Redukcja emisji CO2 niemal o połowę to ogromne wyzwanie, które wymaga skoordynowanych działań na wielu poziomach organizacji – od modyfikacji w strukturze procesów logistycznych, po modernizację infrastruktury, z której korzysta firma. Wszystko to jest częścią szerszego planu, mającego na celu przekształcenie Eurocash w organizację bardziej przyjazną dla klimatu.
– Przez 28 lat działalności swoją postawą Eurocash udowadnia, że sukces biznesowy może iść w parze ze zrównoważonym rozwojem i troską o dobro pracowników, klientów i konsumentów, a także lokalnych społeczności, dla których osiedlowy sklep często stanowi centrum życia społecznego – podkreśla Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash we wstępie do "Raportu Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 rok". – To samo przekonanie kierowało nami w 2022 r., kiedy – w warunkach presji inflacyjnej, pogarszających się nastrojów konsumenckich i krytycznych zmian w otoczeniu społecznym i politycznym – z jednej strony wypracowaliśmy rekordowe wyniki finansowe i ogłosiliśmy nową strategię biznesową na lata 2023–2025, a z drugiej podjęliśmy liczne i szeroko zakrojone działania z zakresu odpowiedzialności społecznej i środowiskowej – dodaje.
Wspomniany raport to kompendium wiedzy na temat tego, jak firma, która jest liderem w hurtowej dystrybucji produktów FMCG, radzi sobie z takimi wyzwaniami jak ograniczenie zużycia energii, zrównoważona logistyka, problem marnowania żywności czy ekologiczne wykorzystywanie opakowań.
Mniej zużywać, więcej oszczędzać
Jednym z podstawowych działań, prowadzących do realizacji ambitnego celu klimatycznego, jest modernizacja budynków firmy, będącymi jednymi z głównych źródeł emisji CO2. Obejmuje to zarówno poprawę izolacji termicznej, jak i instalację nowoczesnych systemów zarządzania energią.
Niektóre sklepy należące do Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan i sieci Delikatesy Centrum korzystają z nowoczesnych systemów grzewczych z rekuperacją. W wybranych punktach sieci Groszek wprowadzono energooszczędne oświetlenie oraz nowe lodówki, które generują mniejsze straty ciepła i zużywają mniej prądu. Właściciele sklepów Euro Sklep, Gama i ABC coraz częściej decydują się także na instalację paneli fotowoltaicznych, co pozwala na ograniczenie zużycia energii.
Fotowoltaika to oczywisty wybór również dla Zarządu Eurocash, dlatego firma planuje większe inwestycje w odnawialne źródła energii. W 2022 r. Grupa rozpoczęła budowę swojej pierwszej dużej instalacji fotowoltaicznej zlokalizowanej w centrum dystrybucyjnym w Lublinie. Będzie miała moc 564 kWp i pokryje ok. 17 proc. rocznego zapotrzebowania na energię. Uruchomienie planowane jest na ostatni kwartał 2023 r.
Eurocash rozważa też inwestycje w inne technologie odnawialne, takie jak turbiny wiatrowe z pionowymi osiami obrotu. Wszystkie te działania przyczyniają się nie tylko do redukcji emisji gazów cieplarnianych, ale także zwiększają odporność firmy na fluktuacje cen energii.
Koszty pod kontrolą
Monitorowanie zużycia energii we wszystkich obiektach należących do Grupy jest w czasie rzeczywistym niemożliwe. Dlatego też podjęto decyzję o wdrożeniu rozwiązania, które pozwoli na systematyczne gromadzenie danych o zużyciu mediów na podstawie faktur kosztowych.
Zasada działania tego systemu polega na tym, że wszystkie dane z faktur, zarówno techniczne, jak i kosztowe, są automatycznie pobierane i aplikowane do systemu, gdzie następuje ich weryfikacja i sprawdzenie, czy posiadają wszystkie niezbędne parametry i wartości. W przypadku otrzymania niekompletnych danych lub braku dokumentu za dany okres system szacuje zużycie na podstawie określonych reguł i danych historycznych. Obecnie zbierane są dane dotyczące zużycia energii elektrycznej i gazu zimnego. Planowane jest jednak rozszerzenie tego rozwiązania na monitorowanie zużycia, ciepła i wody jeszcze w 2023 r.
System, oprócz możliwości systematycznego zbierania danych, umożliwia porównywanie zużycia mediów pomiędzy obiektami tego samego typu i podobnej powierzchni Taka baza stanowi istotne wsparcie w planowaniu i realizacji kolejnych projektów związanych z oszczędzaniem energii.
Transport zrównoważony
Od lat Grupa Eurocash systematycznie przekształca swoją flotę samochodową w bardziej przyjazną dla środowiska, a w 2022 r. te działania jeszcze się nasiliły. Całkowita liczba samochodów osobowych w firmie spadła w tym czasie o 24 proc. Jednocześnie o 10 proc. wzrósł udział samochodów z napędem hybrydowym – do 85 proc. całej floty. W tym roku planowane są także testy elektrycznych samochodów dostawczych.
