Starbucks podjął decyzję o zawieszeniu działalności w Rosji 10 marca 2022 r. Dwa miesiące później firma z Seattle zdecydowała się na całkowite wycofanie z rosyjskiego rynku, po 15 latach obecności na nim. Podobną decyzję podjął też m.in. McDonald's, a wkrótce potem jego miejsce zajął "Wujek Wania".
Dawną sieć Starbucks przemianowano teraz na Stars Coffe. Pierwszy lokal otwarto w centrum Moskwy w czwartek. Współwłaścicielami "nowej" sieci są Timur Yunusow, prokremlowski raper pod pseudonimem Timati, oraz restaurator Anton Pinskij. Zaprezentowali oni nową markę, której logo do złudzenia przypomina symbol Starbucksa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kokosznik zamiast korony. "Nowe" logo Stars Coffee w Rosji
Syrena została zastąpiona przez kobietę noszącą zamiast korony rosyjskie nakrycie głowy zwane kokosznikiem - opisuje "The Moscow Times".
W rozmowie z agencją Reutera Pinskij przekonywał, że oba symbole łączy jedynie okrąg, w który są wpisane. "The Moscow Times" wskazuje jednak, że na tym podobieństwa się nie kończą. W menu Stars Coffe znajdziemy też mrożone "Frappucito", będące odpowiednikiem "Frappuccino".
Stars Coffee ma otworzyć 90 lokali w Moskwie, a kolejne 30 w Petersburgu i innych miastach Rosji. Starbucks, którego rosyjskie lokale generowały mniej niż 1 proc. rocznych przychodów, odmówił komentarza na temat podobieństw logo i nazw.