"Ogłaszamy przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowych dla całej ok. 90-kilometrowej trasy" - poinformowała GDDKiA.
Pierwszym etapem będzie nowy odcinek S5, który połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 z autostradą A1. W ten sposób powstanie ważny korytarz transportowy na kierunku wschód-zachód, który ma mieć strategiczne znaczenie dla głównych ośrodków gospodarczych regionu.
Przeniesie też ruch tranzytowy poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.
Za sprawą tej inwestycji ma się poprawić jakość i bezpieczeństwo dróg, a co za tym pójdzie równie podwyższenie średnich prędkości podróży, co wpłynie na skrócenie jej czasu.
Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów.
Jaki będzie koszt? Wyniesie około 33 mln zł dla całego 90 km odcinka, natomiast koszt budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. GDDKiA przewiduje, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.