Rosyjskie linie lotnicze Azimut w tym roku odbiorą 17. samolot SSJ 100. Choć maszyna będzie pachnieć nowością, zamontowane na niej zostaną używane silniki. "Kommiersant" potwierdził tę informację u źródeł w linii lotniczej, jak również w Ministerstwie Transportu. Silniki dla nowego samolotu pochodzą z tzw. puli zastępczej.
Silniki są w doskonałym stanie, ich użytkowanie nie może w żaden sposób wpływać na charakterystykę operacyjną i bezpieczeństwo lotu - zapewnił Rostec w odpowiedzi na pytania dziennika. I zaznaczył, że szczegóły dostawy zostały uzgodnione z linią lotniczą i "nie było reklamacji".
Według źródła "Kommiersanta" przekazanie samolotu liniom Azimut zostało poważne opóźnione, "ponieważ Federalna Agencja Transportu Lotniczego długo zastanawiała się, jak sporządzić dokumentację zdatności do lotu dla takiego SSJ".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W przyszłym roku linie lotnicze powinny odebrać jeszcze około 10 samolotów Suchoj Super Jet z planu przewidzianego na 2022 r. Niektóre z nich również mają mieć używane silniki.
Linie Rossija, które czekają na dwa nowe samoloty, podkreśliły, że "nie rozważają dostawy samolotów SSJ z używanymi silnikami". Przewoźnik Red Wings spodziewa się w grudniu tego roku dwóch maszyn z silnikami SaM146, ale nie wyklucza "możliwości pozyskania samolotów SSJ 100 z silnikami drugiej kategorii".
Pula zastępcza silników do rosyjskich samolotów
Pulę zastępczą silników SaM146 utworzono w 2019 r. i znalazło się w niej 17 silników. Oddzielną pulę utworzono dla Aeroflotu, narodowego przewoźnika Rosji i największego klienta Suchoja.
Według dwóch rozmówców Kommersanta z branży, od trzech lat nie ma już silników w ogólnej rezerwie. Według jednego z nich kilka kolejnych silników wysłano do Francji do naprawy i ze względu na sankcje Safran (francuski współwłaściciel PowerJet) nigdy ich nie zwrócił - donosi "Kommiersant". I dodaje, że to właśnie Safran nie chciał inwestować w rozbudowę produkcji, choć rozmowy na temat zwiększenia puli zastępczej miały być prowadzone regularnie.
Sankcje nałożone na Rosję po jej agresji na Ukrainę w lutym 2022 r. uderzyły m.in. w przemysł lotniczy. Zachodni producenci, w tym tacy jak Boeing i Airbus, odcięli dostawy gotowych samolotów oraz komponentów i części zamiennych dla klientów z Rosji. Rosjanie pracują nad silnikiem własnej produkcji, z którego samoloty SSJ mają korzystać już pod koniec 2023 r.
Do 2030 r. w Rosji ma powstać 314 nowych silników PD-8, z czego 284 zostaną zainstalowane na 142 samolotach SSJ wyprodukowanych w tym samym okresie. Pozostałe 30 silników ma stanowić zapas.
Rostec zapewnił, że "obecnie nie ma systemowych problemów z eksploatacją samolotów SSJ". "Sytuacja z częściami zamiennymi jest napięta, jednak wskaźniki stanu floty i gotowości do odlotu są na wysokim poziomie" - poinformowała państwowa rosyjska korporacja.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.