Płatności bezgotówkowe - terminale płatnicze
Terminal POS (ang. point of sale) to urządzenie, dzięki któremu w różnego rodzaju punktach handlowo - usługowych można zapłacić za wybraną usługę lub towar. Można to zrobić np. przy użyciu karty płatniczej albo za pomocą BLIK-a. Za uwierzytelnienie tego rodzaju płatności obecnie w Polsce odpowiedzialnych jest kilkanaście spółek. Szeroka oferta rozwiązań technologicznych dotycząca płatności bezgotówkowych dla firmy znajduje się w serwisie Polskie ePłatności. Między innymi tam znajdziemy najważniejsze rodzaje urządzeń do płatności, począwszy od podstawowych jak terminal płatniczy pep.pl, czy też kasoterminali i mPOS.
Obrót bezgotówkowy w Polsce stale wzrasta
Narodowy Bank Polski w swoim raporcie za II kwartał 2019 r. podaje, że na polskim rynku w tym czasie znajdowało się 42,1 mln kart płatniczych. W porównaniu do marca br. jest to wzrost o 1%, czyli o 404 tys. kart więcej. Dwie najbardziej popularne kategorie kart, to karty debetowe (79,6%) oraz karty kredytowe (13,9%). Tych pierwszych w Polsce jest 33,5 mln szt. i przybyło ich o 380 tys. Natomiast kart kredytowych odnotowano 5,83 mln szt. Dane NBP pokazują, że Polacy bardzo polubili karty zbliżeniowe. Według informacji z końca II kwartału 2019 udział kart zbliżeniowych w ogólnej ilości kart płatniczych wyniósł 85,7%. Biorąc pod uwagę liczbę oraz wartość transakcji przy użyciu kart płatniczych, także widać tutaj trend wzrastający. Łącznie dokonano 1,6 mld transakcji kartami - czyli jest to wzrost 15% - o łącznej wartości 200,8 mld zł!
Terminal płatniczy - gwarancja udanego biznesu?
Wygoda to główny powód, który decyduje wśród klientów o wyborze metody płatności. Dane pokazują, że w polskich przedsiębiorstwach, zarówno dużych, jak i niewielkich punktach usługowych i handlowych, istnieje możliwość zapłaty bezgotówkowo. Szybkie i wygodne dokonywanie płatności sprawia, że właściciele firm z różnych branży decydują się na zakup i zainstalowanie u siebie terminala płatniczego. W ciągu ostatnich miesięcy liczba terminali w Polsce nadal wzrastała. Licząc od końca grudnia 2017 r. do końca czerwca 2019 r. na rynku przybyło 220 tys. takich urządzeń. Oprócz możliwości zapłaty terminale oferują także klientom wybranie dodatkowej gotówki, a także większe poczucie bezpieczeństwa. Natomiast ze strony sprzedawcy jako zaletę można wymienić zwiększenie obrotów, a także dbanie o klienta, aby nie odszedł np. do innego sklepu, gdzie można zapłacić kartą. Więcej informacji o rosnącej popularności terminali płatniczych znajdziemy w artykule: “Terminal płatniczy – niezbędne narzędzie dla prowadzących biznes".
Bezpieczeństwo operacji bezgotówkowych
Porównując płatności gotówkowe do bezgotówkowych, warto podkreślić, że płatność gotówką jest o wiele bardziej niebezpieczna. Jesteśmy narażeni na m.in. na kradzież, a także różnego rodzaju oszustwa m.in. szara strefa. W Polsce, aby ograniczyć to zjawisko od 2017 r. wprowadzono przepisy, obniżające górny limit płatności gotówkowych. Dawniej było to 15 tys. euro, obecnie 15 tys. zł dla przedsiębiorców. W przypadku wyższej transakcji gotówkowej, nie ma możliwości zaliczyć jej do kosztów podatkowych co ma skłonić do przeprowadzania transakcji bezgotówkowych. Kolejną zaletą obrotu bezgotówkowego dla przedsiębiorcy jest mniejsze trzymanie gotówki w kasie fiskalnej. Dzięki temu obniżają się koszty związane z ubezpieczeniem lokalu, a także istnieje mniejsze prawdopodobieństwo zapłaty przez klienta fałszywym banknotem.
Artykuł sponsorowany