Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
MWL
|

Rosjanie przestają kupować Łady pod zastaw kredytu. Zaczynają nimi jeździć

Podziel się:

Łada przestała być samochodem kupowanym pod zastaw kredytu, mimo wysokiej sprzedaży w 2022 r. - pisze "Kommiersant". Wycofanie się zachodnich producentów z rosyjskiego rynku sprawia, że wartość ich samochodów z "drugiej ręki" rośnie.

Rosjanie przestają kupować Łady pod zastaw kredytu. Zaczynają nimi jeździć
W Rosji nadal chętnie kupowane są "klasyczne" modele Łady (Getty Images, SOPA Images)

Kredyty pod zastaw samochodu to popularne rozwiązanie w Rosji. Jak wylicza "Kommiersant" w 2022 r. nadal były zaciągane na remont mieszkań czy domków letniskowych (33 proc.), na potrzeby osobiste, w tym leczenie, zakupy i naukę (26 proc.) oraz na refinansowanie innych zobowiązań (21 proc.).

Według serwisu CarMoney w ubiegłym roku jako zabezpieczenie najczęściej wykorzystywano kupowane auta marek Hyundai i Kia, Ford, Volkswagen i Toyota. "Rok wcześniej rosyjska Łada była w czołówce, ale generalnie udział rosyjskich samochodów w ogólnej liczbie zastawów spadł o 8,4 pkt. proc. do 7,2 proc." - czytamy. Co więcej, Rosjanie rzadziej zastawiają w banku nowe samochody, czyli poniżej trzech lat.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Greenpact - relacja dzień 1

Na tle ogólnego wzrostu cen samochodów w 2022 r., część klientów przeniosła się na rynek wtórny, w tym na jego najniższy segment cenowy.

W takich warunkach Łada mogłaby być sprzedawana po dość atrakcyjnej cenie, co być może sprawiło, że stanie się bardziej interesująca dla właścicieli jako środek transportu niż jako zabezpieczenie – ocenia Władimir Bespałow, ekspert rynku motoryzacyjnego.

Samochody pod zastaw kredytu w Rosji. Łada bestsellerem ostatnich lat

Łada była w ostatnich latach bestsellerem zarówno na rynku samochodów nowych, jak i w segmencie aut używanych. Jej sprzedaż w 2022 r. spadła o 46 proc. (188,6 tys.), a rynek nowych aut ogółem skurczył się w Rosji o 58,8 proc. "Sprzedaż używanych Ład spadła o 17,8 proc. do 1,2 mln sztuk" - czytamy. Jednak jej "klasyczne"modele wciąż zajmują miejsca w TOP10 używanych aut.

Bespałow uważa, że "zmiany na rynku nowych samochodów związane są z wycofywaniem się zagranicznych marek". Powoduje to wzrost zainteresowania ich autami, przez co ich wartość rezydualna może być szacowana wyżej.

Na chińskim rynku rozpychają się producenci samochodów z Chin. Ich udział w sprzedaży aut nowych wzrósł o 11,9 proc. do 19,4 proc. To podobny wynik, jak w przypadku marek koreańskich. Pierwsze miejsce podium nadal zajmują producenci rosyjscy (29,4 proc.).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
motoryzacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl