Rok 2023 był pełen wyzwań ze względu na utrzymującą się inflację, która wpłynęła na styl życia Polaków, choć dane z sektora gastronomicznego są optymistyczne. Według raportu "Polska na Talerzu 2023" tylko 11 proc. restauratorów obawia się konieczności zamknięcia lokalu. Wśród trudności wymienianych przez właścicieli są podwyżki cen za gaz i prąd oraz mniejsze wydatki ze strony konsumentów. Aby odpowiedzieć na potrzeby klientów profesjonalnych, sieć hurtowni MAKRO Polska stale obserwuje sytuacje na rynku oraz dostosowuje się do pojawiających się oczekiwań. W ramach realizacji strategii sCore "Hurt na maksa" przebudowano hale w Poznaniu, Bielsku-Białej i Rzeszowie, powiększając magazyny dostaw oraz część chłodniczą i mroźniczą. W dziale z żywnością zwiększono ekspozycję paletową, co jasno pokazuje, że sieć wraca do korzeni hurtowych. MAKRO Polska rozwija również opcję zakupów z dostawą, dzięki której klienci mogą zaoszczędzić czas i tym samym bardziej skupić się na prowadzeniu biznesu.
Wśród działań sieci warto również wspomnieć o szkoleniach dedykowanych przedstawicielom branży HoReCa oraz uczniom i nauczycielom szkół gastronomicznych. W ubiegłym roku firma zorganizowała blisko 250 warsztatów, w których wzięło udział 2400 osób. Sieć stale rozwija również ofertę szkoleń Akademii Inspiracji MAKRO, która została poszerzona o cztery nowe kursy, a do grona jej trenerów dołączył Giancarlo Russo, ambasador kuchni włoskiej w Polsce. W ramach projektu Szef dla Młodych Talentów po raz pierwszy zorganizowane zostały w wybranych szkołach gastronomicznych konkursy kulinarne. Spośród uczestników wyłoniono dwunastu laureatów, którzy wzięli udział w programie stażowym stworzonym we współpracy z nauczycielami szkół gastronomicznych. Sieć hurtowni MAKRO Polska wydała również liczne publikacje eksperckie, między innymi e-book "Zrównoważona restauracja" oraz raport "Polska na Talerzu."
W 2023 roku przyspieszył rozwój sieci franczyzowej ODIDO, która świętowała otwarcie dwusetnej placówki w nowym formacie. Modernizacja sklepów przełożyła się na wzrost liczby konsumentów, którzy poszukują produktów lokalnych oraz dobrej jakości w atrakcyjnej cenie. Eksperci MAKRO wspierali franczyzobiorców zarówno podczas procesu przebudowy sklepów jak i przy doborze asortymentu. Wprowadzono nowoczesne rozwiązania technologiczne, dzięki którym przedstawiciele sił sprzedaży oraz właściciele sklepów w dowolnym miejscu i czasie mogą zapoznać się z ofertą sieci. Stale poszerzany był asortyment marek własnych. W ofercie pojawiło się blisko 200 nowych produktów, w tym 100 marki Fine Life. Dzięki temu zarówno przedstawiciele branży HoReCa jak i franczyzobiorcy mogli wybierać spośród towarów dobrej jakości w korzystnej cenie i zapewniających marżowość.
Jakie są perspektywy na rok 2024? Jak przyznają przedstawiciele firmy, wyzwania związane będą z rosnącą konkurencją oraz presją cenową produktów na rynku. Zarówno franczyzobiorcy jak i przedstawiciele branży HoReCa będą wciąż zmagali się z rosnącymi kosztami prowadzenia działalności, a także efektem drożyzny, który bez wątpienia wpłynie na możliwości zakupowe konsumentów. Na znaczeniu zyskają więc produkty marki własnej, które są dobrej jakości w atrakcyjnej cenie. Wzrośnie również popularność asortymentu lokalnego. Jednym z kluczowych trendów będzie rozwój rozwiązań digitalowych służących między innymi lojalizacji konsumentów w sieci sprzedaży. Nastąpi także rozwój grupy produktów convenience, które ułatwiają przygotowanie posiłków. W przypadku branży HoReCa znacznymi wyzwaniami będą również wzrost płacy minimalnej, zbyt niski poziom kompetencji oraz braki kadrowe. Odpowiadając na te potrzeby Akademia Inspiracji MAKRO stale będzie rozwijać ofertę warsztatów kulinarnych. Z kolei sieć hurtowni MAKRO Polska poszerzy wsparcie ekspertów oraz asortyment marki własnej. Wśród planów ODIDO jest otwieranie 80 sklepów kwartalnie, wprowadzenie szkoleń dla franczyzobiorców oraz nowych rozwiązań digitalowych.
Płatna współpraca z markami MAKRO oraz ODIDO