Rośnie liczba pasażerów i towarów przewożonych przez przewoźników działających w Grupie PKP. PKP CARGO jest drugą koleją w Europie poza względem wykonywania usług przewozów towarów. Ponadto PKP S.A. przebuduje niemal 200 dworców w całej Polsce. Większość, szczególnie tych zabytkowych, zostanie zmodernizowana, ale powstaną także zupełnie nowe obiekty.Pracę na wieludworcach już się zaczęły, a na części z nich dobiegły już końca. Dodatkowo podróżni mogą w końcu – co jeszcze kilka lat wydawało się fikcją – korzystać z usług przewozowych różnych spółek kolejowych na jednym bilecie.
– Kolej ma przed sobą wielką przyszłość. Od trzech lat obserwujemy dynamiczny wzrost liczny pasażerów polskich kolei. Rośnie też ilość przewiezionego towaru. Gratuluję Grupie PKP znakomitego wyniku. Jestem przekonany, że kolejne miesiące i lata przyniosą równie dobre i optymistyczne dane o stanie polskich kolei – podsumowuje minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Wyniki finansowe odzwierciedlają naszą filozofię zarządzania majątkiem. Zrezygnowaliśmy z wyprzedawania spółek i posiadanych zasobów, co miało miejsce kilka lat temu. Zależy nam na tym, aby mądrze gospodarować mieniem i czerpać długotrwałe zyski. Zeszłoroczne wyniki potwierdzają, że realizacja takiej strategii jest możliwa – dodaje Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.
Niemal pól miliarda zysku
Wyniki finansowe Grupy PKP są imponujące. Poza wymienionymi,wzrosły np. przychody PKP S.A. i z dzierżawy i najmu posiadanych zasobów.
Za 2018 rok wyniosły 547 mln zł, czyli o przeszło 63 mln zł więcej w porównaniu do roku 2015.
W analogicznym okresie wzrosły również przychody PKP CARGO– z około 4,5 mld zł do 5,24 mld zł. A czysty zysk wyniósł 184 mln zł – to najlepszy wynik finansowy, od kiedy firma sześć lat temu weszła na giełdę.
Również PKP Intercity ma powody do zadowolenia. Zysk netto za rok ubiegły wyniósł 174 mln zł, co oznacza, że spółka już trzeci rok z rzędu zakończyła dodatnim wynikiem finansowym.
– Utrzymaliśmy też dotychczasową pozytywną ocenę ratingową Agencji Fitch. To bardzo ważny sygnał dla naszych partnerów biznesowych. Wskazuje na mocną rynkową pozycję PKP Intercity – stwierdził Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Miliardy, by podróżowało się lepiej
Ale wyniki finansowe to nie wszystko. Grupa równie dobrze prezentuje się w liczbach, jeśli chodzi o działania inwestycyjne i modernizacyjne oraz wskaźniki przewozowe i przeładunkowe.
W 2018 roku zmodernizowano około 1,3 tys. km torów kolejowych, 1000 rozjazdów, około 400 przejazdów kolejowo-drogowych oraz 113 wiaduktów.
Odnowiono i unowocześniono 200 peronów w całym kraju, dostosowując je do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością ruchową. Wydano na to około 10 mld zł.
Spółka PKP CARGOdobrze zagospodarowała boom inwestycyjny w infrastrukturze, dzięki czemu wzrósł przewóz kruszyw oraz znaczenie sektora intermodalnego.
W ubiegłym roku przetransportowała 121,9 mln ton ładunków, co daje ponad 5-procentowy wzrost w porównaniu do 2015 roku.
Plany na przyszłość są równie ambitne. PKP CARGO chce być za kilka lat liderem rynku w sektorze usług intermodalnych w całym regionie Trójmorza.
– Dążymy do tego, aby stać się globalnym operatorem logistycznym, który będzie zapewniał klientom kompleksową obsługę ładunków na całej trasie przewozu, dbając o najwyższą jakość usług – potwierdził Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO.
Pasażerów jest więcej. Ma być też szybciej
To z czego kolej może być szczególnie dumna to wzrost liczby pasażerów – wśród seniorów, studentów i rodzin z dziećmi. Zwyżkowa tendencja utrzymuje się od trzech lat. W 2018 roku z usług PKP Intercity skorzystało ponad 46 mln osób.
– Ten wynik zawdzięczamy coraz lepszej ofercie połączeń kierowanej do podróżnych oraz licznym, różnorodnym promocjom oferującym atrakcyjne ceny przewozowe. Istotne znaczenie ma też realizowany program inwestycyjny podnoszący jakość świadczonych usług i komfort podróżowania – ocenia prezes Chraniuk.
Na rosnące zaufanie pasażerów do podróżowania z PKP Intercity ma też wpływ fakt, że od 2014 roku nie wzrosły ceny biletów.
Nie bez znaczenia jest także jakość usług oferowanych przez spółkę – pociągi przyjeżdżają na czas mimo trudności w postaci około 150 placów budowy na kolei związanych z prowadzeniem prac modernizacyjnych.
Teraz priorytetem jest zwiększenie prędkości taboru kolejowego, tak aby do miejscowości oddalonych o 200 km od celu podróży, pasażerowie dojeżdżali w ciągu dwóch godzin.
Kolej na duże inwestycje
Tak brzmi nazwanowego programu: „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”.Zakłada on m.in. zakup i modernizację taboru, aby stale podnosić komfort jazdy podróżującym. By to było możliwe w 2018 roku popisano w tym umowy o wartości przekraczającej 2 mld zł.
W sumie na inwestycje spółkaplanuje przeznaczyć 7 mld zł. Dzięki temu do końca 2023 roku tabor PKP Intercity będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany.