Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
Konrad Wojciechowski
|
aktualizacja

Równy rynek pracy dla mężczyzn i kobiet. Tak. Za 120 lat

29
Podziel się:

Gdyby zwiększyć poziom edukacji i udział kobiet w globalnym PKB, światowa gospodarka zyskałaby 28 bilionów dolarów. Ale jak przekonują ekonomiści, by to było możliwe potrzebujemy ponad stu lat! Czy mamy na to czas?

Równy rynek pracy dla mężczyzn i kobiet. Tak. Za 120 lat
(Fotolia)

Te ponure informacje płyną z różnych źródeł: z raportu McKinseya z 2015 roku na temat potencjału ekonomicznego równo traktowanych kobiet i mężczyzn w sektorze przedsiębiorstw czy z wyliczeń Światowego Forum Ekonomicznego. To czerwona lampka dla światowego biznesu, aby goniąc za innowacyjnością i różnorodnością, nie zapominał o równości płci.

Dyskryminację na rynku pracy widać na wielu płaszczyznach. Mężczyźni częściej dowiadują się o postępach, jakie robią w pracy; są chętniej nagradzani podwyżką i częściej awansowani – według analiz McKinseya oraz organizacji Lean In na każde 100 awansowanych kobiet z niższych stanowisk przypada 130 mężczyzn.

O tym, że równouprawnienie płci jest korzystne dla europejskiej gospodarki przekonywał w ubiegłorocznych badaniach Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE). Oszacował, że przełożyłoby się ono na nowe miejsca pracy. Do 2050 roku mogłoby dzięki temu powstać prawie 10,5 mln wakatów, z czego 7,5 mln przypadłoby kobietom.

Gdyby udało się wprowadzić i utrzymać ten trend, wielkość zatrudnienia w państwach należących do Unii Europejskiej wzrosłaby do 80 proc. A tak dziś te proporcje są mocno zachwiane –na Starym Kontynencie pracuje około 64 proc. kobiet i 76 proc. mężczyzn.

Luka płacowa zakazana na Islandii

Wpływ na nierówne traktowanie przedstawicieli obu płci na rynku pracy ma również edukacja. Na kierunkach ścisłych unijnych uczelni – m.in. na technologii, inżynierii i matematyce – nadal trzy czwarte studentów stanowią mężczyźni.

Drogowskazem nie tylko dla reszty Europy, ale i całego świata, może być Islandia, która jako jedyna różnice w wynagrodzeniach między kobietami i mężczyznami traktuje jak przestępstwo. Po tym jak dwa lata temu luka płacowa wynosiła tam średnio 16,1 proc. (i tak mniej niż obecnie średnia w krajach UE, czyli – zgodnie z danymi Eurostatu – 16,7 proc.), islandzkie prawo nakazało firmom zatrudniającym powyżej 25 osób wyrabianie specjalnych certyfikatów, które mają potwierdzać sprawiedliwe wynagradzanie pracowników niezależnie od płci. W przeciwnym razie zapłacą wysokie kary finansowe.

Polska na tle innych państw pod tym względem wygląda korzystnie. Eurostat wyliczył, że luka płacowa w naszym kraju jest na poziomie 7,7 proc. Z kolei Główny Urząd Statystyczny informuje, że statystyczna Polka, która wykonuje taką samą lub porównywalną pracę co mężczyzna, zarabia od niego mniej średnio od 7 do 18,5 proc. Czyli około 700 zł.

P&G gwarantuje równość płci

W gospodarce zdominowanej przez rewolucję przemysłową 4.0 (internet rzeczy, zarządzanie danymi przechowywanymi w „chmurze”) nie może być miejsca nie dyskryminację płciową. Zdaniem Geraldine Huse, prezeski zarządu Procter & Gamble w Europie Centralnej, sukces w biznesie będzie możliwy dzięki innowacji, które rodzą się z różnorodności. A różnorodność to wstęp do integracji, która nie będzie możliwa bez równości płci.

Geraldine Huse, prezeska zarządu Procter & Gamble w Europie Centralnej

Biznesową misją P&G jest dążenie do świata przedsiębiorczości pozbawionego uprzedzeń kulturowych, etnicznych, metrykalnych czy fizycznych, gdzie każdy – kobieta, mężczyzna, młodsizy czy starsizy – będzie miał takie same szanse. – Dążymy do wyrównania tych szans choćby poprzez kampanie takie jak #LikeAGirl marki Always, #SharetheLoad marki Ariel czy #FaceAnything marki Olay. Bierzemy też udział w działaniach poświęconych temu problemowi na wielu polach, np. dołączając do inicjatyw branżowych eliminujących brak równości w branży reklamowej, takich jak UN Women Unstereotype Alliance, Free the Bid – wylicza Geraldine Huse.

