Spółka SAM od ubiegłego roku informuje o zwiększeniu liczby remontów na autostradzie A4 Katowice-Kraków. Jest to spowodowane koniecznością przekazania drogi stronie publicznej w 2027 r. w bardzo dobrym stanie technicznym. W ramach prac modernizacyjnych prowadzone są remonty obiektów mostowych, a także wymiana nawierzchni, która na obu jezdniach 61-kilometrowego koncesyjnego odcinka A4 potrwa do końca koncesji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Remont ma potrwać do końca listopada 2024 r.
Rzecznik spółki SAM, Rafał Czechowski, poinformował w czwartek o planach rozpoczęcia wymiany nawierzchni autostrady A4 między węzłami Murckowska w Katowicach i Brzęczkowice w Mysłowicach. W związku z remontem jezdni w kierunku Krakowa, od 12 lutego 2024 r. wprowadzona zostanie tymczasowa organizacja ruchu. Od lipca planowane jest rozpoczęcie wymiany nawierzchni jezdni w kierunku Katowic.
Podczas całego okresu prowadzenia prac, na autostradzie zachowane mają zostać po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. W pierwszym etapie prac, zmiany organizacji ruchu będą wprowadzone na jezdni do Krakowa, na odcinku ok. 4 km, od 343. kilometra do 347. Od 27 marca 2024 r. remontowany odcinek zostanie wydłużony do 7 km, od 341. kilometra do 348.
Na jezdni do Krakowa jeden pas ruchu będzie remontowany, a drugi pas będzie przejezdny. Na jezdni do Katowic czynne będą dwa pasy ruchu w kierunku Katowic i jeden pas w kierunku Krakowa.
W lipcu prace remontowe przeniosą się na jezdnię do Katowic, gdzie jeden pas ruchu będzie remontowany, a drugi będzie przejezdny. Na jezdni do Krakowa czynne będą dwa pasy ruchu w kierunku Krakowa i jeden pas w kierunku Katowic. Obie jezdnie na tym odcinku A4 mają zostać wyremontowane do końca listopada 2024 r.
Efektem wymiany nawierzchni autostrady będzie zwiększenie jej trwałości i nośności oraz polepszenie jej właściwości przeciwpoślizgowych, a tym samym – zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników autostrady. Usprawnione zostanie również odwodnienie powierzchniowe - zasygnalizował Czechowski.
Czechowski przypomniał również, że właściwe utrzymanie infrastruktury odcinka A4 Katowice-Kraków, m.in. nawierzchni i obiektów inżynieryjnych, w tym mostów i wiaduktów, wynika z obowiązujących przepisów oraz z zapisów umowy koncesyjnej.
Prace związane z wymianą nawierzchni i remontem obiektów mostowych prowadzone będą do końca 2026 r., z wyłączeniem okresów zimowych. Wykonawcą robót jest spółka Pavimental Polska z Trzebini, należąca do grupy, w której działa też spółka SAM. Wartość kontraktu to ok. 423 mln zł netto.