W państwach zachodnich rodzinny charakter zachowują nawet wielkie przedsiębiorstwa, zatrudniające kilkanaście tysięcy pracowników i mające swoje zakłady w różnych częściach świata. Ich potęga była budowana przez wiele pokoleń i każde kolejne pokolenie właścicieli ani myśli pozbywać się tego majątku, wręcz przeciwnie – umiejętnie go pomnaża. Zdarzają się nawet i takie przypadki, że do statutów tych przedsiębiorstw wpisywano przed laty klauzule, które ograniczają potomkom i spadkobiercom możliwość sprzedaży rodzinnej firmy.
Model rodzinnego biznesu jest bardzo efektywny i stał się na Zachodzie źródłem budowania bogactwa społeczeństw, pozwalał na akumulację kapitału, tworzenie i rozwój instytucji finansowych, giełd itp., dając jednocześnie podstawy do ekspansji tych krajów na arenie międzynarodowej. Polska może i powinna podążać tymi śladami, choć mamy ten problem, że polski kapitalizm ma bardzo krótką historię w porównaniu do brytyjskiego, francuskiego, amerykańskiego czy włoskiego.
Pozytywny wizerunek
Część rodzinnych przedsiębiorstw działa skutecznie od lat w gospodarce, rozwijają się, zwiększają produkcję, zdobywają nowych klientów, również zagranicznych. Trudno jednak byłoby znaleźć na ich stronie internetowej czy w materiałach promocyjnych informacji, że przedsiębiorstwo jest firmą rodzinną. Nie znaczy to, że się wstydzą swojego statusu, ale też się z nim nie obnoszą.
Budować pozytywny obraz
Tymczasem właściciele firm rodzinnych nie mają się czego wstydzić. To, że prowadzą swoje biznesy w takiej akurat formule jest bardzo korzystne dla nich samych i dla polskiej gospodarki. Więzy krwi między właścicielami, a często także między właścicielami a pracownikami obniżają ryzyko powstania nadużyć w firmie lub innych nieprawidłowości. Członkowie rodziny mają do sobie większe zaufanie, są też gotowi do większych poświęceń na rzecz przedsiębiorstwa niż najemni pracownicy etatowi. Jeśli też rodzina zarządza samodzielnie swoją firmą, to tacy menadżerowie są w stanie szybciej uzgadniać i podejmować wiele ważnych decyzji.
Dlatego konieczne jest budowanie pozytywnego obrazu rodzinnych podmiotów gospodarczych. Dają one przecież pracę milionom Polaków, wytwarzają prawie 20% PKB. Na mapie Polski jest wiele gmin, gdzie biznes prowadzony przez rodziny zapewnia zdecydowaną większość miejsc pracy dla lokalnej społeczności. Firma rodzinna to naprawdę brzmi dumnie.
Dowiedz się więcej na:
Zadanie Program Promocji Przedsiębiorstw Rodzinnych "MYŚL PO POLSKU" realizowane jest ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w ramach konkursu ,,Po Pierwsze Rodzina!"
Materiał sponsorowany przez Instytut Nowych Mediów i Technologii