Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Prezydent Olsztyna wini rządzących

0
Podziel się:

Prezydent Olsztyna obarczył polityków rządzących winą za brak pieniędzy na budowę obwodnicy tego miasta.

Prezydent Olsztyna wini rządzących
(grzymowicz.pl)

Prezydent Olsztyna obarczył polityków rządzących winą za brak pieniędzy na budowę obwodnicy tego miasta. W geście protestu chce zamknąć Olsztyn dla tirów, a filmy z obietnicami polityków PO, że droga powstanie, umieścił na poświęconej inwestycji stronie internetowej.

O uruchomieniu strony internetowej poświęconej obwodnicy Olsztyna prezydent miasta Piotr Grzymowicz poinformował w piątek na konferencji prasowej. Jak mówił, _ ma dość pustosłowia polityków, którzy obiecywali pieniądze na obwodnicę Olsztyna, a obietnic tych nie dotrzymali _.

_ Nie może być dłużej tak, że najbiedniejszy region Polski, jakim jesteśmy, będzie coraz biedniejszy i wykluczony komunikacyjnie, a z podatków także mieszkańców Olsztyna będą powstawały autostrady i drogi w innych regionach _ - mówił Grzymowicz. Prezydent konferencję rozpoczął od prezentacji spotu, w którym zamieszczono wypowiedzi m.in. ministrów Elżbiety Bieńkowskiej, Cezarego Grabarczyka i lokalnych polityków PO: senatora Ryszarda Góreckiego, Lidii Staroń czy Janusza Cichonia o tym, że pieniądze na budowę obwodnicy są.

_ Mam dość obłudy, fałszu, nieudolności _ - oświadczył Grzymowicz.

W marcu tracą ważność decyzje środowiskowe wydane na budowę południowej nitki obwodnicy Olsztyna. Do tego czasu olsztyńska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad musi wystąpić do wojewody o pozwolenie na budowę. Tymczasem GDDKiA nie może o takie pozwolenie wystąpić, gdyż nie ma zapewnionego finansowania tej inwestycji. A bez tego wojewoda zgody na budowę wydać nie może.

Choć koszt budowy południowej obwodnicy Olsztyna szacowany jest na miliard złotych, w 2013 roku GDDKiA potrzebuje _ zaledwie _ 10 mln zł na wykup gruntów pod budowę. Jak powiedział PAP rzecznik olsztyńskiej GDDKiA Karol Głębocki, Olsztyn wystąpił o te pieniądze do centrali GDDKiA, ale nie ma jeszcze budżetu tej instytucji na 2013 rok, więc nie wiadomo, czy wniosek ten został uwzględniony.

_ Kuriozalne jest to, że w ostatnich latach na drogi w naszym regionie wydano grube miliardy, a nie ma dla nas 10 mln zł _ - mówił w piątek Grzymowicz, który winą za ten stan rzeczy obarczył _ polityków rządzących _. I choć nie chciał wymieniać nazwisk, nawiązywał do medialnych wypowiedzi posła Cichonia (od połowy stycznia wiceministra finansów) i senatora Góreckiego, którzy w lokalnych mediach wielokrotnie zapewniali, że lobbują za finansowaniem tej inwestycji.

_ Jest mi przykro, że pan Grzymowicz mnie obarcza za to odpowiedzialnością, bo ja naprawdę robiłem, co mogłem _ - powiedział PAP Górecki.

_ Pan Grzymowicz powinien budować porozumienie na rzecz tej inwestycji, a nie szukać winnych tego, dlaczego nie znalazł źródeł finansowania obwodnicy. Ja się winny braku tych pieniędzy nie czuję _ - powiedział PAP Janusz Cichoń.

Grzymowicz nie zamierza poprzestać na politycznej wojnie o obwodnicę - chce też zamknąć miasto dla ruchu tranzytowego ciężarówek. Ma takie prawo, bo jako prezydent odpowiada za drogi w mieście - w tym i odcinki tych krajowych. W piątek Grzymowicz poinformował, że wysłał w tej sprawie pismo olsztyńskiej GDDKiA, w najbliższy wtorek zaplanowano spotkanie samorządowców, przez drogi których miałyby jeździć objazdem tiry omijające Olsztyn.

_ Wiem, że wytyczenie tych objazdów nie będzie łatwe, bo większość dróg w regionie nie jest dostosowana do tego, by jeździły po nich 30-tonowe tiry. Ale dalej kozłem ofiarnym być nie zamierzamy. Tiry niszczą nasze i tak kiepskie drogi, zatruwają powietrze, korkują miasto. Potrzebujemy obwodnicy, a jak nam nie dają na nią pieniędzy, to musimy sobie inaczej radzić _ - argumentował Grzymowicz.

Plany budowy obwodnicy Olsztyna powstały w 1999 roku, kiedy prezydentem miasta był Janusz Cichoń. Od tamtej pory budowa ta kilkakrotnie _ wypadała _ z listy finansowanych centralnie inwestycji drogowych.

Południowa obwodnica Olsztyna ma biec od drogi nr 16 we wsi Tomaszkowo do drogi nr 53 za wsią Szczęsne i w okolicach wsi Wójtowo znów łączyć się z krajową 16. Długość obwodnicy planowana jest na 29 km; droga ta ma biec zupełnie nowym szlakiem.

Grzymowicz w ostatnich wyborach samorządowych ubiegał się o urząd prezydenta miasta jako kandydat niezależny, popierał go PSL.

warmińsko-mazurskie
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)