Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Rozbudowa portu w Świnoujściu. "Jest ostateczna decyzja". Skarga Niemiec odrzucona

34
Podziel się:

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował w poniedziałek o odrzuceniu skargi niemieckiej organizacji pozarządowej w sprawie budowy terminala w Świnoujściu. Marchewka przekazał, że wydana decyzja środowiskowa dla tej inwestycji jest ostateczna.

Rozbudowa portu w Świnoujściu. "Jest ostateczna decyzja". Skarga Niemiec odrzucona
Rozbudowa portu w Świnoujściu (GETTY, SOPA Images)

Informację o odrzuceniu skargi na wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Szczecinie decyzję środowiskową dot. budowy terminala kontenerowego w Świnoujściu wiceminister Marchewka przekazał w mediach społecznościowych.

Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla Terminala kontenerowego w Świnoujściu! Zaskarżenie przygotowane przez niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo ważny krok w realizacji inwestycji wykonany" – napisał Marchewka na platformie "X" i Facebooku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Prezes Cracovii ujawnia zarobki piłkarzy w Polsce - Mateusz Dróżdż w Biznes Klasie

Decyzja zaskarżona przez stronę niemiecką

Wiceminister przypomniał, że wydana przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska decyzja środowiskowa została zaskarżona w listopadzie 2023 r. zaskarżona przez niemiecką organizację Bürgerinitiative Lebensraum Vorpommern (BLV).

Ekolodzy z Pomorza Przedniego zarzucili polskim organom administracyjnym, że wydając decyzję, nie wzięły pod uwagę wpływu inwestycji na Bałtyk i obszary chronione morza.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który jest odpowiedzialny za część lądową planowanego terminala kontenerowego, musiał uzupełnić dokumentację inwestycji.

Decyzja ostateczna

- Port, który był wnioskodawcą tej decyzji, musiał wykonać szereg prac analitycznych i badawczych, np. trzeba było sprawdzić poziom hałasu podwodnego – powiedział Marchewka.

Wydana teraz przez GDOŚ decyzja jest ostateczna. Teraz będziemy oczekiwać na pozwolenie na budowę. Zaczniemy od budowy tzw. drogi technicznej do terminala – zapowiedział wiceminister.

Przypomniał, że budowa nowego portu kontenerowego w Świnoujściu ma się zakończyć na przełomie 2028 i 2029 roku.

- Gdy terminal zostanie oddany do użytku będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju – podkreślił Marchewka.

Wiceminister w rozmowie z PAP zaznaczył, że obok procedury odwoławczej dot. decyzji środowiskowej pomyślnie zakończyło się też postępowanie dot. decyzji lokalizacyjnej dla terminala kontenerowego wydanej przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. W maju 2024 r. decyzję lokalizacyjną zaskarżyło Miasto Świnoujście. Sprawa trafiła jesienią ubiegłego roku do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, który odrzucił skargę samorządu.

"Budowa Terminala Kontenerowego w Porcie Zewnętrznym w Świnoujściu" to projekt, za którego lądową część odpowiada ZMPSiŚ, natomiast część morską inwestycji (m.in. przygotowanie nowego toru podejściowego o długości ok. 70 km) realizował będzie Urząd Morski w Szczecinie.

"Czekamy jeszcze na decyzje środowiskową dotyczącą inwestycji Urzędu Morskiego. W ostatnich miesiącach podpisaliśmy szereg umów na wykonanie prac dotyczących m.in. badania dna morskiego" – podsumował Marchewka.

Infrastrukturę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu wybudować ma konsorcjum Qterminals z Kataru i Deme Concessions z Belgii. Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mln zł. Koszty toru podejściowego szacowane są na 10 mld zł, natomiast budowa pirsu na 2,5 mld zł.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(34)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Nehama S.
3 tyg. temu
Za 1.2mln to można sobie garaż zbudować
Edgar
3 tyg. temu
A czemu port w Szczecinie został oddany Niemcom?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
KRIS
3 tyg. temu
Dokąd inni będą decydować ,co możemy robić na swoim terenie, a czego nam nie wolno ? Wszyscy wiemy o co chodzi.
kuba
3 tyg. temu
Brawo!! Część lądowa inwestycji ma kosztować ok. 1,2 mln zł. A trzaskowski na kładkę wydał 150 mln zł.!!!! Kiedy dokładnie rozliczymy przekręt kładkowy?!!!!
Kierowca
3 tyg. temu
Niemcy to mogą sobie pogadać niech spadają do Afryki żądzic to oni mogą u siebie nie będzie Niemiec pluł nam w twarz
NAJNOWSZE KOMENTARZE (34)
Edgar
3 tyg. temu
A czemu port w Szczecinie został oddany Niemcom?
Limera
3 tyg. temu
Teraz znowu nam obiecują jak to będzie cudnie? Tylko wygramy...A co z pozostałymi obietnicami, kiedy realizacja?
Radosław
3 tyg. temu
30 kilometrów od Świnoujścia jest takie miasto nazywa się SZCZECIN i tam jest duży port przeładunkowy unowocześniony z dobrym połączeniem drogowym i kolejowym a Morskim to wiadomo położony jest w najlepszym miejscu . Ale nie wiadomo z jakiej przyczyny trzeba zniszczyć wyspy po naszej stronie i niemieckiej parki narodowe przestaną istnieć a funkcjonalność tupu port Szczecin osiągnie w roku 2040 . Ta budowa jest jednoznaczna z nienawiścią do tego regionu . Turyści mogą już zapomnieć o pięknych parkach wydmach lasach i i ludziach którzy o to dbali . Zostaje im śmierdząca nie świętymi rybami Ustka . PiS was załatwił .
Eheh
3 tyg. temu
Na decyzję przysługuje odwołanie (a nie skarga), którą się uwzględnia lub nie (a nie odrzuca). Skarga i odrzucenie to terminy sądowe, a ta decyzja nie trafiła jeszcze do sadu. Natomiast organ odwoławczy wydaje nową decyzję, którą może uchylić, utrzymać lub orzec dodatkowe rzeczy i przysługuje od niej skarga.
Xjx
3 tyg. temu
Poprawna decyzją Niemiec nie będzie rządził w Polsce budować terminal bo jest nam potrzebny i nie ma tu żadnych zakazów Niemiec to niech rządzi u siebie....
...
Następna strona