Kobiety i mężczyźni przetrwają czwartą rewolucję

Jak osiągnąć tę równowagę na rynku pracy? Huse mówi o wprowadzeniu systemu odwróconego mentoringu, wyeliminowaniu nieświadomych stereotypów, ale też konieczności respektowania przez środowiska biznesowe partnerów reprezentujących skrajnie różne opinie. Tylko na takim kapitale da się zbudować w firmie charyzmatyczne przywództwo.

– Ludzie, którymi zarządzamy muszą mieć pełne zaufanie do lidera, że nie tylko głosi potrzebę różnorodności, ale także się z nią identyfikuje poprzez swoje zaangażowanie. W innym wypadku równość w zarządzaniu firmą pozostanie jedynie celem „na papierze”. Każdy członek kadry zarządzającej, bez względu na płeć i jakąkolwiek formę różnorodności, musi przyjąć taką samą odpowiedzialność za realizację tego celu – uważa Geraldine Huse.

Szefowa P&G stoi na stanowisku, że kobiety i mężczyźni jako dwa uzupełniające się ogniwa w biznesie mogą przetrwać turbulencje, jakie stwarza czwarta rewolucja przemysłowa. Bo mając zapewnioną równość na rynku pracy, gwarantują większy pożytek wynikający z ich różnorodności.

– Droga do pełnego wykorzystywania różnorodności jest zazwyczaj trudna i pełna wyzwań. Organizacje jednak powinny oczekiwać od swoich liderów, aby stawiały czoła trudom tej wędrówki i wprowadzania tych nowych wartości w życie. W P&G czerpiemy z tego od dawna, uznając, że nasza organizacja musi być tak różnorodna, jak różnorodni są konsumenci, którym służymy na całym świecie – puentuje szefowa P&G.

Materiał powstał we współpracy z P&G

rynek pracy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(29)
WYRÓŻNIONE
Darek
6 lat temu
Na początku należy zrównać wiek emerytalny. Wówczas różnice płacowe zaczną znikać.
facet
6 lat temu
dlaczego baby mają zarabiaci więcej , to my pracujemy ciężej i żyjemy krócej
Belmondo
6 lat temu
Lenin, Marks i Angeles pękają w grobach ze śmiechu - 21 wiek, wolny rynek,gospodarka rynkowa, kapitalizm a naprzeciwko parytety i równo wszystkim.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (29)
Dziwny89
rok temu
to ty jesteś tym jak swoją codzienność i przyszłość kreujesz co się dalej stanie jakim jesteś człowiekiem co robisz jaką jesteś wizytówka czy jesteś prawym człowiekiem czy "do dna"
Dziwny89
rok temu
Lubię jak kobieta jest kobieta nie w portkach ale w damskiej spódnicy ma swoje zdanie, jest pracowita, subtelna, dbała. Dba o rodzinę Można powiedzieć że władz narzeczonym czy chłopakiem czy mężem. Jest Mu oddana, choć świat "pełen pokus"? Prawdziwość kobiety nie bierze się z tego czy chodzi w portkach czy w spódnicy ale czy ufa i jest godna zaufania ! Tak samo z Facetami przekupić go ci..ą na coś! Facet ma mieć Zasady ja mam dom żonę dzieci jak ma? Ma Być z krwi i kości nie sprzedawczykiem bo mu kasa w pałę odbiła
Odp.
6 lat temu
Już przerabialiśmy komunizm, w którym wszyscy mieli być równi. I bogaci. Jedno z haseł, które się wtedy pojawiło: wszyscy mamy takie same żołądki. Jednak gospodarka rynkowa opiera się na wzajemnej konkurencji i rywalizacji. Gdyby wszyscy byli równi i mieli takie same potrzeby, nie byłoby dynamiki potrzebnej do zmian. A bez zmiany byłby regres i powrót do niewydolnego komunizmu.
robert
6 lat temu
I TAK CHCIWOŚĆ PAZERNOŚĆ UKRYWA SIĘ POD RÓŻNYMI PRZYMIOTAMI
ED
6 lat temu
Lewacki bełkot, kobieta nie wykona ciężkich prac, mężczyźni są po prostu silniejsi, za to żyją krócej.
...
Następna strona