Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce, który ma 27 proc. udziału w rynku, a każdego dnia na tory wyjeżdża ponad 1700 pociągów. Choć liczba prawie 1900 stacji jest imponująca, to stanowi wyzwanie pod kątem zapewnienia wszystkim pasażerom łatwego dostępu do zakupu biletów. Polregio już w 2022 r. rozpoczęło pilotażowy program sprzedaży biletów za pośrednictwem videomatów wewnętrznych, a teraz rozwija ofertę produktów o videomaty zewnętrzne oraz biletomaty mobilne w pociągach. Bilety można też kupić za pośrednictwem aplikacji mobilnej przewoźnika mPOLREGIO.
– Rozszerzamy ofertę handlową Polregio o nowe kanały sprzedaży z myślą o naszych pasażerach. Obecnie mamy ok. 120 kas stacjonarnych oraz ok. 90 biletomatów i 10 nowoczesnych videomatów, które w ramach pilotażu wprowadziliśmy jeszcze w październiku 2022 r. Trwa proces montażu 18 kolejnych videomatów, a do końca roku planujemy rozpocząć montaż blisko 30 mobilnych biletomatów w pojazdach na terenie województwa wielkopolskiego. Co ważne, videomaty są czynne całą dobę jak klasyczne biletomaty, a w godz. 6-22 umożliwiają zakup biletu przy pomocy kasjera, który połączy się z nami i przeprowadzi przez cały proces zakupowy – wyjaśnia Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio S.A.
Do trzech razy bilet
Videomaty to samoobsługowe urządzenia stacjonarne, które są czynne całą dobę, a dodatkowo w godz. 6-22 można połączyć się z konsultantem. To doskonała opcja dla tych, którzy nie są pewni, jaki pociąg powinni wybrać, a także dla seniorów czy osób z niepełnosprawnościami. Urządzenia zostały opracowane w taki sposób, by wygodnie i komfortowo korzystać z nich mogli także ci, którzy poruszają się na wózkach inwalidzkich.
– Nie ma takich urządzeń w branży kolejowej, przynajmniej w Polsce, ale w Europie też nie słyszeliśmy, żeby tego rodzaju urządzenia były. Pilotaż pokazał, że to urządzenie ma sens. W ślad za tym pojawił się pierwszy organizator transportu – województwo pomorskie - które zamówiło kilkanaście takich urządzeń. Obecnie są one montowane na kolejnych stacjach kolejowych – dodaje Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio S.A. – Nasi organizatorzy, czyli urzędy marszałkowskie województw zgłaszają zapotrzebowanie, a my, jako operator kolejowy, staramy się wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Znamy naszą branżę i organizatorów i chcemy, żeby byli zadowoleni z naszej pracy. Właśnie dlatego staramy się działać w sposób nieszablonowy i wdrażać innowacyjne rozwiązania – tłumaczy prezes Pawlik.
Wygląd videomatów został zaprojektowany tak, by z łatwością wpasowały się one w krajobraz dworca, niezależnie od jego architektury. Urządzenia zewnętrzne są wykonane, by móc pracować w każdych warunkach atmosferycznych. To oznacza, że mogą być umieszczone np. przed dworcami, przy węzłach komunikacyjnych lub w ruchliwych przestrzeniach publicznych. Są również odporne na akty wandalizmu.
Zaprezentowane na targach biletomaty to urządzenia, które będą z kolei montowane we wnętrzach pociągów. To zapewni nie tylko komfort, ale także pozwoli obniżyć koszty związane z wyciąganiem z urządzeń banknotów i bilonu. Jednocześnie duży wyświetlacz o przekątnej 21,5" i intuicyjne menu znacznie ułatwią proces zakupu biletów. Kompaktowe rozmiary i neutralny, ale jednocześnie elegancki design pozwalają na zastosowanie ich w różnych modelach pociągów i wagonów.
– Firma M4B, która jest jednym z czołowych dostawców urządzeń samoobsługowych w Polsce, podjęła decyzję o wykorzystaniu swojego bogatego doświadczenia w innych sektorach i zastosowaniu go w branży kolejowej. W oparciu o swoją ekspertyzę, firma zaprojektowała urządzenia skrojone na miarę potrzeb pasażerów kolei, zwracając uwagę na różnorodne miejsca, w których mogą oni potrzebować zakupić bilet – na dworcach, peronach, czy nawet bezpośrednio w pociągu – mówi Jarosław Leśniewski, prezes zarządu M4B S.A.
Rozwiązania systemowe
Aplikacja sprzedażowa jest prosta w obsłudze. W przypadku videomatów już na początku procesu wybiera się opcję samodzielnego zakupu biletu lub połączenia z konsultantem call center. Aplikacja jest dostępna w językach polskim, ukraińskim, angielskim i niemieckim. System sprzedaży może być zintegrowany z systemami innych przewoźników, dzięki czemu będą dostępne także bilety na pociągi dalekobieżne, np. PKP Intercity. W przyszłości pojawią się też inne formy integracji, a mowa tu np. o możliwości zakupu biletów komunikacji miejskiej.
– Klient chce dojechać do celu, czy jedzie tramwajem, autobusem, pociągiem. To są urządzenia, które mają obsługiwać pasażera, a osobną kwestią są systemy informatyczne, które będą umożliwiały łączenie biletów. To jest kwestia porozumienia biznesowego z partnerem, ale również znalezienia optymalnego rozwiązania technologicznego. Cały czas pracujemy nad tą kwestią – mówi Adam Pawlik.
Polregio stawia na rozwój
Pierwsze videomaty dopiero zaczynają pojawiać się na stacjach kolejowych, ale Polregio już pracuje nad rozwiązaniami, które pozwolą rozszerzyć ofertę właśnie o zakup biletów na środki komunikacji miejskiej. Udział zdalnych kanałów sprzedaży Polregio systematycznie rośnie i w drugim kwartale 2023 r. tę formę zakupu wybrało już 35 proc. podróżnych. Wynika to ze zmiany pokoleniowej.
– Cieszymy się, że Polregio rozwija projekt videomatów. To niezwykle innowacyjne rozwiązanie zostało ciepło przyjęte przez pasażerów podczas projektu pilotażowego. Dzięki dalszemu rozwojowi liczby urządzeń oraz ich rodzajów (videomat zewnętrzny i wewnętrzny), zmieni się sposób odprawy pasażerów, będzie po prostu wygodniej. 10 lat temu biletomaty i płatności za pomocą kart płatniczych były podobną innowacją, dziś myślę, że nikt nie wyobraża sobie dworców i miast bez tych urządzeń i tej funkcjonalności – podkreśla Sebastian Borowski, prezes zarządu Avista.
Rośnie rzesza pasażerów doskonale obytych z nowymi technologiami, dlatego spółka przewiduje, że udział sprzedaży w kanałach zdalnych będzie nadal rósł. Nowe urządzenia Polregio są montowane na dworcach w woj. pomorskim, opolskim, wielkopolskim oraz lubelskim. Docelowo w przyszłym roku mają pojawić się we wszystkich regionach. Mobilne biletomaty zostały już zamówione do pociągów jeżdżących w woj. wielkopolskim.
Płatna współpraca z Polregio