Firma prowadzi też program szkoleniowy z zakresu ekologicznego stylu jazdy. Do końca 2022 r. 600 kierowców grupy przeszło takie szkolenie.
Nie wyrzucać żywności ani opakowań
Statystyki pokazują, że Polacy wyrzucają rocznie aż 5 mln ton jedzenia. Dlatego wśród podejmowanych przez Eurocash działań są również te, zapobiegające marnotrawieniu żywności.
Najbardziej podatne na marnowanie w całym łańcuchu dostaw są produkty świeże, dlatego w 2022 r., we współpracy z firmą PHU Dytrych, grupa przeprowadziła testy mające na celu przedłużenie trwałości owoców, warzyw i kwiatów w hurtowniach Eurocash. Pięć obiektów zostało wyposażonych w oczyszczacze powietrza, działające na zasadzie fotokatalizy, które redukują etylen (substancję odpowiedzialną za dojrzewanie owoców i warzyw) do dwutlenku węgla i wody. Proces fotokatalizy jednocześnie prowadzi do eliminacji bakterii, grzybów i pleśni. Testy wykazały, że dzięki temu rozwiązaniu wybrane produkty zachowują świeżość znacznie dłużej – nawet o kilka dni. W 2023 r. planowane jest wprowadzenie tego rozwiązania w kolejnych hurtowniach.
Innym projektem zmniejszającym ilość wyrzucanego jedzenia jest system trzypoziomowej wyprzedaży produktów o krótkim terminie w Eurocash Gastronomia. Poziom rabatu, który jest udzielany, zależy od daty ważności produktu. Pracownicy Eurocash Gastronomia również mają dostęp do tej wyprzedaży. Dzięki temu zarówno klienci zewnętrzni, jak i pracownicy, mogą kupować taniej, przyczyniając się do ograniczenia marnowania żywności.
Mówiąc o ograniczaniu niepotrzebnego wyrzucania, należy też wspomnieć o zmianach, jakie nastąpiły w sferze pakowania w Grupie Eurocash. Firma wyposażyła centra dystrybucji i magazyny w plastikowe skrzynki, które służą do kompletacji towarów drobnicowych. Po czyszczeniu i dezynfekcji skrzynki wracają do obiegu i są powtórnie wykorzystywane. W ten sposób generowana jest mniejsza liczba odpadów opakowaniowych, a według badań instytutu Fraunhofera redukcja emisji CO2 w tym obszarze możliwa jest nawet do 47 proc. Przejście na skrzynki plastikowe zwiększa również ochronę produktów przed uszkodzeniami podczas transportu.
Pracownicy w centrum uwagi
Realizując strategię zrównoważonego rozwoju, Eurocash stale zmienia się też jako miejsce pracy. Według danych za 2022 roku w firma zatrudnia ponad 19 tyś. pracowników.
Co ważne, Eurocash dba o promocję różnorodności zespołów, a większość osób zatrudnionych w firmie stanowią kobiety. Działaniom dotyczącym pracowników i kandydatów przyświeca hasło ,,Wiele perspektyw, jedno miejsce". Celem wszechstronnego projektu budowania zaangażowania pracowników jest utrzymanie wysokiego stopnia ich zadowolenia. W ubiegłym roku firma skupiła się na rozpoznaniu potrzeb pracowników, dbałości o ich rozwój, wzmacnianiu umiejętności liderów oraz zwiększenie komfortu miejsca pracy.
Grupa Eurocash zapewnia swoim pracownikom możliwość rozwoju kariery i ulepszania swoich umiejętności. Każdy zatrudniony ma dostęp do szerokiego zakresu szkoleń online, które można realizować w dowolnym miejscu i czasie. Flagowym programem edukacyjnym jest ,,Rozwój w Twoich rękach" organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash. W każdym kwartale 2022 r. pracownicy otrzymywali nowy katalog szkoleń, którego aktualizacje były poprzedzone analizą potrzeb i stopnia zadowolenia z poprzedniej oferty.
Aby Grupa mogła być jeszcze lepszym miejscem do pracy, firma realizuje różnorodne programy dla pracowników. Wśród nich są konkursy z nagrodami, wyjazdy letnie dla dzieci, spotkania świąteczne i paczki prezentowe, a także imprezy zachęcające do aktywności fizycznej, w tym biegi i rozgrywki piłki nożnej.
Grupa Eurocash jest świadoma wpływu, jaki ma na swoje otoczenie społeczne i środowisko, i podejmuje realne działania, aby ten wpływ był jak najbardziej pozytywny. Dzięki zaangażowaniu na wielu poziomach organizacji firma ma realną szansę na osiągnięcie założonych celów, nie rezygnując przy tym z rozwoju biznesowego – w ubiegłym roku spółka wygenerowała ponad 30 mld zł przychodu.
Płatna współpraca z Grupą Eurocash