Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. MAB
|
aktualizacja

Ruszają zwolnienia grupowe w PKP Cargo

89
Podziel się:

PKP Cargo uruchamia proces zwolnień grupowych. Dotyczą 30 proc. zatrudnionych, czyli maksymalnie 4142 pracowników w różnych grupach zawodowych. Spółka poinformowała o tym w środę 14 sierpnia.

Ruszają zwolnienia grupowe w PKP Cargo
PKP Cargo ma ogromne problemy finansowe (Agencja Wyborcza.pl, Wladyslaw Czulak)

Pracownikom, w związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia, przysługiwać będzie odprawa pieniężna uzależniona od okresu zatrudnienia.

Największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce od miesięcy szuka wyjścia z dramatycznej sytuacji finansowej.

Po przeprowadzonych konsultacjach z Zakładowymi Organizacjami Związkowymi, które zakończyły się brakiem zawarcia porozumienia, został ustanowiony Regulamin Zwolnień Grupowych w Centrali i w Zakładach Spółki, wydany przez zarządcę 14 sierpnia 2024 r. - poinformowała spółka 14 sierpnia.

Zwolnienia grupowe, które jesteśmy zmuszeni przeprowadzić wynikają z sytuacji do jakiej doprowadzono PKP Cargo w ostatnich latach. Fatalne zarządzanie i złe decyzje biznesowe spowodowały utratę rynku, kontraktów i konkurencyjności - powiedział p.o. prezesa Marcin Wojewódka, cytowany w komunikacie.

"Działania restrukturyzacyjne, w tym postępowanie sanacyjne, mają zapewnić spółce stabilność finansową i ją uzdrowić. Obecny zarząd skupia się także na odzyskaniu rynku i zwiększeniu masy przewożonych towarów" - dodał.

Zarząd zapewnił również, że prowadzi działania, które mają na celu zapewnienie zatrudnienia pracownikom spółki w innych firmach z branży kolejowej i transportowej.

"Realizujemy szkolenia i pomagamy przygotować się do poszukiwania pracy, wspieramy w poszerzeniu swoich umiejętności oraz zawieramy kolejne listy intencyjne ze spółkami z branży transportowej i kolejowej, które ułatwią znalezienie nowego pracodawcy. Obecnie na podstawie tych listów jest dostępnych już ponad 1900 miejsc pracy dla naszych pracowników. Podejmujemy kolejne aktywności w tym obszarze" - dodał Wojewódka.

Decyzja węglowa z 2022 r. Jest śledztwo

Na początku sierpnia PKP Cargo poinformowało, że Prokuratura Okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie niedopełnienia obowiązków i nadużycia uprawnień w PKP Cargo w okresie od 25 lipca 2022 r. do 31 lipca 2023 r. Sprawa dotyczy tzw. decyzji węglowej.

Przypomnijmy: w 2022 roku, gdy po wybuchu wojny w Ukrainie zagrożone były dostawy węgla do Polski, PKP Cargo zdecydowało się wykonać decyzję premiera Mateusza Morawieckiego - zorganizować transport i rozwieźć po całej Polsce 4,5 mln ton węgla, który z zagranicy dotarł do polskich portów - poza tym surowcem, który spółka planowała przetransportować dla swoich standardowych klientów: elektrowni, kopalni i elektrociepłowni.

wątpliwości np. co do tego, na jakiej podstawie poderwano do zadania PKP Cargo, czyli w gruncie rzeczy prywatną spółkę. Według Marcina Wojewódki to właśnie wykonanie tej decyzji węglowej zatopił spółkę finansowo.

Na początku lipca w rozmowie z money.pl, Wojewódka nawiązał do decyzji węglowej Mateusza Morawieckiego. Wskazał, że przewoźnik wezwany w stan gotowości zerwał umowy z innymi klientami, którzy już nie wrócili. A mowa o kontraktach na miliony ton.

- Zarząd, żeby dostać medal - bo prezes Olkiewicz (Marek - były prezes PKP Cargo - przyp. red.) dostał medal za zasługi dla energetyki - wydał polecenie, żeby składy wysłać pod Gdańsk i pod Szczecin, żeby czekały na ten kolumbijski węgiel. Zapłacono nam za te przewozy, ale wygląda, że to było swoiste 'pyrrusowe zwycięstwo' - mówił tymczasowy prezes PKP Cargo.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(89)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Konrado
4 miesiące temu
Jak to możliwe, że pozwolono bandytom bez sumienia i bez żadnej przyzwoitości marnować miliardy złotych podatników? W żadnym, normalnym państwie taki rząd nie miałby na to przyzwolenia od Narodu. 8 lat zmarnowane i niszczenie Polski! Tego nie widzą zagorzali wyborcy PiS, bo oni są ślepi na prawdę i chcą takimi być... Smutne to w tym kraju...
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
ffp
4 miesiące temu
"Fatalne zarządzanie i złe decyzje biznesowe spowodowały utratę rynku" - Maszynisci i mechanicy chyba nie podejmowali tych decyzji biznesowych. Warto by bylo okreslic jaki procent z tych 4 tys. to stanowiska "kierownicze" i czysto administracyjne oraz co w nagrode otrzymali ci zle zarzadzajacy. Stolki w innych spolkach SP, w spolkach komunalnych? Bo chyba do normalnej pracy nie poszli?
Yes
4 miesiące temu
Uśmiechniętemu elektoratowi PIS przypominamy, że spółka wpadła w długi w 2020, a teraz to tylko smutny finał dobrej zmiany.
Uśmiechnięty
4 miesiące temu
CPK nie będzie - PKP niepotrzebne, ludzi na bruk. Brawo tak trzymać !
NAJNOWSZE KOMENTARZE (89)
Kubuś Puchate...
2 miesiące temu
Witam ja za pytam? Pytanie to jest na ocenę? ile może być Wynalazków Maszynisty w worku Maszynisty??? Pytanie drugie gdzie możemy wzbudzić prawidłowo legalnie wynalazek Maszynisty ???? Mamy coś czego nie ma nikt uff. Więc bez wymówek bez kitu zabieramy się do pracy i sprawdzamy gdzie to mamy ... i jakie finanse z tego można mieć... Pozdrawiam Paweł Miszczyk
Matka Polka
4 miesiące temu
To było do przewidzenia, znam tych "ekspertów" od Tuska, już to się działo
Ferenc
4 miesiące temu
Dlatego łapy precz od Polski aby te ecodurnie że swoim zielonym bezładem nie mogły szantażem i karami wpływać na politykę energetyczna państw uni - każde państwo musi prowadzić własną niezależna politykę gospodarczą a ci unijni pomagierzy z ich krajowymi odpowiednikami utrudniali wtedy rządowi politykę zapewnienia dostaw energi a teraz larum - mieliście łby do plucia wtedy na polski rząd to teraz rozwiązujcie sprawy bo macie szuflady pełne "ustaw" a rozliczać to się będziecie was ale na koniec waszychch rzadów bo orłami gospodarki nie będziecie a tak się zachowujecie wobec poprzedniego rządu.
CEnzor
4 miesiące temu
do kiedy te zwolniwnia maja być?
And
4 miesiące temu
Śmieszne tłumaczenie, czy Cargo wozi tylko węgiel? A co z innymi towarami? Trzeba ruszyć się zza biurka i nawiązywać kontakty, a nie biegać tylko po redakcjach i użalać się nad swoim losem. Klienci nie wrócili, to trzeba coś zrobić, by wrócili - to taka moja rada.
...
Następna strona