolejny typ pociągów obsługujących linię metra) co 14 dni. Żywotność silników Inspiro jest szacowana na 2 mln km jazdy. Prędkość maksymalna wynosi 90 km/h.
Pierwszy pociąg Inspiro trafił do stolicy w grudniu 2012 r., w tej chwili w Warszawie jest ich już dziewięć. Pod koniec września Urząd Transportu Kolejowego pozwolił Inspiro wyjechać na tory.
Docelowo pierwszą i drugą (budowaną) linię metra będzie obsługiwało 35 pociągów Inspiro. Ich zakup jest finansowany ze środków Metra Warszawskiego, uzyskanych dzięki wieloletniej umowie wykonawczej z m.st. Warszawa, o świadczeniu usług przewozowych środkami komunikacji zbiorowej, a także dzięki kredytowi EBOiR oraz dofinansowaniu z Unii Europejskiej.
Wykonawcą kontraktu opiewającego na kwotę netto blisko 1,07 miliarda złotych jest konsorcjum firm Siemens i Newag z Nowego Sącza (pociągi montowane są w Nowym Sączu).
Czytaj więcej w Money.pl | |
---|---|
Pieniądze na warszawskie metro znów popłyną Warszawa może liczyć, na kolejne kilkaset milionów złotych dotacji, na budowę II linii metra. Pieniądze będą pochodzić z funduszy europejskich. Wiadomość została ogłoszona na konferencji prasowej minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej i prezydent Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz. Spotkanie odbyło się przy węźle komunikacyjnym "Młociny" dnia 20 września. - Nawet kilkaset milionów złotych więcej z Programu Infrastruktura ... | |
Komunikacja miejska za darmo. Gdzie? W weekend warszawiacy będą mogli zwiedzić budowę metra i pojeździć po mieście bez biletu. | |
W Warszawie rusza kluczowa przebudowa W nocy z poniedziałku na wtorek rozpocznie się pierwszy etap modernizacji ulicy Świętokrzyskiej. Jest ona placem budowy II linii metra. |