Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
aktualizacja
Płatna współpraca z Polregio

Rewolucja w sprzedaży biletów kolejowych. Polregio wjeżdża w przyszłość

Podziel się:

Podczas targów kolejowych Trako 2023 Polregio zaprezentowało trzy urządzenia do samoobsługowej sprzedaży biletów kolejowych, w tym dwa nowe. To kolejny krok do zapewnienia pasażerom komfortu zakupu biletu w dowolnym momencie. Pozwoli to również na optymalizację kosztów związanych z działalnością tradycyjnych kas biletowych.

Rewolucja w sprzedaży biletów kolejowych. Polregio wjeżdża w przyszłość
Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio S.A. (materiały partnera)

Polregio to największy pasażerski przewoźnik w Polsce, który ma 27 proc. udziału w rynku, a każdego dnia na tory wyjeżdża ponad 1700 pociągów. Choć liczba prawie 1900 stacji jest imponująca, to stanowi wyzwanie pod kątem zapewnienia wszystkim pasażerom łatwego dostępu do zakupu biletów. Polregio już w 2022 r. rozpoczęło pilotażowy program sprzedaży biletów za pośrednictwem videomatów wewnętrznych, a teraz rozwija ofertę produktów o videomaty zewnętrzne oraz biletomaty mobilne w pociągach. Bilety można też kupić za pośrednictwem aplikacji mobilnej przewoźnika mPOLREGIO.

– Rozszerzamy ofertę handlową Polregio o nowe kanały sprzedaży z myślą o naszych pasażerach. Obecnie mamy ok. 120 kas stacjonarnych oraz ok. 90 biletomatów i 10 nowoczesnych videomatów, które w ramach pilotażu wprowadziliśmy jeszcze w październiku 2022 r. Trwa proces montażu 18 kolejnych videomatów, a do końca roku planujemy rozpocząć montaż blisko 30 mobilnych biletomatów w pojazdach na terenie województwa wielkopolskiego. Co ważne, videomaty są czynne całą dobę jak klasyczne biletomaty, a w godz. 6-22 umożliwiają zakup biletu przy pomocy kasjera, który połączy się z nami i przeprowadzi przez cały proces zakupowy – wyjaśnia Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio S.A.

Zobacz także: Z POLREGIO zawsze zdążysz 🚆

Do trzech razy bilet

Videomaty to samoobsługowe urządzenia stacjonarne, które są czynne całą dobę, a dodatkowo w godz. 6-22 można połączyć się z konsultantem. To doskonała opcja dla tych, którzy nie są pewni, jaki pociąg powinni wybrać, a także dla seniorów czy osób z niepełnosprawnościami. Urządzenia zostały opracowane w taki sposób, by wygodnie i komfortowo korzystać z nich mogli także ci, którzy poruszają się na wózkach inwalidzkich.

– Nie ma takich urządzeń w branży kolejowej, przynajmniej w Polsce, ale w Europie też nie słyszeliśmy, żeby tego rodzaju urządzenia były. Pilotaż pokazał, że to urządzenie ma sens. W ślad za tym pojawił się pierwszy organizator transportu – województwo pomorskie - które zamówiło kilkanaście takich urządzeń. Obecnie są one montowane na kolejnych stacjach kolejowych – dodaje Adam Pawlik, prezes zarządu Polregio S.A. – Nasi organizatorzy, czyli urzędy marszałkowskie województw zgłaszają zapotrzebowanie, a my, jako operator kolejowy, staramy się wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom. Znamy naszą branżę i organizatorów i chcemy, żeby byli zadowoleni z naszej pracy. Właśnie dlatego staramy się działać w sposób nieszablonowy i wdrażać innowacyjne rozwiązania – tłumaczy prezes Pawlik.

Wygląd videomatów został zaprojektowany tak, by z łatwością wpasowały się one w krajobraz dworca, niezależnie od jego architektury. Urządzenia zewnętrzne są wykonane, by móc pracować w każdych warunkach atmosferycznych. To oznacza, że mogą być umieszczone np. przed dworcami, przy węzłach komunikacyjnych lub w ruchliwych przestrzeniach publicznych. Są również odporne na akty wandalizmu.

