Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudskiego za pośrednictwem spółki celowej Remontowa Ropax Sp. z o.o. rozpoczęła budowę trzech statków dla Polski. Pierwsza dostawa promów ma nastąpić na przełomie 2024 i 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ruszyło cięcie blach
Ciecie blach, które będą potrzebne do budowy promów, rozpoczęło się wczoraj, o czym poinformował wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk za pośrednictwem Twittera.
Umowa na dostawę promów została podpisana w listopadzie 2021 r. Statki będą zasilały flotę spółki Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i Polska Żegluga Morska. Kontrakt przewiduje realizację opcji tzw. trzy plus jeden, czyli produkcję trzech promów i ewentualnie czwartego. Dwa z nich zostaną dostarczone Polskiej Żegludze Morskiej, a jeden Polskiej Żegludze Bałtyckiej.
Promy przewiozą 400 pasażerów
Promy budowane są w systemie ro-pax. Oznacza to, że na pokładzie mogą przewozić samochody i pasażerów, a także wyposażone będą w zwiększoną przestrzeń ładunkową. Statki mają mieć 196 m długości i 32 m szerokości.
W grudniu 2021 r. spółka Polskie Promy otrzymała kapitał w wysokości miliarda zł na realizację budowy statków, w tym 650 mln zł ze Skarbu Państwa.