- 2022 r. był rekordowym rokiem jeśli chodzi o wydobycie gazu - poinformował we wtorek podczas Europejskiego Kongresu Ekonomicznego (EKG) w Katowicach członek zarządu PKN Orlen ds. wydobycia Robert Perkowski. - Na Szelfie Norweskim pozyskaliśmy ponad 3 mld m sześc., a prawie 4 mld m sześc. w kraju. Ponad 7 mld m sześc. wydobycia gazu w roku ubiegłym. Nigdy takiego nie było. Podwoiliśmy wydobycie z 2021 r., a w 2021 r. podwoiliśmy wydobycie z 2020 r. - dodał.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dodał, że PKN Orlen eksploatuje ponad 100 koncesji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Perkowski zapowiedział również, że prawdopodobnie w tym roku gazociągiem Baltic Pipe przesłanych zostanie 6,5 mld m sześc. gazu. Zaznaczył, że obecnie "dominującym kierunkiem importu gazu do Polski jest już kierunek północ - południe, a nie wschód - zachód".
Perkowski zapewnił, że Orlen ma "pełny portfel umów w gazie i ropie". - Korzystamy z każdego kierunku np. Zatoka Perska, Morze Śródziemne, Morze Północe, jeżeli chodzi o gaz to Katar, USA nawet Trinidad Tobago - wymienił.
Prezes PERN Paweł Stańczyk powiedział podczas debaty, że "Naftoport w Gdańsku przyjmuje już kilkadziesiąt różnych gatunków ropy".
- Naftoport to obecnie serce bezpieczeństwa energetycznego Europy. Zaopatrujemy też w ropę wschodnioniemieckie rafinerie, z których paliwa też trafiają do Polski - podkreślił. Dodał, że PERN pracuje obecnie nad tym, by największe tankowce mogły być rozładowywane w Gdyni.
Druga nikta Naftoportu. "Pozwolenie na budowę już jest"
Zwrócił jednak uwagę, że obecnie bezpieczeństwo klientów PERN opiera się na jednej nitce ropociągu pomorskiego łączącego Naftoport z Płockiem.
- Ostatnie kilka lat wykorzystaliśmy na projektowanie drugiej nitki ropociągu pomorskiego. Mamy już wszystkie pozwolenia na budowę, jesteśmy przygotowani dokumentacyjnie, jesteśmy gotowi ją wybudować. Jak tylko nasi klienci się określą, że chcą, żebyśmy tę inwestycję razem zrealizowali, takie porozumienia przygotujemy - powiedział Stańczyk.
Stańczyk zwrócił również uwagę, że ważną kwestią dla bezpieczeństwa paliwowego jest, aby "udrożnić kanał wysyłki paliw na nasz rynek". Wskazał, że konieczne są więc inwestycje w infrastrukturę kolejową służącą do transportu i przeładunku paliw.