Zaprezentowane na targach biletomaty to urządzenia, które będą z kolei montowane we wnętrzach pociągów. To zapewni nie tylko komfort, ale także pozwoli obniżyć koszty związane z wyciąganiem z  urządzeń banknotów i bilonu. Jednocześnie duży wyświetlacz o przekątnej 21,5" i intuicyjne menu znacznie ułatwią proces zakupu biletów. Kompaktowe rozmiary i neutralny, ale jednocześnie elegancki design pozwalają na zastosowanie ich w różnych modelach pociągów i wagonów.

– Firma M4B, która jest jednym z czołowych dostawców urządzeń samoobsługowych w Polsce, podjęła decyzję o wykorzystaniu swojego bogatego doświadczenia w innych sektorach i zastosowaniu go w branży kolejowej. W oparciu o swoją ekspertyzę, firma zaprojektowała urządzenia skrojone na miarę potrzeb pasażerów kolei, zwracając uwagę na różnorodne miejsca, w których mogą oni potrzebować zakupić bilet – na dworcach, peronach, czy nawet bezpośrednio w pociągu – mówi Jarosław Leśniewski, prezes zarządu M4B S.A.

Rozwiązania systemowe

Aplikacja sprzedażowa jest prosta w obsłudze. W przypadku videomatów już na początku procesu wybiera się opcję samodzielnego zakupu biletu lub połączenia z konsultantem call center. Aplikacja jest dostępna w językach polskim, ukraińskim, angielskim i niemieckim. System sprzedaży może być zintegrowany z systemami innych przewoźników, dzięki czemu będą dostępne także bilety na pociągi dalekobieżne, np. PKP Intercity. W przyszłości pojawią się też inne formy integracji, a mowa tu np. o możliwości zakupu biletów komunikacji miejskiej.

– Klient chce dojechać do celu, czy jedzie tramwajem, autobusem, pociągiem. To są urządzenia, które mają obsługiwać pasażera, a osobną kwestią są systemy informatyczne, które będą umożliwiały łączenie biletów. To jest kwestia porozumienia biznesowego z partnerem, ale również znalezienia optymalnego rozwiązania technologicznego. Cały czas pracujemy nad tą kwestią – mówi Adam Pawlik.

Polregio stawia na rozwój

Pierwsze videomaty dopiero zaczynają pojawiać się na stacjach kolejowych, ale Polregio już pracuje nad rozwiązaniami, które pozwolą rozszerzyć ofertę właśnie o zakup biletów na środki komunikacji miejskiej. Udział zdalnych kanałów sprzedaży Polregio systematycznie rośnie i w drugim kwartale 2023 r. tę formę zakupu wybrało już 35 proc. podróżnych. Wynika to ze zmiany pokoleniowej.

Cieszymy się, że Polregio rozwija projekt videomatów. To niezwykle innowacyjne rozwiązanie zostało ciepło przyjęte przez pasażerów podczas projektu pilotażowego. Dzięki dalszemu rozwojowi liczby urządzeń oraz ich rodzajów (videomat zewnętrzny i wewnętrzny), zmieni się sposób odprawy pasażerów, będzie po prostu wygodniej. 10 lat temu biletomaty i płatności za pomocą kart płatniczych były podobną innowacją, dziś myślę, że nikt nie wyobraża sobie dworców i miast bez tych urządzeń i tej funkcjonalności – podkreśla Sebastian Borowski, prezes zarządu Avista.

Rośnie rzesza pasażerów doskonale obytych z nowymi technologiami, dlatego spółka przewiduje, że udział sprzedaży w kanałach zdalnych będzie nadal rósł. Nowe urządzenia Polregio są montowane na dworcach w woj. pomorskim, opolskim, wielkopolskim oraz lubelskim. Docelowo w przyszłym roku mają pojawić się we wszystkich regionach. Mobilne biletomaty zostały już zamówione do pociągów jeżdżących w woj. wielkopolskim.

Płatna współpraca z Polregio

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl